Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Primus
#1404291
Jag startar en ny tråd om detta specifika "problem". Nu har jag ställt in så att jag har auto-hold. Fungerar mycket bra vid trafikljus, gatukorsningar osv. Jag har även(till slut) fått till P-b roms när motorn stängs av. Fungerar också bra. Men, om jag trycker på P(Parkering) vid växelspaken och har motorn igång så går vare sig auto-hold eller P-broms in. Det gör att bilen rullar lite. Ska det vara så? Det är ju så knäppt att jag utgår från att det är något jag missat. Men kan inte fatta vad.
Användarvisningsbild
av Koldstart
#1404389
Tror att det måste vara så.

Det är ju präcis en "Autohold" för användning under körning, inte en parkeringsbroms.
Det finns också en separat knapp för parkeringsbromsen.

På tal om parkeringsbroms, har någon försökt använda parkeringsbromsen som en nödbroms medan bilen kör? Jag har inte vågat mig själv.
av cstigson
#1404391
Vet inte vilket motoralternativ du har, men om det är en elektronisk växelspak (plug-in eller mildhybrid) så läggs parkeringsbromsen i när du stänger av bilen. Behöver inte trycka på "P" för att lägga den i park, stäng bara av motorn när du ligger i D/R.
av Primus
#1404398
@Koldstart, Det måste inte vara så. Jag har haft bilar där auto-hold ligger kvar om man lägger i växel P. Sedan läggs P-broms i när man stänger av motorn.
@cstigson, Jag har B5, så elektroniska växelväljaren. Det där var bra att veta, en genväg(?) till det jag vill åstadkomma i vissa situationer.
Men är det ändå inte lite märkligt att om jag väljer växelläge P så har jag ingen anliggande broms alls? I mitt sätt att köra bil, lägger jag ofta i P. Varje gång jag stannar för att plocka upp någon eller släppa av någon lägger jag i P. Eller att jag bara stannar till på en P-plats lite snabbt.

Jag tycker det känns bakvänt att stanna och plocka upp barnen vid träningen och inte lägga i P. Som det är nu måste jag då manuellt aktivera P-bromsen. Alternativet är ju att lägga i N och låta auto-hold ligga kvar. Risken med denna lösning är ju att folk väljer att ha kvar D och ha auto-hold på. Men det är ju förenat med stor fara då risken finns att man gasar och bilen sätter fart. Det är ju just det P är till för, eller i alla fall ett väldigt bra och säkert sätt att använda växelläge P.

VO31319563 kostade 2241 den 15/9-2017 när j[…]

Däckslitage insidan.

Hjulinställning är enda utvägen.

Precis. Finns en story om att pressen stod på[…]

Embrace the freedom of casual encounters on the be[…]