Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Keios
#1397988
Jag har en V60 t8 MY19. Räckvidden på el är enligt omborddatorn nu 37km vid full laddning. Någon enstaka gång har det t.om. varit 36km. Ett tapp på 4km, eller 10%. Är detta i sin ordning eller orsak för reklamation? Och, ja förhållandena och körmönstret är oförändrat, och jag tror inte heller körmönstret påverkar den beräknade räckvidden.

Bilen var på service för ca. 1 år sedan pga fel med ett av battericellerna.

Jag tänker att det är normalt att bilen tappar aningen i räckvidd men jag kan tycka att 10% är i högsta laget på 1,5år och fortsätter batteriet degraderas så här så är det ju inte bra.
#1397990
Du kan inte riktigt mäta din räckvidd genom att titta på omborddatorn, den kan visa olika beroende på körsätt. Det säkraste du kan göra för att mäta detta är att ladda fullt och köra till batteriet är slut, då har du en mer verklig körsträcka. Alternativt så borde verkstaden kunna mäta degraderingen men omborddatorn är inte mer än en kvalificerad gissning som bilen gör och kan aldrig ligga som underlag för tex en reklamation.

Hur många mil har bilen gått?
Min Passat GTE hade efter 3 år gått 8500 mil när jag lämnade tillbaka den och då kom jag max 38km jämfört med ny då jag kom 49-50km.
#1398000
Att räkna ut verklig räckvidd är ju däremot svårare. Men skulle säga kring 38-39km sommartid i maklig hastighet. Kanske maxat 42km. Har i början en gång klarat av 50km men det tror jag inte vore möjligt längre. Så definitivt har den även sjunkit. Bilen har 5600 mil på mätaren.
#1398003
Hur många gånger har du laddat den under 1.5år? Har du hyfsat långt till jobbet och laddar både där och hemma? Jag har läst ngn stans att antalet laddcykler är begränsande för batteriets livslängd. Detta är ju då såklart inte gynsamt för TE eller andra laddhybrider då batteriet är litet och kräver laddning frekvent. Jag laddar ca 1ggr per arbetsdag. I värsta fall skulle 2ggr/arbetsdag halvera batteriets livslängd.
#1398035
Att använda räckvidden kan nog vara missvisande i vissa fall.
Men jag håller med om att Volvo hybriderna brukar ha ett konstant värde för fulladdat batteri de gånger jag kollat.

Bäst mätvärde får du nog från laddboxen, de flesta moderna idag brukar visa dig hur många kwh de laddat.
Med detta kan du jämföra hur mycket din bil kan ladda vid tomt batteri, och kanske jämföra med tidigare eller en annan liknande bil.

Angånde ovan att ladda ofta tror jag inte påverkar märkbart. Har läst att man inte använder hela batteriet och det bör finnas buffert både uppåt och nedåt för att det inte skall degraderas mycket.
#1398039
I praktiken tror jag inte ditt batteri tappat någonting egentligen. Det är bara en färddatorövning. Tittar man på uppmätt förlust i batteri brukar man tala om 10% nånstans på 10.000 mil och sen stannar det av. Teslaklubben har bra siffror.
#1398070
Jag laddar inte särskilt ofta tycker jag själv. Kanske i snitt 4-5 "fulladdningar" per vecka, inte mer än så.

Tyvärr kör jag inte laddbox hemma, blir schuko (kommentarer undanbedes) så jag kan inte mäta hur mycket som laddas.

Får väl kolla upp nästa gång vid verkstaden. 40km i räckvidd som i början har jag inte kommit upp till, utan det har steg för steg smygit neråt, 39, 38, 37 och nu senast 36. Är väl inte superförvånad egentligen, man vet ju att batterierna i mobilen också tappar i kapacitet för att om 2-3 år bli helt kass och dags att köpa ny mobil. Bryr mig väl inte nämnvärt eftersom det är tjänstebil men det skulle garanterat bekymra mig om det vore en privatbil och man så snabbt tappat mycket.
#1398097
Antalet cykler som ett batteri klarar är stark kopplat till hur mycket det laddas ur i varje cykel. Volvo och alla hybrider lider ju av att batteriet är ganska litet och laddas ur vid varje körning*. En ren elbil, ex. En Tesla, har ju så stor batteri att få ägare kör tills dess bilen stannar innan de laddar upp det.

*Av ovan nämnda anledning har ju Volvo begränsat uttaget av batteriet till runt 80%.
#1398101
Min T8 -20 stod alltid på 40km i början, nu bara 38km, ser och känns lite sunkigt.
Bilen har gått 960 mil och jag tog ut den i april.

Jag nämner det vid service, men gissar på att det inte kommer göras något.
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]