Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av coachen
#1416331
Cosmo skrev: tor 03 dec 2020, 21:51 Var nere på 27km fulladdad på hybridläget idag, i varmgarage. Normalt ligger den på 37km på hybridläget och +5km på pure. Har gått ca 850 mil
Känns sådär, ska in med bilen till veckan. Upplever att skillnaden mellan hybrid och pureläget han blivit mindre sedan jag tog ut den. Nålen flyttar sig bara typ tre sträck.
Jag har alltid samma körmönster och kylan ute verkar styra hur mycket range som visas vid full laddning. I ditt fall kanske den inte tar hänsyn till varmgarage utan enbart går på position? Tror det är samma sak med nålen om man jämför en varm sommardag mot vinter. Ska du lämna in den för något annat eller för detta?
av Keios
#1420016
Nu då temperaturen krupit ner under nollan så visar räckviddsgivaren på 34km fulladdat. Använder parkeringsvärmaren före start så batteriet borde vara även det uppvärmt. Verkligt så blir det cirka 28-30km så här vintertid. Lite väl lågt kan jag tycka. Men kanske normalt.
Användarvisningsbild
av Volvordesign89
#1420017
Citerar från en annan tråd (vet inte hur man länkar till annan tråd i Taptalk)

"Problemet med detta är att batteriet då är kallt och att bilen inte blir fullt laddat
Min PST uppgav att batteriet vid +-0° endast laddar till 75% och vid -20° (eller var det -10°), endast till 60% (eller var det 65%). Har nu i nov o dec ofta fått 28km el vid fulladdat, vilket ju är 80%. (Dock är kanske inte 35km ”fullt” enligt Volvo, då ju batterierna aldrig laddas till 100%, varför 28km el kanske motsvarar just 75%.)
Så ska jag få fullt batteri (35 km el) under den kalla årstiden, behöver jag ladda direkt efter körning (körning med eller utan ström), då batteriet alltid är ”varmt”. Vilket fungerade idag "

Det är logiskt, batteriet behöver ha arbetstemperatur för att uppnå 100% laddning varpå det bästa är att ladda direkt efter körning för att få max laddning. Jag har bilen står i varmgarage (ca +5c, -10c ute igår vid senaste laddning) och uppnår vid varje laddtillfälle då jag laddar direkt efter körning 45km i Pure. Väntar jag och laddar låt säga över natten så får jag 34-38km i Pure.

Skickat från min M2007J3SG via Tapatalk

Användarvisningsbild
av Paglar
#1420030
Jag får se till att röja i garaget så jag får in bilen. Det är ju 18⁰C i mitt garage så det lär ju hjälpa upp elräckvidden lite.
av SemiImbecille
#1420731
Liten iaktagelse, Laddat nu ett par gånger och fått "fullt" batteri 40/45km trotts utetemp på 2-3 grader.
Det jag gjorde var dock att påbörja laddningen direkt efter hemkonst istället för mitt i natten som jag brukar, batteriet var också helt tomt innan jag påbörjade laddningen.
Så batteriets temperatur är helt klart en faktor.

En annan sak jag märkt är att vid flera tillfällen har också förklimatisering stått som på samtidigt som jag laddat utan att ha startat den själv, dock påbörjat laddning när bilen var "varm"
av iPerre
#1420991
Måste man gå ut i bilen för att se räckvidden för i appen ser jag bara att det är fulladdat?
Användarvisningsbild
av Volvordesign89
#1421018
@iPerre Samma för mig, man kan inte se uppskattad körsträcka på batteriet via VoC appen men på webben kan man det.. Då jag har Tibber så har jag lagt in bilen där och då ser man resterande batteri och uppskattad körsträcka så informationen finns men kanske inte inlagt i appen..

Skickat från min M2007J3SG via Tapatalk

Användarvisningsbild
av Volvordesign89
#1421327
Lite feedback. Hade bilen stod ute nu på förmiddagen i ett par, tre timmar och batteriet var fulladdat och visade 45km i Pure när den kördes ut. När jag sedan körde in bilen i garaget igen så hade den "tappat" 5km i Pure. Så kylan och inte ha batteriet "varmt" påverkar också räckvidden negativt. Temperaturen låg strax under 0 grader.

Känner dock igen beteendet från min andra hobby, RC bilar med LiPo batterier.. Det är en riktig djungel att få det fungera optimalt och tar ett tag innan man lär sig hur laddning sker bäst ,när man ska, när man inte ska etc.

Skickat från min M2007J3SG via Tapatalk

av Traakk
#1507023
Att Volvos laddhybrider inte använder hela batteriet vet ja. Men är de någon som lyckats programmera ombordladdaren så den faktiskt laddar 100%. Borde ju gå med tex Vida? Någon som vet?
Volvo on call och GSM

nä, alltså, du kommer intekunna kö[…]

Köpråd

V60 Diesel borde vara snålare på dropp[…]

Löjliga priser XC70

Ägarna av äldre xc70 hänger på[…]

Om det inte blev ett gnistregn med den kopplingen […]