Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av keckepro
#1407969
Hejsan

Står inför lite huvudbry

Har en XC60 T8 som får dra släp på 2100 kg.
Har köpt en ny husvagn med totalvikt 2500 kg (1930 olastad)
Har E kort och har dragit en 2000 kg vagn (med lite överlast) med denna bilen tidigare och den går som en klocka. Bästa dragbil jag haft. Drog tom om personbilar i de värsta backarna i alperna.
Nu blir det dock lite väl lite lastvikt om jag skall hålla mig till 2100 kg.

Vad händer om man kör - låt säga 2200-2300 kg?
Är det risk för att bilen knäcks på mitten eller vad är egentligen orsaken till att den får dra max 2100 kg medans alla andra XC60 får dra 2400? Känns som de är rädda om elmotorn bara?

Låt säga jag lastar så vagnen väger 2200 kg, det är då 4,7 pricents överlast - tror inte ens man får böter för det eller?
Men vad händer om jag krockar med denna vikten på? Är det risk för att försäkringen inte täcker?
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1407976
Är inte överlast alltid förenat med böter och indraget körkort?
av Hemingway
#1407986
Jag tror vikterna är primärt juridiska och sekundärt tekniska.

Anledningen att du får dra mindre med T8 än andra XC60 är nog att den är tyngre och då blir det färre kilogram kvar till släpet.

Inte kommer bilen gå av för att du lägger på lite mer last än den är typad för. :)

Man får nog dela upp frågan i två separata.

1) Juridiska problem med tyngre last än tillåtet
2) Tekniska problem med tyngre last än tillåtet
av keckepro
#1407988
Med böter jo, men tveksamt om det är under 5%. I Tyskland exempelvis är det inga böter om det är under 5%. Indraget körkort skall väl vara om det är över 50% av totalvikten? Det innebär ju att dra en vagn på över 3000 kg. Kommer ju inte hända.
av keckepro
#1407991
Hemingway skrev: mån 19 okt 2020, 12:47 Jag tror vikterna är primärt juridiska och sekundärt tekniska.

Anledningen att du får dra mindre med T8 än andra XC60 är nog att den är tyngre och då blir det färre kilogram kvar till släpet.

Inte kommer bilen gå av för att du lägger på lite mer last än den är typad för. :)

Man får nog dela upp frågan i två separata.

1) Juridiska problem med tyngre last än tillåtet
2) Tekniska problem med tyngre last än tillåtet
Ja precis. Juridiska problem så visst kan man få en liten bot, men föga troligt och skulle det ske får man ta den smällen. Ang försäkring så tror jag det är så att de måste styrka att vagnen varit överlastad och att det är orsaken till olyckan - då kan de skriva ner ersättningsbeloppet. Finner det föga troligt att de ens kan reda ut att vagnen haft 100 kg för mycket vikt. Vattentanken rymmer 70 liter t ex. Bara att tömma den.

Så till det tekniska. Finns det några egentliga risker med bilens konstruktion vid att lasta typ 100-200 kg för mycket?
Misstänker att det är precis samma chassi och dragkoppling som på övriga XC60 som får dra 2400 kg? Hur är det med växellådan?
av SAAB96
#1408011
Jodå, men som svar på ditt påstående om böter osv. Vad som gäller i Tyskland gäller inte här.
Sen avstod jag att besvara körkortsfrågsn, ty den borde du ha koll på om du besitter ett E-kort. Det är högst sannolikt att du skulle få ut noll på försäkring om du kör med olagligt ekipage. Utöver alla de moraliska aspekterna gällande medtrafikanter osv. Om bilen händelsevis klarar det eller inte är ointressant. Tycker jag.

Skickat från min ONEPLUS A6013 via Tapatalk

av keckepro
#1408016
SAAB96 skrev: mån 19 okt 2020, 14:24 Jodå, men som svar på ditt påstående om böter osv. Vad som gäller i Tyskland gäller inte här.
Sen avstod jag att besvara körkortsfrågsn, ty den borde du ha koll på om du besitter ett E-kort. Det är högst sannolikt att du skulle få ut noll på försäkring om du kör med olagligt ekipage. Utöver alla de moraliska aspekterna gällande medtrafikanter osv. Om bilen händelsevis klarar det eller inte är ointressant. Tycker jag.

Skickat från min ONEPLUS A6013 via Tapatalk
Jag har inte ställt någon fråga om körkort?
Tack för förtydligandet att Tyska lagar inte gäller i Sverige
Måhända du tycker det är ointressant, det tycker inte jag - därav frågan i detta forum.
Har också ställt frågan till volvo direkt vad som gör att denna bil typas ner jämfört med sina syskon. Förväntar mig dock inget svar.
av Petzzon
#1408017
Jag drar min vagn med 2650 totalvikt efter min T8, plockade ur en del onödiga saker och vägde den och kom ner till drygt 2200 kg. Bilen har överlevt hela sommaren och är en fantastisk dragbil. Vad gäller överlasten chansar jag och hoppas dom inte kopplar ifrån vid en eventuell vägning, då klarar jag mig under 2100kg med 120-130 kg kultryck.

Hej Har mycket dåliga torkarblad till str&a[…]

Elschema 740

Vad menar du med "måste dras om". […]

Vi som beställt nya XC60

På väg till handlaren! XC60 Recharge[…]

Hej igen. Bilen som det gäller är d&arin[…]