Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1402236
Lövet skrev: tis 15 sep 2020, 19:45
SemiImbecille skrev:Dvs man laddar aldrig batteriet till 100%
Snabbsvar
Fast det är i så fall inlagt i algoritmen. Dvs batteriet förstår att 90% laddning är fulladdat i konsumentens ögon. Min bil kan laddas till 100% men jag är rätt säker på att kapaciteten är 110% så att säga.
Jo precis man behövder inte bekymra sig över om att ladda mindre för att skona batteriet utan bilen tar hand om det. Tyckte jag läste att t. Ex. Etron 55 har 95kWh brutto och 87kWh netto som exempel. Vissa är tydligare med bufferten än andra.
Just laddhybrider har ju ett annat laddmönster än elbilar så det behövs där annars hade nog livslängden varit sämre.
#1402240
SemiImbecille skrev:
Lövet skrev: tis 15 sep 2020, 19:45
SemiImbecille skrev:Dvs man laddar aldrig batteriet till 100%
Snabbsvar
Fast det är i så fall inlagt i algoritmen. Dvs batteriet förstår att 90% laddning är fulladdat i konsumentens ögon. Min bil kan laddas till 100% men jag är rätt säker på att kapaciteten är 110% så att säga.
Jo precis man behövder inte bekymra sig över om att ladda mindre för att skona batteriet utan bilen tar hand om det. Tyckte jag läste att t. Ex. Etron 55 har 95kWh brutto och 87kWh netto som exempel. Vissa är tydligare med bufferten än andra.
Just laddhybrider har ju ett annat laddmönster än elbilar så det behövs där annars hade nog livslängden varit sämre.
Min instruktionsbok säger dock att man normalt sett för bästa livslängd på batteriet kan sätta laddningsmålet till 90%. Så även en "manuell" buffer kan förbättra livslängden ytterligare.
#1402249
Även min V60 T8 -20 visar kortare körsträcka vid fulladdat batteri nu efter ett halvår och 1100 mil.
När den var ny visade den alltid räckvidd på 40/45km i hybrid respektive pure. I pureläge kunde jag dessurom köra 3,5-4km innan räckvidden tickade ner till 44km. Efterhand visade den fortfarande 40/45km men tickade ner till 44km vid allt kortare körsträcka. Nu visar den 39/44km vid fulladdat och tickar ner till 43km efter första körda kilometern.
Men jag kan inte direkt säga att verklig elräckvidd har minskat, i mest stadstrafik kör jag fortfarande 45-50km.
När jag tittar på förbrukad energi i VOC så kan bilen fortfarande förbruka max 8,4kWh (11,6kWh batteri), samma som när den var ny. När batteriet är tomt kan jag ladda 10kWh, man kan väl anta att 1,6kWh försvinner i diverse förluster.
#1403463
Det känns lite som att Volvo straffas i den här tråden för att de varit ärliga och medger att man tappar kapacitet över tid, de kunde lika gärna låtit siffrorna i displayen varit konstanta så hade nog färre reagerat på att den faktiska räckvidden minskat något .
#1403481
goka skrev: tis 22 sep 2020, 21:47 När du skriver att batteriet är tomt så du kan ladda 10kWh,,, har du kört ur "det sista" med Pure-läget då eller med Hybrid-läget?
Det är när jag klämt ut allt som batteriet har i pureläge.
Skall jag vara petnoga så är 9.97kWh det högsta jag sett laddaren visa.
#1405105
Min XC60 T8, en 2018 som har gått 6000 mil har tappat ca 25 % såvida inte alla mjukvaruuppdateringar har minskat uttaget av batteriet? I början visade den 40/44 km hybrid/pure, men numera visar den 29/33km.. Har som mest kört ca 42 mm på ren el och numera är det bara 27-28 km. Laddar varje natt med 13 A och körförhållandena är dom samma varje vecka, samma däcktyp, last mm. Funderar på om min förkonditionering inte funkar som den ska, men enl min personliga mek är det ingen på batteriet, bara kupén?

Har separat elmätning på laddningen och i början visade den ca 10,4 KW per laddning. I vintras var den nere på 8,9 KW, sen la mätningen av.. Ska fixa den och se vad den tar emot numera. Skulle tro neråt 7-7,5 KW..

Märks även på att snittförbrukningem har ökat från 0,4l/mil till numera 0,55 l/mil..

Nytt batteri kostade 187.000 plus montering sist jag kollade... Nej tack!
#1405115
Sandströmpeter skrev: fre 02 okt 2020, 18:48 Min XC60 T8, en 2018 som har gått 6000 mil har tappat ca 25 % såvida inte alla mjukvaruuppdateringar har minskat uttaget av batteriet? I början visade den 40/44 km hybrid/pure, men numera visar den 29/33km.. Har som mest kört ca 42 mm på ren el och numera är det bara 27-28 km. Laddar varje natt med 13 A och körförhållandena är dom samma varje vecka, samma däcktyp, last mm. Funderar på om min förkonditionering inte funkar som den ska, men enl min personliga mek är det ingen på batteriet, bara kupén?

Har separat elmätning på laddningen och i början visade den ca 10,4 KW per laddning. I vintras var den nere på 8,9 KW, sen la mätningen av.. Ska fixa den och se vad den tar emot numera. Skulle tro neråt 7-7,5 KW..

Märks även på att snittförbrukningem har ökat från 0,4l/mil till numera 0,55 l/mil..

Nytt batteri kostade 187.000 plus montering sist jag kollade... Nej tack!
Jaa, men hur ser verkligheten ut..? Du skriver iofs: ” Märks även på att snittförbrukningem har ökat från 0,4l/mil till numera 0,55 l/mil..”. Men är allt annat lika?

Seriöst så måste folk börja skaffa sig bilder, uppfattningar eller fakta från verkligheten.
#1405117
Primus skrev: fre 02 okt 2020, 20:08
Sandströmpeter skrev: fre 02 okt 2020, 18:48 Min XC60 T8, en 2018 som har gått 6000 mil har tappat ca 25 % såvida inte alla mjukvaruuppdateringar har minskat uttaget av batteriet? I början visade den 40/44 km hybrid/pure, men numera visar den 29/33km.. Har som mest kört ca 42 mm på ren el och numera är det bara 27-28 km. Laddar varje natt med 13 A och körförhållandena är dom samma varje vecka, samma däcktyp, last mm. Funderar på om min förkonditionering inte funkar som den ska, men enl min personliga mek är det ingen på batteriet, bara kupén?

Har separat elmätning på laddningen och i början visade den ca 10,4 KW per laddning. I vintras var den nere på 8,9 KW, sen la mätningen av.. Ska fixa den och se vad den tar emot numera. Skulle tro neråt 7-7,5 KW..

Märks även på att snittförbrukningem har ökat från 0,4l/mil till numera 0,55 l/mil..

Nytt batteri kostade 187.000 plus montering sist jag kollade... Nej tack!
Jaa, men hur ser verkligheten ut..? Du skriver iofs: ” Märks även på att snittförbrukningem har ökat från 0,4l/mil till numera 0,55 l/mil..”. Men är allt annat lika?

Seriöst så måste folk börja skaffa sig bilder, uppfattningar eller fakta från verkligheten.
Mina data är väl ren fakta om något. Körjournaler, laddstatistik, uppmätt förbrukning mm säger ju exakt vad jag beskriver..
Stigande tomgång.

Min tomgång stiger vart efter motorn blir va[…]

Det är heller inte alltför ovanligt att […]

Har du certifikat så vet jag att Volmat s&au[…]

Bakfjädrar.

Kolla Skandix i Tyskland också, sök p&a[…]