Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Zanders
#1405648
Som rubriken lyder så laddar min bil inte alltid fullt. Stapeln visar fullt men uppskattad räckvidd bara 36/41 när det i vanliga fall är 40/45. Jag har 50km på pricken till jobbet och löser det hela vägen på el en vanlig dag men när jag kommer ut till bilen och den säger 36/41 så går det inte vilket tyder på att den faktiskt inte laddar fullt även fast stapeln visar det. MY20 uttagen i juni och har gått knappt 500 mil.

Ska kolla med PST imorgon men tänkte kolla ifall någon annan upplevt samma?
Användarvisningsbild
av Zanders
#1405674
Det där är ju inte riktigt samma då min visar 40/45 9 av 10 ggr. Ett fåtal ggr som den tappat 10% på morgonen men sedan hittat dem igen på vägen hem.
av DavidBlomqvist
#1405751
Kör du någon klimatisering innan avfärd, det verkar som att det påverkar en hel del, vissa mornar så har bilen inte kört någon klimatisering av någon konstig anledning och då har jag upplevt kortare räckvidd.
Användarvisningsbild
av Spid3r
#1405774
Min visar numera 39/44... nytt batteri installerat för ca 2 månader sedan (fel på det första batteri). V60n uttagen jan 2020.
Senast redigerad av 1 Spid3r, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Zanders
#1405787
Lite degradering kan jag ändå köpa, åtminstone om den är konstant. Att min tappar ~10% ~en morgon varje vecka och leverar 100% (nåja) resten av dagarna och eftermiddagarna känns mer lurigt.
av SemiImbecille
#1407296
Hände något liknande sista två dagarna.
Normalt 40/45km, ett par tillfällen nu när det varit kallare 37/42 i räckvidd eller något i den stilen.
Ett samband har varit att jag inte laddat ut batteriet speciellt mycket vid dessa tillfällen, hade säkert 75% batteri kvar när jag anslöt laddaren kvällen innan.
Till exempel i morse, åkte till jobbet hade 37/42 och klimatiserade innan, laddade i varmgarage och har nu 40/45km igen. (V60 T6 100mil)
Hade kanske 20% batteri kvar när jag anslöt
Laddas hemma i laddbox.
Användarvisningsbild
av Zanders
#1407301
SemiImbecille skrev:Hände något liknande sista två dagarna.
Normalt 40/45km, ett par tillfällen nu när det varit kallare 37/42 i räckvidd eller något i den stilen.
Ett samband har varit att jag inte laddat ut batteriet speciellt mycket vid dessa tillfällen, hade säkert 75% batteri kvar när jag anslöt laddaren kvällen innan.
Till exempel i morse, åkte till jobbet hade 37/42 och klimatiserade innan, laddade i varmgarage och har nu 40/45km igen. (V60 T6 100mil)
Hade kanske 20% batteri kvar när jag anslöt
Laddas hemma i laddbox.
Exakt samma scenario och observation som dig. Laddar också i laddbox och dem gångerna jag upplevt att den inte laddat "fullt" har varit när jag inte laddat ur speciellt mycket innan jag kopplar in den. Känns ju skönt att inte vara ensam men då blir ju frågan om det är en bugg eller ett önskat beteende från Volvo :nerd:
av SemiImbecille
#1407304
Zanders skrev:
SemiImbecille skrev:Hände något liknande sista två dagarna.
Normalt 40/45km, ett par tillfällen nu när det varit kallare 37/42 i räckvidd eller något i den stilen.
Ett samband har varit att jag inte laddat ut batteriet speciellt mycket vid dessa tillfällen, hade säkert 75% batteri kvar när jag anslöt laddaren kvällen innan.
Till exempel i morse, åkte till jobbet hade 37/42 och klimatiserade innan, laddade i varmgarage och har nu 40/45km igen. (V60 T6 100mil)
Hade kanske 20% batteri kvar när jag anslöt
Laddas hemma i laddbox.
Exakt samma scenario och observation som dig. Laddar också i laddbox och dem gångerna jag upplevt att den inte laddat "fullt" har varit när jag inte laddat ur speciellt mycket innan jag kopplar in den. Känns ju skönt att inte vara ensam men då blir ju frågan om det är en bugg eller ett önskat beteende från Volvo :nerd:
Vad kör du för laddbox? Kör Tibber/Easee och smartladdning..

Vet ej om fler haft detta men höjdjusteringsm[…]

Candid connections: Platform for casual relationsh[…]

Den heter startspärr ibland också. Sitt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev därf[…]