Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av North66
#1405254
Hej
Vi hämtade ut vår V60 B4-bensin i tisdags. Gick från VW Tiguan vilken skillnad👍
Silkeslena växlingar och blixtsnabb vid trafikljusen.
Men den största överraskningen måste ändå vara bränsleförbrukningen!
Har idag kört 20mil med en snittförbrukning på 0,54 liter/mil! I motorvägsfart med en motor som rullat 50mil det är imponerande.
av III
#1405757
North66 skrev: lör 03 okt 2020, 16:10 Hej
Vi hämtade ut vår V60 B4-bensin i tisdags. Gick från VW Tiguan vilken skillnad👍
Silkeslena växlingar och blixtsnabb vid trafikljusen.
Men den största överraskningen måste ändå vara bränsleförbrukningen!
Har idag kört 20mil med en snittförbrukning på 0,54 liter/mil! I motorvägsfart med en motor som rullat 50mil det är imponerande.
De positiva omdömena består? Provkörde du innan beställning? Så fall både b3 och b4?
#1405791
Har b4 bensin i min V60 21:a utplockad i augusti och är mycket nöjd. 197 hk+10 kw ger i mitt tycke tillräcklig knuff. Morrar lite mysigt också om än inte som en 5:a eller 6:a. Vill vänta några hundra mil till innan "plattan i mattan"-test. Har ej kört B3.
Användarvisningsbild
av Slasse
#1405813
HeavyMetal skrev:Synd bara att det inte finns Polestar trim till B motorerna. :-(
Enligt min handlare som kommer det under början på nästa år.
av North66
#1419261
Uppdatering.
Nu har vi kört knappt 500 mil med vår V60 MY21 B4 och kan ge lite mer info om intrycket av mildhybrid konceptet. Bränsleförbrukning, snittet brukar ligga på ca 0,75-0,80 och ren landsväg alltid under 0,60.
Informationen hur elmotorn arbetar är minimalistisk, det finns ingenting som visar när och/eller hur mkt hjälp den ger. Batterisymbolen visar visserligen att laddning sker när man bromsar men inte hur laddat batteriet är. Ingen laddning verkar ske vid motorbromsning.
Obekräftad info, tror att motorn har cylinderavstängning, någon som vet mer vad som gjorts på motorn för att ge den 7 extra hk?
Sammantaget är vi mkt nöjda👍
#1419291
Är väl ISG'n som ger de hästarna, alltså mildhybriden.

jag hade fel i ovan, 14hk och 40Nm till ger ISG.
Motorn har i sig 7hk till som du skriver.
Senast redigerad av 2 W.A.P.E., redigerad totalt 0 gång.

Skulle med 99.9% säkerhet säga att bile[…]

Det som hände tidigare står beskrive[…]

Hej! Jag har tid för omprogramering på […]

Tjo! Har gett mig på att byta kondensorn oc[…]