- ons 23 sep 2020, 20:00
#1403585
Då jag har sökt med ljus och lykta efter ägare och artiklar om mildhybridmotorerna så får man konstatera att det blir få napp. Jag har pratat med en(1) person som sa att han kört sin fars V60 B4 diesel en hel del, han har en V60 D4 själv. Personen är lite "virrig" men det han sa verkade stämma med de tester som finns. Mycket liten skillnad var det första, bästa med motorn var att start/stopp är smidigare. Han tycker att hans fars B4 är lite piggare än hans D4. Han säger att om han jämför bensinförbrukningen på sin och sin fars bilar är det i princip samma. Men det är två förare med olika körmönster så vad det står för är svårt att säga.
Testerna som jag läst säger väl samma. Det verkar som start/stopp blir smidigare, lite piggare i acc och något lägre förbrukning i framförallt stadstrafik. Ett par tester har luft fram att när man accelererar så skjuter elmotorn på lite när bilen växlar, vilket såklart är bra, särskilt om bilen vill växla ned först. Att då få en liten knuff är ju fint.
Tekniken med 48V mildhybrid finns ju hos flera tillverkare så det finns ingen anledning att vara orolig för dem. Om de gör något gör de motorerna lite bättre.
Nuvarande bilar: SAAB 9-3 Aero Cab. XC60 B5 AWD(Bensin). Tidigare bilar:
Volvo PV, Opel Kadett Rally, Fiast 128 Special, Opel Ascona A, Ascona B(2st), Ford Tanus(2st), SAAB 9000 2,3T, Volvo S40 2,0T, BMW 320i, BMW 330iA(2st), Volvo XC70 II, Passat B7 EcoFuel DSG, Volvo V60 D4, Volvo V60 D6, Passat GTE,