Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1399942
Tänkte skriva om de kända vibrationsproblemen och min situation.

Köpte min bil 30 mil hemifrån en helt ny v60 T6 TE, Ratten vibrerade på hemvägen, insåg direkt att jag kommer att få problem med bilen.

Ringde den lokala verkstaden och frågade vad de har för balanseringsmaskin då var svaret ''vi har det mest avancerade som finns kom till oss'' då det är en av sveriges största återförsäljare trode jag på han och åkte dit för en ombalansering.
Väl där så ber jag om att han inte skall använda muttermaskin om det gå för att hylsan skakar och repar fälgen i hålet för bulten. Får tillbaka bilen och åker till jobbet ser då på parkeringen att han har limmat vikter uppe på vikterna, ringer verkstadschefen som säger ''ja om du stör dig på det så ring teknikern och be han göra om det'' ja sa jag då jag stör mig när man gör det på en bil för över halvmilijonen. Ringde teknikern och då svarar han''jag balanserade däcket tre gånger och maskinen sa att jag skulle sätta vikterna så'' sa då till han att han borde vridit runt däcket på fälgen. (såg när han körde med muttermaskin dessutom och inte drog åt med moment, rätt moment hos volvo är i tre omgångar 4nm/50nm/140nm)

Jag får en ny tid för en ombalansering och en ny tekniker gör det som påstår att hans kollega måste ha fått hjärnsläpp när man gjorde det för så gör man inte.
Åter igen frågar jag om han kan låta bli att använda muttermaskin, efter en stund kommer jag in för att kolla hur det går, ser då att deras balanseringsmaskin inte alls är så avancerad som den första killen sa. Den har varken en löpande rulle (hunter) eller laser som mäter mot slitbananbanan för att se hur ovalt däcket är.
Går då till chefen för att påpeka att teknikern lurade mig från början när han sa att de hade den mest avancerade maskinen. då säger chefen ''jag har inte tid att prata med dig nu''

Åker därifrån nybalanserad och bilen skakar fortfarande, mailar verkstadschefen som påstår att han kan skicka mig till en annan stad som har en huntermaskin( den mest avancerade) men är det inget fel på däcken kommer jag att få betala för balanseringen. Påpekar då att efterssom balansen var dålig från början (de har flyttat om vikterna första och andra gången)så borde de upptäcka hur ovalt däcket är om de hade haft rätt maskin från början, nu har man likssom gjort en balansering men vet ändå inte hur däckens slitbana är, då säger verkstadschefen att (om jag har åsikter kring deras maskiner att jag skall höra av mig till volvo) Roligt svar, det är väl upp till verkstaden att köpa verktyg de själva behöver.

Ringer själv till verkstaden som har huntermaskinen och bokar en tid för att kolla däcken. Under tiden har jag i sommar kört med både vinterdäck och sommardäck och det har varit vibrationer med båda uppsättningarna. Så jag packar ner vinterdäcken i bagaget och åker på en tredje balansering (äntligen med bra maskin) bilen inne på verkstaden mellan 7 och 11 enligt volvooncall, Får samtal kl 15 om att bilen är klar, inget är gjort med den då de inte hittade nått fel på däcken ''däcken är perfekta påstår teknikern'' De har varit och provkört i drygt 4 mil och kört i 120-130 där det brukar vibrera men de kände ingeting. Blir då lite frustrerad och säger att jag aldrig kommer att få det fixat om inte verkstaden känner vibrationerna. Låt mig också påpeka att jag får en lånebil en s60 T5 AWD som vibrerar nästan mer än min.

Hämtar ut min bil och köar mig halva vägen hem 5 av 10mil. Med 5 mil kvar kör jag lite fortare och blir helt knäckt/lycklig inga vibrationer alls känner jag. Kommer hem och ser på vinterdäcken som ligger i bagaget att det är nya balanseringsvikter på trotts att de inte hade gjort nått som han sa? Har de kanske gjort nått med sommardäcken också undrar jag då. De är ganska smutsiga och jag ser inte så bra om vikterna är nya eller ej. Bilen vibrerar inte lägre efter 8 körda mil i motorvägstempo. Börjar fundera på om inte de har gjort nått och inte vill säga för att rädda ryktet på Volvo typ,
jag har hört liknande historier om att verkstäder byter saker utan att säga till för att biarna skall verka felfria.
#1400063
Det här med vibrationer har jag upplevt, visserligen på V90. Hursomhelst, nu medveten så förstod jag att vibrationer finns på många bilmärken, och nu mera oftare på Volvos nya modeller. Oftast verkar det vara däck o fälg, men också glappande drivknutar. Volvo har felsökningsschema för dessa symtom. I mitt fall löste sig vibbarna med i första taget med ombalansering och sedan ett däckbyte men pricken över i:et kom efter sänkning framvagn. De nya Eibach fjädrarna var så mycket stabilare än originalet.
#1401326
Närdet gäller balansering av hjul så finns det 3 värden man kan mäta på dom moderna maskinerna.
1. Traditionell viktbalansering
2. Ovalheten, denna faktor har mer betydelse nu pga stora hjul och låg profil som nyare bilar har. Man kan ha perfekt balansering men känna vibbar pga överskidande värden på ovalheten.
Vi dömmer ibland ut nya märkesdäck pga att dom inte går att få under gränsvärden. Man matchar in däck o fälg genom att vrida däcket på fälgen och uppnå bra värden
För att mäta detta så behöven maskiner med Roadforce (hjul som simulerar vägbana)
3. Mönster dragning . Om man har problem med bilar som är prefekta i hjulinställning med drar åt något håll. Så kan man mäta om däcket drar åt något håll. Feature i Roadforce funktionen
/Martin
#1403349
Ringde den lokala volvoverkstaden idag och de vill inte ens ha in bilen när jag säger att den vibrerar i 130-140kmh.

De kan inte provköra den så snabbt och vill inte kolla på den.

Rådet var att kontakta volvo, teknikern på verkstade hade aldrig varit med om detta tidigare tydligen.

Återkommer med svar från volvo
#1419018
Nu har det gått ett tag så jag tänkte skriva av mig lite då jag ser att det då och då dyker upp vibratinsfrågor.

Har lämnat in bilen på en volvoverkstad där jag bor, de var seriösa och provkörde min bil tillsammans med mig. Både jag och mekanikern körde, sen körde vi en demobil som gick bra. Då satte vi på demobilens hjul på min bil. Demobilen hade 19 tum och min har 18.
Bilen gick mycket bättre med lånehjulen från demobilen, hade min gått så så hade jag varit nöjd.
Efterssom det var ett ljud bak i drivaxeln så skulle den också bytas. Tid bokades för Kraftvariationsmätning av däcken och byte av drivaxel samt byte av innerlampan som knarrar i plasten.

Ett par veckor senare var det dags, alla 4 däcken krängdes av då det var fel på alla (en konkurrerande verkstad sa att alla 4 var helt perfekta en månad tidigare)
Vibrationerna i bakvagnen kändes lite bättre men ratten började vibrera och det gjorde den inte innan, drivaxeln och lampan blev inte bytta då de var restade.

Ett par veckr senare (Veckan innan jul) så var bilen på verkstaden 2 dagar. Drivaxeln var bytt på grund av oljud i knuten. men nu till det hemska att bilen vibrerar ännu mer!!! Kommer lite vid 80kmh för att försvinna vid 90. sen börjar det vibrera vid 120-130 mer än tidigare. Verkstaden tror att det är däcken det är fel på (sommar och vinter) de litar inte på sin balanseringsmaskin så de har skickat mig till en annan stad 25 januari, de tror så klart att det är däcken för att den gick ganska bra med demobilens hjul.

De vet inte om att den vibrerar mer med den nya drivaxeln då jag hämtade bilen i fredags kl16, skall ringa dit på måndag.
Innerlampan och spakstället för bilnkers och torkare blev bytt också på grund av skrapljud när man rattar vänster.

Tror jag har varit inne 6ggr på verkstad hittills, lite dumt att jag var på olika värkstäder i början men nu åker jag till samma så får det bära eller brista.

Ska försöka lämna tillbaka bilen om de inte får löst detta det är den värsta bilen jag har haft och jag kan inte rekommendera någon att köpa dessa bilar. Huvudvärk varje dag med en bil för 600 000kr :(
#1419036
Lider med dej. Dessa bilar tål inte det minsta fel nånstans. Räcker med att köra på en grusvägväg när det regnar och att det kommer lite sand i fälgen så blir det vibrationer som känns. Jag kör några kilometer på grusväg varje dag. Så man får tvätta fälgarna med borste ofta om man inte vill ha några vibrationer. Att ställa bilen i garageuppfarten som lutar går inte heller om man vill slippa vibrationer.
#1419073
Ted68 skrev: lör 19 dec 2020, 21:07 Lider med dej. Dessa bilar tål inte det minsta fel nånstans. Räcker med att köra på en grusvägväg när det regnar och att det kommer lite sand i fälgen så blir det vibrationer som känns. Jag kör några kilometer på grusväg varje dag. Så man får tvätta fälgarna med borste ofta om man inte vill ha några vibrationer. Att ställa bilen i garageuppfarten som lutar går inte heller om man vill slippa vibrationer.
Känns som man inte kan köpa däck på vilket ställe som helst heller. De ska gärna ha en superduper däckbalanseringsmaskin.

Det med grusväg känner jag igen att det också påverkar obalansen.

Vad menar du med lutningen på uppfarten då, vi har faktiskt en lutande grusad uppfart😂

Walt (Disney) https://www.google.com/[…]

Lägg dig under bilen m hasplåten borta,[…]

På frugans förra bil (VW Passat 04 AWT […]

Uppdatering på den trasiga "bränsl[…]