Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Vemodet
#1404244
Vilken bakåtvända bilbarnstol rekommenderar ni? Vi letar ny stol till vår 4,5 månaders som sedan födsel haft ett babyskydd från BeSafe (iZi Go X1). Vi har upplevt att XC60:ns (2019) djupt skålade baksäte gör att babyskyddet lutar (mot färdriktningen) och vill därför att bilbarnstolen enkelt går justera för det, så att huvudet inte riskerar tilta framåt vid sömn t ex.

Vi har valt bort ISOFIX då de maximalt är upp till 18 kg (-4 år), medan bältade stolar är upp till 25 kg (-5-6 år). Nackdelen är att vridfunktion därmed ej är möjlig, men vi åker inte så ofta att det är väldigt betydelsefullt (för våra ryggar...). Dessutom blir flytt av stol till annan bil lite krångligare med bältad stol, men det händer oss sällan/aldrig. Vi uteslöt även Axkid då Volvo själva, enligt säljaren på Bilia, avråder från deras stolar till Volvo/XC60.

Vi väljer just nu mellan dessa två:

BeSafe Plus X1 - Säkraste testvinnaren enligt Folksam (https://www.folksam.se/tester-och-goda- ... barnstolar). Flera enkla inställningar för bl a lutning, samt magnetfästen för öppna bälten (smidigt vid isättning, särskilt då vridfunktion saknas). Dessutom går den att använda redan nu/snart (fr ~ 6 mån, 0- kg) tack vare urtagbar ”body hugger”. Stolens främsts nackdel är dess storlek, upples lite stor/klumpig.
https://www.besafe.com/sv/product-se/izi-plus-x1/

Volvos egen bakåtvända bältade bilbarnstol - är egentligen Britax Römer Max-Way (Plus), men med Volvos egen klädsel i 80% ull. Fördelen är att denna är testad/utvald av Volvo, men saknar dessvärre både magnetfästen till bältet och smidig justering av lutning - samt är fr 9-mån (9- kg).
https://www.bilia.se/biltillbehor/barn- ... _31414952/

Vad är era erfarenheter med bilbarnstol i XC60? Ange gärna årsmodell, då jag antar utformning av baksäte kan variera. Även andra synpunkter uppskattas! T ex färgval, Hur det funkar med 2 bilbarnstolar/babyskydd samtidigt i baksätet osv.
av fkullberg
#1404249
Vi kör med dessa i vår XC60, fungerar kanon barnen sitter bra och även vi där fram. Kör rediga stolar så kan man ha de i liggläge, annars kommer deras nacka hänga direkt när de somnar :-D
0C7259F5-0E1E-4AAA-9004-51D1715A8945.jpeg
0C7259F5-0E1E-4AAA-9004-51D1715A8945.jpeg (906.65 KiB) Visad 3114 gånger
EAA943FA-CBCF-4EB9-9E79-6827DEAA8C59.jpeg
EAA943FA-CBCF-4EB9-9E79-6827DEAA8C59.jpeg (990.39 KiB) Visad 3114 gånger
8A361147-7B8B-47BC-87FB-DE2316CB54DD.jpeg
8A361147-7B8B-47BC-87FB-DE2316CB54DD.jpeg (742.56 KiB) Visad 3114 gånger
av DeaL
#1404346
En sak som kan vara bra att tänka på förutom ryggläget är benutrymmet barnet får. Upplever det som väldigt lite i våran nuvarande bil (inte en Volvo) med Axxkid. Men har mindre bil än xc60 så det gör kanske att det blir sämre med benutrymme
av Vardelos
#1404363
Vi kör X1 den bältade varianten.
Den har justerbart lut också som du eftersöker.

En annan fördel med bältad är att du kan ha den fram, om du nu inte har valt till ISOfix fram då såklart.

Den bältade har också bättre benutrymme så du kan ha den längre.

Bältad är bättre vid sidokrock, om du knuffar stolen i sidled så sitter x1 stenhårt, medans isofix svajjar.
av fkullberg
#1404364
Vardelos skrev: sön 27 sep 2020, 22:29 Vi kör X1 den bältade varianten.
Den har justerbart lut också som du eftersöker.

En annan fördel med bältad är att du kan ha den fram, om du nu inte har valt till ISOfix fram då såklart.

Den bältade har också bättre benutrymme så du kan ha den längre.

Bältad är bättre vid sidokrock, om du knuffar stolen i sidled så sitter x1 stenhårt, medans isofix svajjar.
Påstående angående sidokrock stämmer inte, stolen flexar några mm just pga att om den var helt stum skulle göra mer skada vid en krock. Och även om du har en bältad så rör den med sig lite. Helt stum är livsfarligt.

En bilstol rör sig mycket och flexar vid en krock 😅
Användarvisningsbild
av hållundan
#1404397
Har en XC60 MY18.

Kör just nu ett Britax Baby Safe Plus SHR2 fram, men det börjar bli för litet för minstingen. De äldre barnen har jag kört Kombistolar, Britax MultiTech 2, bakåtvänt och senare framåt. Kommer dock inte köra med denna typ av stol när jag byter (delvis pga hur stora och otympliga de är, har lämnat märke och förstört min "hardback" på framstolens baksida, och det mest tydliga att jag vill kunna fälla stolen till bättre liggställning. Står således med samma frågeställning som TS.

Har också varit inne på BeSafe Plus X1 (men den är ruggigt dyr), och står nu och velar på en Maxi-Cosi Mobi XP.

Kör med två bältade barn, plus den lille, så det är rätt trångt som det är.
Användarvisningsbild
av hållundan
#1408573
Vad köpte TS för någon stol månntro? Jag beställde en Maxi-Cosi Mobi XP igår. Velade mellan den och Axkid Minikid 2.0 men valde Maxi-Cosin för att den ska gå att fälla till liggläge när man kör, eller åtminstone inte kräva en större insats.

Vi får se hur den lirar upp när den behagar komma. Kommer dock att köra med den fram.
Användarvisningsbild
av Ilduce77
#1408618
Jag kan bara rekommendera dig att tänka om när det gäller ISO fix... Det är det bästa som hänt sedan skivat bröd... 😀

Vi har en 4,5 åring, 17,3 kg, som sitter perfekt i Besafe med isofix. Likadan som fkullberg.

Håller med honom om att det är viktigt att ha en stol som går att luta.. Besafe har även en stol som går att både luta och snurra 90 grader, så det är smidigt att sätta in barnen, utan att lyfta barnet snett in i bilen.

Den kostar en slant, men räkna med att du kan ha stolen i 5 år. Sen sälja den för halva priset, om ni inte skaffat fler barn.

Men fundera igen på ISO fix.. Inget är smidigare om du ska ta ut stolen för andra passagerare eller städa bilen....
Bilagor
IMG_20201022_194214.jpg
IMG_20201022_194214.jpg (707.65 KiB) Visad 2522 gånger
IMG_20201022_194229.jpg
IMG_20201022_194229.jpg (307.9 KiB) Visad 2522 gånger
Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]