Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Hemingway
#1440849
Eftersom TS inte skriver något om ett bolag det jag sett så tror jag vi kan utgå från att det är privatleasing som gäller, vilket då betyder att det är det operationell leasing som leasingform.
av Lockis
#1440850
Hemingway skrev:Eftersom TS inte skriver något om ett bolag det jag sett så tror jag vi kan utgå från att det är privatleasing som gäller, vilket då betyder att det är det operationell leasing som leasingform.
Jag tror inte man ska blanda in operationell/finansiell leasing i privatleasing sammanhang.
Operationell och finansiell riktar sig till bolag. Privatleasing är en leasing form som riktar sig till privatpersoner.

Oavsett vad så är detta reglerat i kontrakt med förmodligen volvofinans om det är dessa som står för leasingen. Vi kan alltså gissa hur mycket vi vill hurvida det är tillåtet eller ej, men det är bara någon som sett kontraktet som kan svara på denna frågan.

Nu är ju inte detta en purfärsk tråd iheller, och TS har inte skrivit något nytt på ämnet sen oktober 2020, skulle någon annan mot förmodan hitta hit för att man behöver hjälp får denne nog vara lite mer tydlig kring detaljerna i avtalet just gällande överlåtelse.
Jag har själv dock inte haft problem med utköp eller överlåtelse av leasingavtal tidigare. Tror inte det är några bekymmer, leasinggivaren kör en kreditkontroll och tar en avgift om kreditkontrollen godkänns.
av Lövet
#1440869
Lockis skrev:Jag tror inte man ska blanda in operationell/finansiell leasing i privatleasing sammanhang.
Operationell och finansiell riktar sig till bolag. Privatleasing är en leasing form som riktar sig till privatpersoner.
All privaleasing är dock vanlig op.leasing under skalet om man ska vara petig ;-)
av Lockis
#1440877
Lövet skrev: tis 13 apr 2021, 11:47
Lockis skrev:Jag tror inte man ska blanda in operationell/finansiell leasing i privatleasing sammanhang.
Operationell och finansiell riktar sig till bolag. Privatleasing är en leasing form som riktar sig till privatpersoner.
All privaleasing är dock vanlig op.leasing under skalet om man ska vara petig ;-)
Absolut!
Men det är skillnad på avtal mot privatperson och företag. Så rent juridiskt i avtalen kan det vara en del skillnad
av Lövet
#1440880
Lockis skrev:Men det är skillnad på avtal mot privatperson och företag. Så rent juridiskt i avtalen kan det vara en del skillnad
För att göra det ännu mer förvirrande verkar Volvo ha låtit ÅF diktera villkoren för privatleasing. Så i vissa fall har man kunnat köpa loss bilen efter avtalstiden, i vissa inte. På BMW och VW-gruppen så är det finansbolagen som sätter villkoren så där är det åtminstone samma hela tiden.

Misstänker att Volvos plan är att care by volvo ska ta över helt som privatleasingalternativ och ÅF ska bort helt ur bilden. De ska bara leverera ut bilen framöver.
av Lockis
#1440881
Lövet skrev:
Lockis skrev:Men det är skillnad på avtal mot privatperson och företag. Så rent juridiskt i avtalen kan det vara en del skillnad
För att göra det ännu mer förvirrande verkar Volvo ha låtit ÅF diktera villkoren för privatleasing. Så i vissa fall har man kunnat köpa loss bilen efter avtalstiden, i vissa inte. På BMW och VW-gruppen så är det finansbolagen som sätter villkoren så där är det åtminstone samma hela tiden.

Misstänker att Volvos plan är att care by volvo ska ta över helt som privatleasingalternativ och ÅF ska bort helt ur bilden. De ska bara leverera ut bilen framöver.
Volvo är lite märkligt ja.
Det är samma visa när man köper bil med lån. Man lånar från ÅF som i sin tur lånar av Volvofinans.
Ditt lån läggs upp hos Volvofinans med det är ÅF som är lånegivare. Oklart varför man gör så. Kanske för att man vill kunna hänvisa all kommunikation till ÅF. Något volvo verkar vara duktig på.
Användarvisningsbild
av Adam891
#1440885
js1 skrev: tor 08 okt 2020, 21:45
Mathiasjson skrev: tor 08 okt 2020, 19:47
Funderar nämligen på att göra det med min v60 my20, känner att den körs för lite i förhållande till priset.

Mvh
Vi hämtade ut vår V60 T5 R-design i maj i år. Enligt körjournalen körde vi 62km i September, Slår du det? :-D
Måste blivit dyra mil den månaden om ni enbart körde 6 mil....
av Malmstroem
#1440889
När man kör lite är det bättre att räkna kostnad per månad istället för kostnad per mil. ;-)

Jag roade mig för några år sedan med att räkna på milkostnaden, och konstaterade att taxi skulle vara billigare än att även ha en andrabil. Vi valde att ha två bilar i alla fall, främst p.g.a. enkelheten. Numera finns det fyra körkort i familjen, så andrabilen används mer. Det gör att milkostnaden gått ner -- men totalkostnaden gått upp. Numera är milkostnaden på andrabilen också lägre än taxi.
Bruten fjäder framvagn

Fick ett fjäderbrott på en V40 för[…]

XC - Rear axle sensor

Har endast upplevt problemet en gång tidigar[…]

Motor 960 3,0 rycker ibland

När jag håller jämn fart vid ca 10[…]

Tack för svaren! Har helt ärligt inte or[…]