Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1403637
Hej alla,

Håller på att beställa en XC60 Recharge T6 Inscr Expression som tjänstebil, allt är klart från min sida, det är bara att lämna in hos Autoplan för beställning, men är lite orolig över hur det blir med de nya skattereglerna för tjänstebilar.
Bilen måste beställas senast 2020-09-30 för att jag även ska få vinterdäck till ett specialpris.
Utöver standardrabatten som mitt företag fick, fick jag även rabatten från Volvo + ytterligare rabatt på en del extra utrusning.

Vet någon hur mycket dyrare det blir ?
Är det bättre kanske att vänta ett tag till och beställa senare , men då är frågan om det ska bli något erbjudande från Volvo efter 11/2020?


Volvo erbjudande:
Vinterhjul - MY21 Strike back, kampanjpris 9900, giltig: 2020-08-20 - 2020-09-30
TEKNIKPAKET - MY21 Strike back, kampanjpris 5900, giltig: 2020-08-20 - 2020-11-02
FRI LADDKABEL MY21, giltig: 2010-01-01 - 2050-01-01
Förarstödspaket, kampanjpris 4000, giltig: 2020-08-20 - 2020-11-02

Utr. på min bil:
Förarstöd
Teknikpaket
Ljuspaket
Motorstolspaket + RA00
360 Kamera
Mörkt tonade rutor 5 st
Akustik rutor
Advanced Air Cleaner
Interiörpaket kupé och lastrum
Kudde. Charcoal
Vinterhjul 18" 5 D-ekrad Svart DC
#1403648
sp00ky skrev: Vet någon hur mycket dyrare det blir ?
Är det bättre kanske att vänta ett tag till och beställa senare , men då är frågan om det ska bli något erbjudande från Volvo efter 11/2020?
Beställ omedelbums. Tjänstebilsreglerna kommer bara bli sämre ju längre du väntar. Förmånsvärdet kommer höjas (det slipper du dock inte) och varje gram CO2 kommer kosta mer i fordonsskatt framöver.
#1403697
Jag beställde typ exakt samma bil i förrgår. Såg nya förmånstjötet igår med borttagning av denna 10K/år-reduktionen för miljöbil.

Sakfrågan är ju helt retarded för incitament att skaffa miljöbilar, men det verkar inte vara miljö som är prioriterat, utan pengar in till det ofantliga...
#1403705
Lövet skrev: ons 23 sep 2020, 23:46
sp00ky skrev: Vet någon hur mycket dyrare det blir ?
Är det bättre kanske att vänta ett tag till och beställa senare , men då är frågan om det ska bli något erbjudande från Volvo efter 11/2020?
Beställ omedelbums. Tjänstebilsreglerna kommer bara bli sämre ju längre du väntar. Förmånsvärdet kommer höjas (det slipper du dock inte) och varje gram CO2 kommer kosta mer i fordonsskatt framöver.

Vad jag har förstått så kommer förmånsvärdena att ändras från första april. Plockar man ut bilen innan dess så ska man inte påverkas av det (ivf om du får den innan årsskiftet). Därför ska du beställa bilen så snart som möjligt. Och förmånsvärdet är sedan låst under hela ditt avtal så redan utplockade bilar bör inte påverkas.
#1403706
jabra skrev:Vad jag har förstått så kommer förmånsvärdena att ändras från första april. Plockar man ut bilen innan dess så ska man inte påverkas av det (ivf om du får den innan årsskiftet). Därför ska du beställa bilen så snart som möjligt. Och förmånsvärdet är sedan låst under hela ditt avtal så redan utplockade bilar bör inte påverkas.
Hur kom du fram till det? Förslaget som ligger skall troligen även påverka redan uttagna bilar. d.v.s. från årsskiftet får ALLA miljöbilar ett nytt förmånsvärde, även de som tidigare har hämtats ut. Förmånsvärdet uppdateras från år till år och är aldrig "låst".
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... l-nasta-ar
#1403707
Nummer 1 här är att allt inte är känt ännu. Inte ens regeringen vet exakt hur saker och ting ska utformas.

Det som är känt är att förmånsreduceringen från årsskiftet försvinner för miljöbilar. Men det har man sagt rätt länge väl?
Det är 10 000:- som försvinner, brutto, per år.
I reda pengar är det ju inte många spänn.
Såklart lite beroende på hur man betalar sin förmånsbil, men läggs det på bruttolönen som skatt är det alltså 10 000:- mer, per år, som ska beskattas.

Den stora skillnaden där man ska få en förmånsbil att motsvara en privat bil i kostnad, sker först halvårsskiftet 2021, i bästa fall. Finns ju inget som är skrivet i sten för det än och det ska godkännas i Riksdagen.
Om jag förstått det rätt gäller det nya bilar som från 1 juli 2021. En bil man beställer idag ska inte påverkas av det.
OM jag förstått det rätt.

Såhär skriver DN.
Notera att det som jag skriver är att det kommer att ske två olika saker. Det som sker vid årsskiftet, och det som sker senare.


(1) – Nja, i dag har vi ett system där renodlade elbilar, laddhybrider (som laddas med sladd och går runt 5 mil på el) och gasbilar får 40 procents nedsatt förmånsvärde. Vi visste redan att denna subvention skulle försvinna vid årsskiftet – och den ersätts inte.

(2) När det gäller generella 25-procentshöjningen av förmånsvärdet berörs både elbilar och laddhybrider på samma sätt som alla andra bilar. Men – och här är det intressanta – deras förmånsvärde sätts genom att ta en fossil motsvarande bil med samma utrustningsnivå. Eftersom elbilar är dyra och laddhybrider nästan lika dyra innebär det att de subventioneras (men det har de gjort de senaste åren också). Ett exempel är Volvos nya elbil XC40 Recharge: Den kostar 699.000 kronor. En jämförbar fossil XC40 är heter B5 och kostar med samma utrustningsnivå 466.000 kronor – som då elbilens förmånsvärde sätts efter.

Polering sedan 2k lack EX: LÄNK-->https:/[…]

Strålkastarglas (plast) fix

Hur har det gått?

Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]

Yttertemperatur mätare

Bytte sensorn i förmiddags. Avhjälpte ty[…]