- tis 15 sep 2020, 21:06
#1402236
Just laddhybrider har ju ett annat laddmönster än elbilar så det behövs där annars hade nog livslängden varit sämre.
Lövet skrev: ↑tis 15 sep 2020, 19:45Jo precis man behövder inte bekymra sig över om att ladda mindre för att skona batteriet utan bilen tar hand om det. Tyckte jag läste att t. Ex. Etron 55 har 95kWh brutto och 87kWh netto som exempel. Vissa är tydligare med bufferten än andra.SemiImbecille skrev:Dvs man laddar aldrig batteriet till 100%Fast det är i så fall inlagt i algoritmen. Dvs batteriet förstår att 90% laddning är fulladdat i konsumentens ögon. Min bil kan laddas till 100% men jag är rätt säker på att kapaciteten är 110% så att säga.
Snabbsvar
Just laddhybrider har ju ett annat laddmönster än elbilar så det behövs där annars hade nog livslängden varit sämre.