Vibrationer V60 TE 2020 (tre verkstadsbesök - mycket text)
Postat: fre 04 sep 2020, 08:30
Tänkte skriva om de kända vibrationsproblemen och min situation.
Köpte min bil 30 mil hemifrån en helt ny v60 T6 TE, Ratten vibrerade på hemvägen, insåg direkt att jag kommer att få problem med bilen.
Ringde den lokala verkstaden och frågade vad de har för balanseringsmaskin då var svaret ''vi har det mest avancerade som finns kom till oss'' då det är en av sveriges största återförsäljare trode jag på han och åkte dit för en ombalansering.
Väl där så ber jag om att han inte skall använda muttermaskin om det gå för att hylsan skakar och repar fälgen i hålet för bulten. Får tillbaka bilen och åker till jobbet ser då på parkeringen att han har limmat vikter uppe på vikterna, ringer verkstadschefen som säger ''ja om du stör dig på det så ring teknikern och be han göra om det'' ja sa jag då jag stör mig när man gör det på en bil för över halvmilijonen. Ringde teknikern och då svarar han''jag balanserade däcket tre gånger och maskinen sa att jag skulle sätta vikterna så'' sa då till han att han borde vridit runt däcket på fälgen. (såg när han körde med muttermaskin dessutom och inte drog åt med moment, rätt moment hos volvo är i tre omgångar 4nm/50nm/140nm)
Jag får en ny tid för en ombalansering och en ny tekniker gör det som påstår att hans kollega måste ha fått hjärnsläpp när man gjorde det för så gör man inte.
Åter igen frågar jag om han kan låta bli att använda muttermaskin, efter en stund kommer jag in för att kolla hur det går, ser då att deras balanseringsmaskin inte alls är så avancerad som den första killen sa. Den har varken en löpande rulle (hunter) eller laser som mäter mot slitbananbanan för att se hur ovalt däcket är.
Går då till chefen för att påpeka att teknikern lurade mig från början när han sa att de hade den mest avancerade maskinen. då säger chefen ''jag har inte tid att prata med dig nu''
Åker därifrån nybalanserad och bilen skakar fortfarande, mailar verkstadschefen som påstår att han kan skicka mig till en annan stad som har en huntermaskin( den mest avancerade) men är det inget fel på däcken kommer jag att få betala för balanseringen. Påpekar då att efterssom balansen var dålig från början (de har flyttat om vikterna första och andra gången)så borde de upptäcka hur ovalt däcket är om de hade haft rätt maskin från början, nu har man likssom gjort en balansering men vet ändå inte hur däckens slitbana är, då säger verkstadschefen att (om jag har åsikter kring deras maskiner att jag skall höra av mig till volvo) Roligt svar, det är väl upp till verkstaden att köpa verktyg de själva behöver.
Ringer själv till verkstaden som har huntermaskinen och bokar en tid för att kolla däcken. Under tiden har jag i sommar kört med både vinterdäck och sommardäck och det har varit vibrationer med båda uppsättningarna. Så jag packar ner vinterdäcken i bagaget och åker på en tredje balansering (äntligen med bra maskin) bilen inne på verkstaden mellan 7 och 11 enligt volvooncall, Får samtal kl 15 om att bilen är klar, inget är gjort med den då de inte hittade nått fel på däcken ''däcken är perfekta påstår teknikern'' De har varit och provkört i drygt 4 mil och kört i 120-130 där det brukar vibrera men de kände ingeting. Blir då lite frustrerad och säger att jag aldrig kommer att få det fixat om inte verkstaden känner vibrationerna. Låt mig också påpeka att jag får en lånebil en s60 T5 AWD som vibrerar nästan mer än min.
Hämtar ut min bil och köar mig halva vägen hem 5 av 10mil. Med 5 mil kvar kör jag lite fortare och blir helt knäckt/lycklig inga vibrationer alls känner jag. Kommer hem och ser på vinterdäcken som ligger i bagaget att det är nya balanseringsvikter på trotts att de inte hade gjort nått som han sa? Har de kanske gjort nått med sommardäcken också undrar jag då. De är ganska smutsiga och jag ser inte så bra om vikterna är nya eller ej. Bilen vibrerar inte lägre efter 8 körda mil i motorvägstempo. Börjar fundera på om inte de har gjort nått och inte vill säga för att rädda ryktet på Volvo typ,
jag har hört liknande historier om att verkstäder byter saker utan att säga till för att biarna skall verka felfria.
Köpte min bil 30 mil hemifrån en helt ny v60 T6 TE, Ratten vibrerade på hemvägen, insåg direkt att jag kommer att få problem med bilen.
Ringde den lokala verkstaden och frågade vad de har för balanseringsmaskin då var svaret ''vi har det mest avancerade som finns kom till oss'' då det är en av sveriges största återförsäljare trode jag på han och åkte dit för en ombalansering.
Väl där så ber jag om att han inte skall använda muttermaskin om det gå för att hylsan skakar och repar fälgen i hålet för bulten. Får tillbaka bilen och åker till jobbet ser då på parkeringen att han har limmat vikter uppe på vikterna, ringer verkstadschefen som säger ''ja om du stör dig på det så ring teknikern och be han göra om det'' ja sa jag då jag stör mig när man gör det på en bil för över halvmilijonen. Ringde teknikern och då svarar han''jag balanserade däcket tre gånger och maskinen sa att jag skulle sätta vikterna så'' sa då till han att han borde vridit runt däcket på fälgen. (såg när han körde med muttermaskin dessutom och inte drog åt med moment, rätt moment hos volvo är i tre omgångar 4nm/50nm/140nm)
Jag får en ny tid för en ombalansering och en ny tekniker gör det som påstår att hans kollega måste ha fått hjärnsläpp när man gjorde det för så gör man inte.
Åter igen frågar jag om han kan låta bli att använda muttermaskin, efter en stund kommer jag in för att kolla hur det går, ser då att deras balanseringsmaskin inte alls är så avancerad som den första killen sa. Den har varken en löpande rulle (hunter) eller laser som mäter mot slitbananbanan för att se hur ovalt däcket är.
Går då till chefen för att påpeka att teknikern lurade mig från början när han sa att de hade den mest avancerade maskinen. då säger chefen ''jag har inte tid att prata med dig nu''
Åker därifrån nybalanserad och bilen skakar fortfarande, mailar verkstadschefen som påstår att han kan skicka mig till en annan stad som har en huntermaskin( den mest avancerade) men är det inget fel på däcken kommer jag att få betala för balanseringen. Påpekar då att efterssom balansen var dålig från början (de har flyttat om vikterna första och andra gången)så borde de upptäcka hur ovalt däcket är om de hade haft rätt maskin från början, nu har man likssom gjort en balansering men vet ändå inte hur däckens slitbana är, då säger verkstadschefen att (om jag har åsikter kring deras maskiner att jag skall höra av mig till volvo) Roligt svar, det är väl upp till verkstaden att köpa verktyg de själva behöver.
Ringer själv till verkstaden som har huntermaskinen och bokar en tid för att kolla däcken. Under tiden har jag i sommar kört med både vinterdäck och sommardäck och det har varit vibrationer med båda uppsättningarna. Så jag packar ner vinterdäcken i bagaget och åker på en tredje balansering (äntligen med bra maskin) bilen inne på verkstaden mellan 7 och 11 enligt volvooncall, Får samtal kl 15 om att bilen är klar, inget är gjort med den då de inte hittade nått fel på däcken ''däcken är perfekta påstår teknikern'' De har varit och provkört i drygt 4 mil och kört i 120-130 där det brukar vibrera men de kände ingeting. Blir då lite frustrerad och säger att jag aldrig kommer att få det fixat om inte verkstaden känner vibrationerna. Låt mig också påpeka att jag får en lånebil en s60 T5 AWD som vibrerar nästan mer än min.
Hämtar ut min bil och köar mig halva vägen hem 5 av 10mil. Med 5 mil kvar kör jag lite fortare och blir helt knäckt/lycklig inga vibrationer alls känner jag. Kommer hem och ser på vinterdäcken som ligger i bagaget att det är nya balanseringsvikter på trotts att de inte hade gjort nått som han sa? Har de kanske gjort nått med sommardäcken också undrar jag då. De är ganska smutsiga och jag ser inte så bra om vikterna är nya eller ej. Bilen vibrerar inte lägre efter 8 körda mil i motorvägstempo. Börjar fundera på om inte de har gjort nått och inte vill säga för att rädda ryktet på Volvo typ,
jag har hört liknande historier om att verkstäder byter saker utan att säga till för att biarna skall verka felfria.