Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1403309
Hej!

Till och börja med vill jag säga att jag uppskattar verkligen all hjälp jag kan få, jag är otroligt novis när det kommer till bilar! Tack så länge!

Jag har letat efter en ny bil väldigt länge, jag har egentligen aldrig varit frälst i något specifikt bilmärke, så för mig har det varit svårt att veta vad jag letar efter. Men när jag nu fick provköra en V60 så kändes de som att samtliga bitar föll på plats.

Min allra första fråga blir följande:

Jag har idag en sambo, och även en 6 månaders bebis. Min tanke är att jag kommer att ha denna bilen väldigt länge, jag är inte den som spontanköper en bil, utan min tanke är jag åtminstone ska ha bilen i 5 års tid, men de kommer säkert bli 10år.

Under denna tid så är det högst rimligt att vi kommer utöka familjen, med både 1 eller 2 ungar till. Hur ser ni på utrymmet på v60n kontra v90 när det kommer till familjeförhållanden? Jag såg en person tidigare i forumet som resonerade bra, och sa att man inte kan välja bil utifrån de enstaka semestrana man har varje år, och det håller jag helt och hållet med om. Ska man tänka på att istället anpassa barnvagn/stolar etc utifrån bilen? Hur går era tankar där?

Min andra fundering gäller när det kommer till tillval. Jag trodde i min enfald att Volvo skulle vara de märke som hade de mest lättförståda systemet när det kommer till tillval, men jag tycker snarare tvärtom, det finns OTROLIGT mycket tillval, och paketen på varken hemsidan eller appen i mobilen ger mig någon bra översikt kring vilka paket jag behöver, samt vad som finns i standard i bilarna. Jag förstår inte heller om exempelvis utrustningsnivåerna främst riktar in sig på detaljerna i form av materialval, eller om det är mestadels utrustningen som skiljer, om man nu exempelvis skiljer på Momentum advanced/Inscription eller R-design. Det verkar även vara som så att vissa tillval inte finns till samtliga utrustningsmodeller. Är detta något som ni skulle vilja bena ut för mig?

Jag förstår inte heller när bilförsäljare skriver sina paket på sina annonser, för de skriver exempelvis "Teknikpaket pro 60/40" och liknande, som inte finns alls på varken hemsida eller app.

Jag funderar på att köpa en ny V60, alternativt ny begagnad, som har gått 2-5000 mil. Om jag ska lägga såpass mycket pengar för mig, så vill jag ha så mycket utrustning jag bara kan få, det är mer viktigt för mig än materialvalen. Vad är det för slags paket jag behöver om det är följande som jag vill ha i min Volvo?

Automat, Bensin, Dragkrok, Backsensorer fram och bak, Backkamera, Eluppvärmdratt, Parkeringsvärmare, Trådlös laddning, Isofix, Keyless, Adaptiv farhållare, Elektrisk stol, Digital Display, Apple Carplay? Även panoramatak och massage vore trevligt, men är inget superviktigt. Antalet hästar eller design i form av materialval är inte prioriterat.

Jag förstår om jag är luddig, men jag uppskattar alla svar jag kan få.

Tack sålänge!
#1403360
Jag är inne på min 3e V60 (har via min firma). Nuvarande är en hybrid D5 som skall bytas in om några veckor.

Av de olika tillvalen så värdesätter jag den adaptiva farthållaren allra mest (ingår i förarstödspaketet). Den gör bilkörning till en helt annan "grej" än traditionell körning. Backkamera är väldigt bra att ha. Nu på nästa V60 har jag valt 360 graders kameran, som verkar vara ännu bättre. Parkeringsvärmare via Volvo on call är väldigt trevligt, tror inte att jag har skrapat is från vindrutan på minst 5 år (det händer ju att man glömmer sätta igång den).

När det gäller adaptiva farthållaren, så gör den mig mer avslappnad framförallt på långkörningar. Tidigare började jag med åren bli obehagligt trött vid långa körningar. Brukade ta en koffeintablett innan start, och har varit tvungen att stanna vid några tillfällen. Sedan jag började med adaptiv farthållare blir jag inte trött. Tror det har att göra med att man inte behöver vara riktigt lika koncentrerad på vad som händer rakt fram. Farthållaren brukar upptäcka situationer innan jag gör det. Har vid ett par tillfällen råkat ut för att bilen tvärnitat utan att jag först begriper varför. Vid ena tillfället var det en bil som saktade in inför en stor korsning, farthållaren upptäckte någon bråkdels sekund före mig att den inte alls skulle fram till korsningen typ 100m fram, utan in på en garageinfart precis framför oss. Jag hade helt klart upptäckt det i tid själv, men jag hade varit tvungen att bromsa mycket hårdare än vad farthållaren behövde tack vare den där extra halva sekunden.

Men man måste hålla koll ändå givetvis. Vid kraftigt snöfall brukar den koppla ur sig (för mycket snö på radarn), då har jag märkt att den tappar kontakten med bilen framför och börjar accelerera, för att sedan koppla ur sig själv efter någon sekund, med varningstut och meddelande. Men den där sekunden hinner man ju fundera på vad som händer.

Jag har ingen koll på hur bilen är med småbarn. Mina barn var i "körkortsåldern" när vi gick över till V60. Jag kan tänka mig att bagaget möjligen är lite kort om man behöver få in mer än en barnvagn. Fast dagens barnvagnar verkar smidigare än de vi hade för 25 år sedan. Till långresan med barn, kan man få in väldigt mycket i en takbox.
#1403368
Tänk på att försöka ta reda på hur utrymmet är med barnstolar i. Det finns ju olika barnstolar givetvis men det kan snabbt bli trångt med en barnstol fram och en bakom. Och blir du då tvungen (med 3 barn) att dessutom ha en bakom förarstolen blir det snabbt väldigt trångt. Men jag kan inte svara på hur det är med V60 och vad det skiljer till en V90 men det kanske någon kan fylla i med här? Är själv på jakt efter en V60 och har 2 barn i barnstol så kommer försöka kolla upp detta noga innan ev köp. Är trångt i min nuvarande bil och det gör att ena barnet får ganska lite benutrymme då ryggstödet blir ganska rakt upp för att stolen ska få plats bakom detta sätet.
#1403381
Först av allt skulle jag starta en speciell tråd om bilbarnstolarna för att få in fler kommentarer. Dessutom skulle jag åka till Volvo och fråga om de stolar de säljer, hur blir det med två därbakom och en där fram? Sedan kommer kanske de att försöka sälja på dig en V90 som är större.

Tillval har blivit ett elände. Mycket svårt att få grepp om vad som är vad, och hur mycket det kostar. Många gånger är ju beskrivningen av tillval och paket extremt kortfattat. Det är dessutom svårt att veta vad man vill ha om man inte är bilintresserade, man vet helt enkelt inte vad man ska kolla/fråga efter. Men jag tycker adaptiv farthållare är den absolut bästa uppfinningen sedan automatlådan.. :-) . Men det tror jag är standard, men kolla så du får det. Jag tillhör också de som tycker att Parkeringsvärmare är extremt användbart. Mycket mer använt än vad de flesta tror. Just nu finns ett bra paket till XC60 där det ingår, vet inte om det finns till V60. I övrigt har du ju fått med det mesta, men det är svårt att ändå få ihop bilarna på hemsidan tycker jag.

Men bygg en Momentum Advanced, lägg till klimatpaket, Navigation Pro, Förarstödspaket, Parkeringssupportpaket. Det du därefter får fundera på är detta med elstol, massage(som jag inte vet om det finns) och panoramatak. Likaså kan akustikrutor vara värt att fundera på. Jag har valt akustikrutor till samtliga bilar sedan Min Volvo XC70 som jag tog ut 2008.

Jag tror jag ringat in det mesta du funderar på. Men du måste kolla själv, du kan inte helt lita på mig.. :-D . Den bil jag byggde kostar 398600 med minsta motorn, inga dumma tunna däck och textilklädsel. Ibland finns det kampanj på något paket som är svårt att förstå via hemsidan, så det bästa är att bygga och sedan bygga igen och testa sig fram helt enkelt.
#1403393
Tack så mycket för alla svar!

Angående bilbarnstol så ska jag in till min återförsäljare och kika själv!

En annan fundering som uppkom efter min trådstart är om dragkrok och adaptiv farthållare bara finns som tillval? Det finns inte som något paket eller är standard antar jag?
Primus skrev: tis 22 sep 2020, 19:03 Men bygg en Momentum Advanced, lägg till klimatpaket, Navigation Pro, Förarstödspaket, Parkeringssupportpaket. Det du därefter får fundera på är detta med elstol, massage(som jag inte vet om det finns) och panoramatak. Likaså kan akustikrutor vara värt att fundera på. Jag har valt akustikrutor till samtliga bilar sedan Min Volvo XC70 som jag tog ut 2008.
Är det mer fördelakigt att köpa en Momentum Advanced än Inscription rent prismässigt alltså? Jag tänker att Inscription har fler tillval som jag vill ha, men jag kanske då betalar även för lullull som jag inte är intresserad av?

Jag hade även tänkt skriva och fråga vad anledningen till att de flesta bilarna som finns hos säljarna/blocket är Momentum Advanced, men de kanske är svaret på frågan ovan, det vill säga att det rent prismässigt är mer fördelaktigt?

Tack så länge!
#1403395
Allt är ju personligt. Men jag tycker Momentum Advanced är prisvärt. Tog det på min XC60 som snart levereras. Dessutom tyckte jag du låg närmast det. Men bygg en sådan och en incription. Då får du en bra prisidé.

Dragkrok och adaptiv farthållare finns i paket eller liknande.
#1403405
Skinnsoffa skrev: tis 22 sep 2020, 19:54
Primus skrev: tis 22 sep 2020, 19:49 Dragkrok och adaptiv farthållare finns i paket eller liknande.
Då är jag nog blind. Kan du guida mig rätt här tror du? Hittar bara som enskilda tillval.
Som @Pularn skriver. Adaptiv farthållare finns i förarstödspaket. Det ingår i något som heter Intellisafe Assist som ligger i förarstödspaketet.

Embrace the freedom of casual encounters on the be[…]

Världens undergång va ordet. Det bö[…]

Hejsan Vi tog tag i T-5R’en i helgen som var[…]

Bumpar tråden. Hur gick det? Var det kanremm[…]