Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Gurrus
#1402999
Hej!

Nu har snål-Werner här börjat leta lite begagnade vinterhjul och kanske hittat nåt.
Men jag har fastnat lite i mått-träsket när det gäller just fälgar.

På var och varannan annons anger ju säljarna att däcken passar både den ena och och den andra modellen men verkar då ofta endast ha tittat på bultcirkel-måtten. Givetvis ligger det i deras intresse att sälja sina däck. Så där har man ju lite ansvar som begagnat-köpare.

Men, till min fråga. Jag har nu hittat par gamla XC90-fälgar+däck (suttit på nya xc90) som är av intresse. Bultcirkel och däckdimension stämmer överens mellan båda modellerna. Men jag ser att ET-måtten (enligt listorna) verkar skilja sig. ET-mått på min XC60 är ju 50,5, men på en XC90 är det 42. Kommer dessa fälgar ändå passa, dvs passa bra utan att ta i eller vara nära att ta i något?

Följdfråga: Säljer (alltså) volvo sina orginalfälgar med olika ET-mått, beroende på om de ska sitta på, t.ex., en xc90 eller xc60? Eller varierar fälgarna?

Väldigt tacksam för info och klargöranden!

(Tillägg: I detta fall handlar det om 18-tummare och 235 i bredd)
Användarvisningsbild
av Gurrus
#1403027
Har kikat lite på denna sida och angett de olika värdena: https://www.willtheyfit.com/
Enligt den verkar det ju som det skulle kunna funka, eftersom den andra fälgen är något bredare.
Men ju mer jag funderar, desto mer tänker jag att det kanske ändå blir dumsnålt om det visar sig slita mer på lager och annat..
Att den där förbaskade centrum-kåpan med volvo-logga ska vara så dyr... ;)

För övrigt, inom samma ämne, någon som har erfarenhet från att handla från detta företag: https://www.hjuldepan.se/
Hittar inga "riktiga" omdömen när jag googlar. Ser mer ut som en massa företagssidor med mer eller mindre dummy-text som länkar till varandra. Annars såg det ju lite intressant ut.
av KalleJ
#1403050
Fälgen kommer hamna 8.5mm längre ut (OM de har samma bredd, vilket är viktigare än däckbredden).
Går inte riktigt jämföra ET rakt av om de inte har samma fälgbredd.

XC90 har inte tyngre fälgar då? Dumt att snåla och få tyngre hjul, det ger sämre acceleration och komfort.

225 däck borde ju funka med nya fälgarna annars.
Användarvisningsbild
av Gurrus
#1403071
Ok. Dessa hade olika bredd (fälgarna alltså), Xc90-fälgen var lite bredare. (8' vs 7,5')
Men näe, håller med. Kanske dumt att snåla. Om man nu ska köpa originalfälgar, så är det väl dumt att ta såna som ändå inte passar...
EX30 2025 ändringar

Lite nytt redan på kommande årsmodell&[…]

Jag testa car.info för skojs skull och sö[…]

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]