Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av RHB650
#1403711
Hej

När jag använder internetkartan, har inte navi, är pilen som indikerar bilens rörelse
väderstrecksrelaterad. Åker jag norrut går pilen uppåt på centerdisplayen, åker jag
söderut går pilen nedåt på displayen. Jag tycker det är lättare att orientera sig om
vägvisningen går i samma riktning som bilen, alltså vill jag att pilen rör sig uppåt
oavsett vilket väderstreck man åker. Hur löser jag detta ?

// Lennart
av jaronsso
#1403714
Haft precis samma funderingar och funktionen är tämligen värdelös.
Man kan inte orientera sig så som det.
Man vill ju se vägen på kartan framför sig precis som man ser bilen framför sig. Helt ologiskt med något annat.

Förstår inte hur Volvo tänkt där.
av jaronsso
#1403844
S6024t skrev: tor 24 sep 2020, 21:46 Gå in i menyn ,går att ändra riktning, även hur kartan ska se ut..
I vilken meny då??

Det är internetkartan.
av TomasGBG
#1403862
jaronsso skrev: tor 24 sep 2020, 11:52 Haft precis samma funderingar och funktionen är tämligen värdelös.
Man kan inte orientera sig så som det.
Man vill ju se vägen på kartan framför sig precis som man ser bilen framför sig. Helt ologiskt med något annat.

Förstår inte hur Volvo tänkt där.
Jag tror Volvo tänkte att om man vill ha mer finesser så väljer man Navigationspaketet....
av Oreilly
#1403873
Vore ju intressant om de inte kunde se till att appen Waze kom till bilen. :-)
Tycker generellt att det är dåligt med appar i download center...
av jaronsso
#1403890
TomasGBG skrev: fre 25 sep 2020, 10:50
jaronsso skrev: tor 24 sep 2020, 11:52 Haft precis samma funderingar och funktionen är tämligen värdelös.
Man kan inte orientera sig så som det.
Man vill ju se vägen på kartan framför sig precis som man ser bilen framför sig. Helt ologiskt med något annat.

Förstår inte hur Volvo tänkt där.
Jag tror Volvo tänkte att om man vill ha mer finesser så väljer man Navigationspaketet....
Fast det är ingen finess att ha pilen i den färdriktning man kör. Det är snarare normalt och praxis.
Som det är nu är det liksom helt feltänkt och ologiskt.

Själv använder jag inte internetkartorna, men jag är lika frågande för det. Man har helt enkelt inte tänkt och släppt en närapå oanvändbar produkt.
Du får tänka omvänt i huvudet när man ska svänga om pilen går åt motsatt håll, och det blir direkt trafikfarligt.
av TomasGBG
#1403900
Fast pilen är väl i färdriktningen? Frågan var väl om man kunde ha kartan i "course up" istället för "north up"? Jag har alltid "north up" i mittenkartan eftersom kartan mellan varvräknare och hastighetsmätare har "course up" Likadant på sjön = GPSen alltid i "North up". Skaffa Navigationspaketet istället så kan du välja, om det är viktigt för dig. Går utmärkt att eftermontera.
Användarvisningsbild
av Bosse78
#1403909
Dom har ju garanterat medvetet gjort den kass för att man ska köpa navi

De nya "linserna" från VParts (sp&[…]

Weber 32dir på en b20

Det är ju bara att prova. Har bara den motorn[…]

Strålkastarglas (plast) fix

Hur har det gått?

Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]