Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Primus
#1403917
Hämtat ut min XC60 B5 AWD bensins idag. Kört ca 5-6 mil i sedan dess. Några reflektioner och sedan ett par frågor. Fört känns det som bilen är byggd för mitt sätt att sitta vid ratten, aldrig suttit i någon bil som är så bekväm. Motorn gör bilen ”pigg” och jag gillar ljudet. Självklart hade en sexa mullrat finare, men jag är nöjd.

Nu några frågor som jag inte hittat eller förstått i manualen. Den första och viktigaste frågan är Sensus
Navi, finns det inget sätt att få kartan att Zooma in naturligt när man närmar sig vägkorsningar etc.?

Kan man inte ställa farthållare annat än i 5 km/h-steg? Alla andra bilar jag har ägt de senaste åren har haft ett steg på 1-1,5 km/h också.

Att få handbromsen att läggas i automatiskt när man stänger av bilen ska väl fungera? Jag tyckte jag klickade i det inne i inställningar, men ändå måste jag manuellt dra upp knappen. Men det kan vara att inställningen inte ”fastnade”. Märkte det på en annan inställning jag gjorde. Är det vanligt att den så att säga inte lyder inställningen?

Sist men inte minst något som säkert är sbs(skit bakom...) När man kör på den adaptiva farthållaren på säg 50 km/h, man bromsar och efter ett tag ligger man i 40 eller 70 km/h. Vilken knapp trycker man på för att bilen ska hålla den nya hastigheten? Jag tycker det logiska borde vara den översta, den med ett +, men då återgår den ju till den gamla hastigheten som var inställd innan bromsningen.
av XC888
#1403930
Primus skrev: fre 25 sep 2020, 17:47 Kan man inte ställa farthållare annat än i 5 km/h-steg? Alla andra bilar jag har ägt de senaste åren har haft ett steg på 1-1,5 km/h också.
Håll inne knappen så kommer värdet att stegas upp, alt. ner, med steg om 1.
#1403936
Grattis till nya bilen!

På första frågan angående sensun navi så går det inte tyvärr att ha den så ville tär synd, dock visar den tydligt i hastighetsklustret vilken fil osv du ska ligga i, är du ska svänga etc. A

För att öka/sänka med 1km/h så håller du du in +/- istället för att trycka.

Parkeringbromsen ska ligga an när du har den funktionen aktiverad, har det och det fungerar varje gång för mig. För att åka iväg utan att trycka på knappen så måste du ha bältet på dig samt dutta lite på gasen så släpper parkeringsbromsen! Osäker om det var detta du menade.

För att ställa in ny hastighet, i precis den situationen du beskriver så trycker du på mitten knappen, den som aktiverar farthållaren från första början. Kan hålla med om att det är lite oklart men efter ett tag så är det rätt logiskt faktiskt, när man vant sig så fungerar det bra.

Hoppas det gav lite svar till dina frågor och hoppas du blir nöjd med bilen!

Skickat från min LYA-L29 via Tapatalk


av Primus
#1403940
Strålande kommentarer. Hjälper mycket! Parkeringsbromsen ska jag kolla imorgon. Kan vara så att inställningen inte blev rätt.
av Primus
#1404019
Ronne skrev: lör 26 sep 2020, 08:46 Det kan vara att din profil är låst , då sparas inte dina inställningar.
Det ska jag kolla. Imorse när jag startade bilen var den utbockad igen. Har bockat i nu. Får se om det fastnat. Annars måste jag kolla det du nämner. Tack för tipset!
av LazerHawke
#1404037
Primus skrev:
Ronne skrev: lör 26 sep 2020, 08:46 Det kan vara att din profil är låst , då sparas inte dina inställningar.




Det ska jag kolla. Imorse när jag startade bilen var den utbockad igen. Har bockat i nu. Får se om det fastnat. Annars måste jag kolla det du nämner. Tack för tipset!
kolla så profilen inte är låst om den är det måste du spara alla inställningar manuellt det jag menar att man kan låsa profilen mot nyckeln så den inte släpper inställningar
av Primus
#1404063
valln skrev: lör 26 sep 2020, 13:43 Finns det ingen knapp på xc60 alldeles bredvid handbromsen, som aktiverar handbromsen automatiskt?
Det finns på V60.
Den knappen hanterar auto-hold. I inställningar finns en inställning för att p-broms ska aktiveras när motorn stängs av. Vet inte om autohold-knappen även kan slå av p-broms om man inaktiverar autohold.
av Primus
#1404218
Nu verkar P-bromsen fungera. Vet inte om det var jag som gjorde något fel inställningarna.

Jag är fortfarande inte vän med Navigationen. Man vänjer sig ju såklart med de visuella delarna, typ att den inte zoomar in/ut. Däremot märkte jag att den fungerar knasigt i tunnlar. Körde i går i söderledstunneln på väg mot Globen. Hade lagt in Globen som delmål och sedan en annan adress som slutmål. När vi är i tunneln känner den att vi är vid Globen och det var ju korrekt även om vi var under Globen i tunneln... Då börjar den ju ge färdvisning mot nästa mål... I och med att tunnlar är utmärkta med streckade linjer borde man kunnat lösa detta tycker jag.

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]

Tänk den dag det kunde bli så att bilti[…]