Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1403056
Hej,

Är ny på forumet och hoppas att få lite hjälp och tips kring bilköp. Har varit med om en krock nyligen och skadat nacken/rygg vilket gjort mig inställd på att nästa bil måste vara en större samt säkrare bil då krocken hade klarats på bättre sätt i en annan bil. Bilen som krockades med var en Citroen Berlingo, som efter krocken blev skrot, därav behöver jag även ny bil.

Är inriktad på att köpa en Volvo XC60 Årsmodell 2020 efter flertalet provkörningar. Stod mellan XC60 och en Audi Q5 men känslan samt utseendet lockar mer i Volvo denna gång, samt att andrahandsvärdet är bra. Det jag tittar på är bilar som tagits ut 2019-2020 som gått som Demo bilar, 1000-2000mil. Budget 400-450K.

Har en del funderingar/frågor till er som ägt XC60 och har bra erfarenhet. Frågat så mycket jag kan hos bilhandlare men svaret har inte alltid varit så tydligt.

- Skall man köpa AWD eller FWD?

- Diesel D4 eller Bensin? (Tänker även framtidsmässigt med nya regler, andrahandsvärde etc.)

- Problem ni stött på under tiden ni ägt dem nyare XC60.

- Andra saker att tänka på?

Flertalet säljare har sagt att D4 har varit den som säljer mest och har bäst andrahandsvärde men har själv inte så bra koll.

Kör ca 1500mil om året, både längre och kortare sträckor. Kan bli uppåt 2000. Bilen står alltid i uppvärmt garage.

Skriv gärna vilken modell/bränsle etc ni kör och era erfarenheter kring bilen. Båda bra och dåliga.

Hälsningar
Albert
#1403532
Kör en MY18 XC60 och ska snart byta till en MY21 (T6 Recharge). Hur som helst, kör nu FWD T5 (bensin) och har egentligen inte saknat AWD någon gång. Även om det är en SUV, och det "ska" vara AWD, så är det inget jag missat som sagt. Ligger väl och snittar runt 8l/100km, ibland under, oftast över. Low time record var med fullpackad bil (och familj) på Gotland 2018 där jag snittade 5,3l/100km på en vecka. Gött med platt och lågfart. :)

Generellt, en jädrigt fin bil, lite småstöriga grejer med gnissel/gnek (dörrpaneler, bältesbuckles mot säte, ABS/Bromspulsklickljud i instrumentpanel) och som en annan lång tråd tar upp, skit i bakdörrar pga värdelöst tätningssystem mot hjulhus. Men generellt inga större grejer.

Mja, V70in har jag haft i 12 år så n[…]

Leasing bildäck

Bilen är ju returnerad med vinterdäcken […]

Ännu mer info... Jag fick precis tag i ett o[…]

Finns backventil på Biltema för en dryg[…]