Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av keckepro
#1408019
Petzzon skrev: mån 19 okt 2020, 14:49 Jag drar min vagn med 2650 totalvikt efter min T8, plockade ur en del onödiga saker och vägde den och kom ner till drygt 2200 kg. Bilen har överlevt hela sommaren och är en fantastisk dragbil. Vad gäller överlasten chansar jag och hoppas dom inte kopplar ifrån vid en eventuell vägning, då klarar jag mig under 2100kg med 120-130 kg kultryck.
Ja visst är den. Hade en skoda Kodiaq innan men när jag drog min förra vagn (2000 kg t.vikt) med den kändes det vingligt och jävligt så fort man mötte en lastbil. Bytte till XC60n och den går som ett lok, nästan så man glömmer man har vagn bakom

Får kanske hejda mig och väga den på axlarna när jag hämtar den tom så man vet vad man har att jobba med. Har blivit vägd en gång och inte kopplade de av vagnen så de 100+ kg kan man räkna bort tycker jag.
av Vardelos
#1408042
keckepro skrev: mån 19 okt 2020, 12:54 Med böter jo, men tveksamt om det är under 5%. I Tyskland exempelvis är det inga böter om det är under 5%. Indraget körkort skall väl vara om det är över 50% av totalvikten? Det innebär ju att dra en vagn på över 3000 kg. Kommer ju inte hända.
Det räknas på lastvikt och inte totalvikt.
Jag känner en snubbe som köpte ny vagn, han fick välja att regga in den på antingen 1600kg eller 1800kg, eftersom bilen bara fick dra 1750 med utökat B-kort så valde han 1600kg, problemet var att tjänstevikten på vagnen var 1590kg så han hade bara 10kg lastvikt.
Han hade packat snålt men åkte på en viktkontroll och vagnen vägde 1610kg när den var påkopplad på bilen, så han fick 100% överlast, indraget körkort.
(Detta var i Sverige)
av Lövet
#1408045
Det som drar ner släpvikten är också att bilen ska klara att dra sin maxlast under väldigt hårda förhållanden, bland annat upp och ner för Alperna i 30 graders värme. Kanske klarar inte bilen kylningen då. Men som bekant i Sverige är det ganska platt och även en "bra" sommar är temperaturerna ganska mycket lägre än så. Men Volvo har då inget val annat än att typa ner släpvikten för att bilen ska klara vikten i alla förhållanden.
av Petzzon
#1408049
Vardelos skrev:
keckepro skrev: mån 19 okt 2020, 12:54 Med böter jo, men tveksamt om det är under 5%. I Tyskland exempelvis är det inga böter om det är under 5%. Indraget körkort skall väl vara om det är över 50% av totalvikten? Det innebär ju att dra en vagn på över 3000 kg. Kommer ju inte hända.
Det räknas på lastvikt och inte totalvikt.
Jag känner en snubbe som köpte ny vagn, han fick välja att regga in den på antingen 1600kg eller 1800kg, eftersom bilen bara fick dra 1750 med utökat B-kort så valde han 1600kg, problemet var att tjänstevikten på vagnen var 1590kg så han hade bara 10kg lastvikt.
Han hade packat snålt men åkte på en viktkontroll och vagnen vägde 1610kg när den var påkopplad på bilen, så han fick 100% överlast, indraget körkort.
(Detta var i Sverige)
Men det är ju inte vagnen som är överlastad i detta fallet. Vagnen har ju gott om lastvikt
av Vardelos
#1408109
Petzzon skrev: mån 19 okt 2020, 17:03
Vardelos skrev:
keckepro skrev: mån 19 okt 2020, 12:54 Med böter jo, men tveksamt om det är under 5%. I Tyskland exempelvis är det inga böter om det är under 5%. Indraget körkort skall väl vara om det är över 50% av totalvikten? Det innebär ju att dra en vagn på över 3000 kg. Kommer ju inte hända.
Det räknas på lastvikt och inte totalvikt.
Jag känner en snubbe som köpte ny vagn, han fick välja att regga in den på antingen 1600kg eller 1800kg, eftersom bilen bara fick dra 1750 med utökat B-kort så valde han 1600kg, problemet var att tjänstevikten på vagnen var 1590kg så han hade bara 10kg lastvikt.
Han hade packat snålt men åkte på en viktkontroll och vagnen vägde 1610kg när den var påkopplad på bilen, så han fick 100% överlast, indraget körkort.
(Detta var i Sverige)
Men det är ju inte vagnen som är överlastad i detta fallet. Vagnen har ju gott om lastvikt
Det som är bra är att du har E kort, då kan man lasta till gränsen, även om totalvikten på vagnen är högre.

Bara för att klargöra om andra läser tråden, har man utökat Bkort (B96) så får man inte ens koppla din vagn överhuvudtaget på den bilen, för då räknas bara totalvikt, även om du kör vagnen helt tom, men med E kort får du koppla på den och lasta upp till gränsen.
Och det är som den framförs på vägen som den ska vägas, så vikten du lägger på kulan kan man säga dras av från vagnen.

Risken om du lastar för mycket är att det blir olovlig körning och inte överlast eftersom du drar mer än vad bilen ”klarar av”.
av Petzzon
#1408110
Vardelos skrev:
Petzzon skrev: mån 19 okt 2020, 17:03
Vardelos skrev: Det räknas på lastvikt och inte totalvikt.
Jag känner en snubbe som köpte ny vagn, han fick välja att regga in den på antingen 1600kg eller 1800kg, eftersom bilen bara fick dra 1750 med utökat B-kort så valde han 1600kg, problemet var att tjänstevikten på vagnen var 1590kg så han hade bara 10kg lastvikt.
Han hade packat snålt men åkte på en viktkontroll och vagnen vägde 1610kg när den var påkopplad på bilen, så han fick 100% överlast, indraget körkort.
(Detta var i Sverige)
Men det är ju inte vagnen som är överlastad i detta fallet. Vagnen har ju gott om lastvikt
Det som är bra är att du har E kort, då kan man lasta till gränsen, även om totalvikten på vagnen är högre.

Bara för att klargöra om andra läser tråden, har man utökat Bkort (B96) så får man inte ens koppla din vagn överhuvudtaget på den bilen, för då räknas bara totalvikt, även om du kör vagnen helt tom, men med E kort får du koppla på den och lasta upp till gränsen.
Och det är som den framförs på vägen som den ska vägas, så vikten du lägger på kulan kan man säga dras av från vagnen.

Risken om du lastar för mycket är att det blir olovlig körning och inte överlast eftersom du drar mer än vad bilen ”klarar av”.
Det stämmer inte. Det är numera bruttovikt som gäller även för B och B96 så länge du håller totalviktsgränsen på 3500 resp 4250kg
av keckepro
#1408153
Vardelos skrev: mån 19 okt 2020, 22:17
Petzzon skrev: mån 19 okt 2020, 17:03
Vardelos skrev:
Det räknas på lastvikt och inte totalvikt.
Jag känner en snubbe som köpte ny vagn, han fick välja att regga in den på antingen 1600kg eller 1800kg, eftersom bilen bara fick dra 1750 med utökat B-kort så valde han 1600kg, problemet var att tjänstevikten på vagnen var 1590kg så han hade bara 10kg lastvikt.
Han hade packat snålt men åkte på en viktkontroll och vagnen vägde 1610kg när den var påkopplad på bilen, så han fick 100% överlast, indraget körkort.
(Detta var i Sverige)
Men det är ju inte vagnen som är överlastad i detta fallet. Vagnen har ju gott om lastvikt
Det som är bra är att du har E kort, då kan man lasta till gränsen, även om totalvikten på vagnen är högre.

Bara för att klargöra om andra läser tråden, har man utökat Bkort (B96) så får man inte ens koppla din vagn överhuvudtaget på den bilen, för då räknas bara totalvikt, även om du kör vagnen helt tom, men med E kort får du koppla på den och lasta upp till gränsen.
Och det är som den framförs på vägen som den ska vägas, så vikten du lägger på kulan kan man säga dras av från vagnen.

Risken om du lastar för mycket är att det blir olovlig körning och inte överlast eftersom du drar mer än vad bilen ”klarar av”.
Hej ja precis, men vet inte om du har helt rätt där med olovlig körning. Som jag förstått det är det bara olovlig körning om du kör något du inte inte har behörighet till, dvs t ex kör ett för tungt ekipage med B eller B96 kort, eller om jag drar ett släp med totalvikt över 3,5 ton med BE-kort osv. I detta fallet blir det överlast och då baserat på att jag får lasta 2100 kg på kroken. Dvs har jag 2300 kg på kroken är det 9,5% överlast och en bot på 2000 spänn och i värsta fall får jag lasta ur vagnen innan jag får dra vidare.
av keckepro
#1408155
Petzzon skrev: mån 19 okt 2020, 22:27
Vardelos skrev:
Petzzon skrev: mån 19 okt 2020, 17:03
Men det är ju inte vagnen som är överlastad i detta fallet. Vagnen har ju gott om lastvikt
Det som är bra är att du har E kort, då kan man lasta till gränsen, även om totalvikten på vagnen är högre.

Bara för att klargöra om andra läser tråden, har man utökat Bkort (B96) så får man inte ens koppla din vagn överhuvudtaget på den bilen, för då räknas bara totalvikt, även om du kör vagnen helt tom, men med E kort får du koppla på den och lasta upp till gränsen.
Och det är som den framförs på vägen som den ska vägas, så vikten du lägger på kulan kan man säga dras av från vagnen.

Risken om du lastar för mycket är att det blir olovlig körning och inte överlast eftersom du drar mer än vad bilen ”klarar av”.
Det stämmer inte. Det är numera bruttovikt som gäller även för B och B96 så länge du håller totalviktsgränsen på 3500 resp 4250kg
Är du säker på detta? Det var nyheter för mig och Totalvikten var en av orsakerna att jag tog BE (hade B96). Kan inte se något på trafikverket om detta..
av Petzzon
#1408161
keckepro skrev: tis 20 okt 2020, 10:08
Petzzon skrev: mån 19 okt 2020, 22:27
Vardelos skrev:
Det som är bra är att du har E kort, då kan man lasta till gränsen, även om totalvikten på vagnen är högre.

Bara för att klargöra om andra läser tråden, har man utökat Bkort (B96) så får man inte ens koppla din vagn överhuvudtaget på den bilen, för då räknas bara totalvikt, även om du kör vagnen helt tom, men med E kort får du koppla på den och lasta upp till gränsen.
Och det är som den framförs på vägen som den ska vägas, så vikten du lägger på kulan kan man säga dras av från vagnen.

Risken om du lastar för mycket är att det blir olovlig körning och inte överlast eftersom du drar mer än vad bilen ”klarar av”.
Det stämmer inte. Det är numera bruttovikt som gäller även för B och B96 så länge du håller totalviktsgränsen på 3500 resp 4250kg
Är du säker på detta? Det var nyheter för mig och Totalvikten var en av orsakerna att jag tog BE (hade B96). Kan inte se något på trafikverket om detta..
Jag är helt säker, och det kom i samband med att B96 blev möjligt så måste varit totalvikten du föll på när du behövde ta BE.
https://www.transportstyrelsen.se/globa ... astbil.pdf

I PDF ovan kan du se att du kan dra släp med högre totalvikt än vad bilen får dra så länge du håller dig inom respektive totalviktsgräns och inte lastar mer än brutto än vad bilens tekniska begränsning medger. Det är också därför du ser flera olika vikter på transportstyrelsen när du kollar vikter på en bil, det ena är vad ditt körkort medger, oftast en högre siffra den lägre är bilens tekniska begränsning.
av zeke77
#1408162
Det verkar vara olika regler beroende på när man tog sitt BE kort. Se nedan från transportstyrelsen

BE
Om du tagit ditt BE-körkort före den 19 januari 2013 behåller du rätten att koppla till släp utan någon begränsning av totalvikten.

Drekkus, Min V90 MY22 early funka t.ex. stäng[…]

S/V60 Polestar utan taklucka

Ok, då är det antagligen en förser[…]

Elschema 740

På läge 0 så lyser allt på […]

Berömvärt tålamod. Mina 5-6 m&a[…]