Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tohatsu
#1426352
Skumt, jag fick besked idag av min tekniker att jag INTE skulle få den "nya" pure-uppdateringen (där motorn inte går igång förrän kickdown) på min v90 T8.

Vi får se, den skall in på tisdag.
av Snelhest
#1426440
Spid3r: Jag kan ta bild idag. Mätaren i sig ser inte annorlunda ut vad jag kan minnas, funktionen är annorlunda.
Tohatsu: Jag kan inte ge fullgas (utan kickdown) utan att bensinaren hoppar igång, men tröskeln är mycket större nu än vad det var förut (obefintligt) innan bensinaren hoppar igång.
#1426689
Nu sitter jag med xc60 t8 my20, men kan man se om man har nya uppdateringen? Min va på verkstad i slutet november och den fick sig en ny mjukvara pga missljud från elmotorn. Står det i menyn någonstans vilken mjukvara-version man har?
Användarvisningsbild
av coachen
#1427427
Jag peta in senaste uppdateringen igår på min V60 MY20. Mätaren går inte högre i pure men känslan är att det krävs mer tryck, mätaren stannar till innan motorn kickar in. En annan sak är att den drar lite utan gaspådrag på el, de gjorde den inte förut.
av Klabbe65
#1435638
Har nu fått den senaste programvaran i bilen, nu kan man gasa mer i Pure läget utan att bensin motorn startar och en sak jag också upptäckt är att kör man på konstant 4 hjulsdrift så ger inte bensin motorn full effekt men kör jag på Power så verkar den ge betydligt mer effekt, tycker det verkar konstigt men så beter sig min bil
av Vardelos
#1435646
Klabbe65 skrev: lör 13 mar 2021, 22:17 Har nu fått den senaste programvaran i bilen, nu kan man gasa mer i Pure läget utan att bensin motorn startar och en sak jag också upptäckt är att kör man på konstant 4 hjulsdrift så ger inte bensin motorn full effekt men kör jag på Power så verkar den ge betydligt mer effekt, tycker det verkar konstigt men så beter sig min bil
Jag har också märkt detta, min gissning är att när du kör konstant AWD så vill man ha lite jämnare fördelning på kraften, annars är det ju en jäkla kraft på drivningen fram och fjuttiga 90hk bak.
av Keios
#1444081
Uppdaterade mjukvaran på min V60T8 från 04/2019. Förhoppningen var att motorn inte så lätt skulle starta igång vid gaspådrag i pure läge. Tyvärr så tycker jag inte att skillnaden är stor (om nått alls). Kräver definitivt inte kick-down för att starta motorn. I övrigt märker jag heller ingen skillnad. Hur vet man om man verkligen fått den nya mjukvaran? Kan man läsa det i menyn någonstans?
av Glenn3
#1444106
Jag hämtade ut min V60 T8 i slutet av mars och i Pure så går blixten till "varvstoppet" och bensinmotorn går inte igång oavsett hur mycket jag trycker på gaspedalen.
av Keios
#1444200
Hur menar du med blixten går till varvstoppet. Menar du att hela "varvtalsmätaren" är tillgänglig för ren eldrift?
Jag antar att motorn dock går igång vid kick-down för dig?

Undrar om mjukvaruuppdatering inte gör någon skillnad för äldre årsmodeller av twin engine i såna fall. Får väl efterforska. Tack för svar!

Casual dating at its finest – join the leadi[…]

Överhettad passat b5

Hjälp! Köpte min Passat 1.8t -99 fö[…]

Hej! Jag köpte en v70n 2,4d från 07 ida[…]

VO31319563 kostade 2241 den 15/9-2017 när j[…]