Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1403489
Europas tre mest sålda bilar är VW Golf, Renault Clio och VW Polo. Det går att få in familj och packning i dessa också. I alla fall verkar det gå i resten av Europa.

Själv har jag problem med att få plats med allting vår familj (2 vuxna, 2 stora barn, 2 hundar) drar med sig i en XC90.

Naturligtvis räcker det med en V60 som familjebil. Det gäller bara att prioritera packningen, och inte köpa för stora barnvagnar/barnstolar. Om du inte vill prioritera packningen får du köpa större bil eller en buss.
#1403490
Precis så är det. Kör V60 nu, funkar alldeles utmärkt att packa in familjen i innan vi skaffade takbox. När vi skaffade takbox för skidorna började vi använda den även på sommaren, och nog fan fyllde vi den då med. Hade vi haft ett släp hade vi nog fyllt det med... V60 funkar som sagt alldeles utmärkt som familjebil. Mer väldisponerat bagageutrymme än v90 med sin extra decimeter i bagagen som förstörs av det sluttande bakpartiet. Och en mycket trevligare bil att köra är skeppet V90, inte att förglömma.
#1403496
Vardelos skrev: ons 23 sep 2020, 10:21 Mycket V60 folk i denna del av forumet :angelo:

Ställ frågan i V90 delen av forumet och fråga om dom hade kunnat tänka sig v60 och barn :-)
I förra jobbet resta jag mycket med flyg. Jag svor ofta över att packa. Sedan gav jag upp och körde ständigt med min största resväska. Superlätt att packa. Alltid enkelt att ta med en extra kostym, ett par extra byxor, ytterligare ett par skor... efter något år kunde jag inte fatta att jag inte kommit på det här tidigare. Men, jag har fortfarande gjort fler resor med en mindre resväska. Och det gick också bra, men man fick planera mer och vara mer noggrann när man packade. Så om man frågar en V90-ägare kommer de dels ha svårt att tänka sig något mindre och dels ständigt betala mer för sin bekvämlighet.
#1403513
Primus skrev: ons 23 sep 2020, 10:33
Vardelos skrev: ons 23 sep 2020, 10:21 Mycket V60 folk i denna del av forumet :angelo:

Ställ frågan i V90 delen av forumet och fråga om dom hade kunnat tänka sig v60 och barn :-)
I förra jobbet resta jag mycket med flyg. Jag svor ofta över att packa. Sedan gav jag upp och körde ständigt med min största resväska. Superlätt att packa. Alltid enkelt att ta med en extra kostym, ett par extra byxor, ytterligare ett par skor... efter något år kunde jag inte fatta att jag inte kommit på det här tidigare. Men, jag har fortfarande gjort fler resor med en mindre resväska. Och det gick också bra, men man fick planera mer och vara mer noggrann när man packade. Så om man frågar en V90-ägare kommer de dels ha svårt att tänka sig något mindre och dels ständigt betala mer för sin bekvämlighet.
Tycker ändå frågan är väldigt rimlig att ställa här om man nu funderar på en V60. Klart den är rimlig att ställa i V90-forumet också, men ännu mer rimlig här eftersom personen vill veta om det fungerar bra med barn i en V60.

Sannolikt har få V90-ägare svårt att byta ner sig för sin "bekvämlighet".
Men det inte helt oviktiga i sammanhanget är ju att man väldigt, väldigt sällan nyttjar hela bilens kapacitet. I normalfallet är det ett par veckor om året på semestern då den packas fullt. Det oavsett vilken bil man har.
Får man inte plats med sin familj, barnstolar, barn, inte barn, osv. i en V60 på en trip till affären, stan eller fotbollsträningen, där man endast slänger barnvagnen i bagaget, tja - då handlar det inte om bekvämlighet. Då har man stora problem med allt möjligt skulle jag vilja påstå :-)
Det är ändå ingen VW Polo vi talar om.
#1403521
frippe64 skrev: ons 23 sep 2020, 13:27 Mycket bakvänt tänkande i denna tråd. :-/
Anpassar ni eran kropp efter kläderna?
Anpassar ni er familj efter boendet?

Aldrig att jag skulle anpassa mitt liv efter bilen, jag köper bil utefter mina behov. :-D
Önskar jag kunde tänka så. Men sist jag kollade stod det inte en Ferrari i garaget.. ;-)
#1403522
frippe64 skrev: ons 23 sep 2020, 13:27 Mycket bakvänt tänkande i denna tråd. :-/
Anpassar ni eran kropp efter kläderna?
Anpassar ni er familj efter boendet?

Aldrig att jag skulle anpassa mitt liv efter bilen, jag köper bil utefter mina behov. :-D
Poängen här är ju att det skiljer såpass lite mellan bilarnas innermått att just storleksbehovet inte kan vara det som avgör i slutändan. Möjligen ett visst bekvämlighetsbehov, om det verkligen är på håret att V60 skulle vara för liten. Då kan jag köpa att man går upp en storlek.
Personligen vägde köregenskaperna i V60 större än 30 liter extra i bagaget. Barn, barnvagnar och barnstolar får ju plats i båda.
Jag kommer att köpa en takbox till min V60 nästa sommar, men det hade jag behövt med en V90 också. Jag köper inte en takbox för att lasta 30 liter. Det gör jag för att det saknas ett par hundra liter.

Men visst är det svårt att få plats i en tröja av small-modell om du normalt använder XL, det har du rätt i :-)
#1403566
Detta har inte med frågan att göra, men kommer att plåga er med min åsikt oavsett.

Jag rekomenderar V60.

För att.

XC90 ser enbart vulgär ut.

V90 är direkt ful och helt fel proportioner.

XC60 snygg.

S60 fantastiskt snytt.

V60 god kompromiss mellan snygg och praktisk. Äger en sådan.

XC40.... Ser ut som en krockad XC60. Totalt fiasko.

Enligt mig då. Jag har säkert rätt, men inte enligt så många :-)

För övrigt anser jag att Kartago bör förstöras.

/Johannes
#1403575
Jag hör en del som säger att V90 är ful, men jag tycker den är extremt lyckad i designen. Bättre än V60 som jag gillar också. Men allra snyggast är XC60. Nu handlar ju det här om att ev. köpa V60 och där har ju Volvo valt en mer försiktig design jämfört med V90 vilket just bagageutrymmet vinner på.

Har precis hämtat en my24. Elvärmaren […]

@lennarte , Har nollat felkoderna, kört ett […]

Jag gjorde en kontroll av AC på precis samma[…]

Hade min V70 på verkstaden idag och fick e[…]