Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av pellemando
#1407308
Min V90 -20 visar allt mellan 34-38, i undantagsfall får jag 40. Detta oavsett hur jag kört upplever jag, kan få 34 fast jag kört lugnt o fint. Inget jag lägger större värde vid mer än att det ska nämnas vid service.

Sen upplever jag med samma scenario som er med att den laddar dåligt när man inte tömt batteriet helt. Tibber laddbox
av lpsaro
#1407500
Min v60 T8 kan diffa från 30-40 km i hybridläget. Pure är alltid 4-5 km mer än i hybridläget. Kör 95 % på el (mest stadskörning) periodvis. Det är stor skillnad då i elförbrukning om det är kallt, större skillnad än körsätt upplever jag. De sträckor jag kör på el körs i princip exakt likadant. Bilen drar mer el när det är kallt även fast tillskottsvärmaren är inkopplad och slurpar bensin. I tomt batteri har jag som mest fått i 8,5 kw från en easee-box. Verkar som att bilen alltid "sparar" el I batteriet. Det blir aldrig helt tomt.
av SemiImbecille
#1407507
Är batteriet kallt drar den mer. Antar att förkonditkoneringen kan värma något också men inget jag har belägg för än. Märkte dock stor skillnad när bilen stått i varmgarage och laddat innan jämfört med "utomhusstarten" på morgonen
av Cosmo
#1416260
Var nere på 27km fulladdad på hybridläget idag, i varmgarage. Normalt ligger den på 37km på hybridläget och +5km på pure. Har gått ca 850 mil
Känns sådär, ska in med bilen till veckan. Upplever att skillnaden mellan hybrid och pureläget han blivit mindre sedan jag tog ut den. Nålen flyttar sig bara typ tre sträck.
Användarvisningsbild
av Volvordesign89
#1416263
Lite OT men jag tänker att förkonditionering ändå diskuteras lite. Hämtade min T6a förra fredagen och antingen är jag dum i huvudet eller enbart riktigt trög men hur fasiken ställer man in förkonditioneringen? I VOC appen ser jag bara parkeringsklimat och startar jag den så går väl parkeringsvärmaren igång, eller?

Skickat från min LYA-L29 via Tapatalk

Användarvisningsbild
av Volvordesign89
#1416266
Zanders skrev:Parkeringsklimat är även förkonditionering vid varmare klimat. Vid kallare klimat så går värmaren precis som du säger!
Okej, då är jag med, tack! Blev förbryllad när jag läste på Minvolvo.se, VOC från hemsidan att man kunde ställa in parkeringsläge "inomhus/utomhus" i bilen men någon sådan funktion har jag inte hittat någonstans bilens menyer.

Skickat från min LYA-L29 via Tapatalk

Användarvisningsbild
av Zanders
#1416309
Nja, det gäller nog bara gamla V60 D5/D6. Där fanns det ju ett litet elelement som kunde värma lite om sladden var i utan att man behövde elda fossilt. Betydligt bättre men men..

Vet ej om fler haft detta men höjdjusteringsm[…]

Candid connections: Platform for casual relationsh[…]

Den heter startspärr ibland också. Sitt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev därf[…]