Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av stegev
#1397256
Jag har inte vart inne hos verkstaden trots att jag upplevt problemet flertalet gånger sedan jag skrev på forumet. Orkar helt enkelt inte lämna in bilen.

Alla gånger det har inträffat så har backen varit i, senast idag på uppfarten som lutar svagt vilket gör att bilen rullar. Bromsen blir just stum då och upplever att man måste pumpa bromsen en gång innan full bromsverkan återfås. Det har alltså inget med varningssystemet att göra.

Intressant att fler upplever detta, då är det inte bara jag som tycker det är konstigt. :-)
av stegev
#1397259
s6025t skrev: fre 14 aug 2020, 14:36 Det är fullt normalt att bromspedalen försvinner ner när CTA Cross traffic aktiverar auto-broms om en bil kommer från sidan när man backar men auto-broms slår ju till full broms o släpper sedan efter då får man bromsa som vanligt igen för att bilen inte ska börja rulla.
https://www.volvocars.com/se/support/ma ... ffic-alert
Detta jag upplever är allt annat än normalt, att tappa bromsverkan oavsett situation är konstigt för mig. Har skett flera gånger nu utan att något system är aktiverat.
Användarvisningsbild
av js1
#1397270
Du har problem med bromsarna men ”orkar inte lämna in bilen ”
Ursäkta men hur tänker du? (Eller inte :-o )
av stegev
#1397286
js1 skrev: ons 19 aug 2020, 22:06 Du har problem med bromsarna men ”orkar inte lämna in bilen ”
Ursäkta men hur tänker du? (Eller inte :-o )
Upplever det inte som jätte allvarligt, samt så har jag precis fått bilen så vill njuta lite. Såklart kommer jag lämna in den... tids nog ;-)
av Primus
#1399230
Felet verkar ju superskumt. Normalt brukar sådana här fel bero på sbs(skit bakom spakarna ;-) ), men TS verkar ju ha koll på läget. Jag skulle verkligen be Volvo kolla upp det där. Kan det hända i en situation jan det ju hända i andra. Det finns i alla fall en risk för det. Och glöm inte att återkomma när bilen varit inne.
#1399244
Upplevde faktiskt detta just idag, men det är första gången.
Det var i samband med att bromssystemet gjorde någon självtest precis efter jag startat och la i drive.
Bromspedalen blev stum och gav i stort sett ingen verkan, först efter jag släppt så hörde jag att bromssystemet fortsatte att klicka med några ventiler och därefter var det ok igen.
av Hink84
#1399528
Jag åkte in med bilen till Upplandsmotor igår (hade vägarna förbi) och bad dom kolla lite felkoder och eventuellt uppdatera mjukvaran i bilen. Jag har haft små små buggar i mjukvaran som jag hoppas kunde lösas med en uppdatering. FIck uppdateringarna gjorda och där ingick även någon uppdatering till bromsarna och då kom jag att tänka på denna tråd, (har inte upplevt felet själv) men det kanske är åtgärdat iom denna uppdatering?
av 777
#1441870
Har haft bilen sen ny, c:a 1 år. 5-6 gånger under det året har följande inträffat:
Sätter mig i bilen och trycker ned bromspedalen som sjunker mer än vanligt. Bilen startar upp. Jag lägger i växel (med foten på bromspedal fortfarande) och bilen börjar rulla. Får "pumpa" bromsen 1-2 gånger innan den tar.

Nu är man lite "beredd" på att detta kan inträffa men det är lätt att man av vana bara sätter sig i bilen, startar och lägger i växel utan att känna efter hur långt bromsen sjunker.

Har haft bilen på service nyligen och påtalat detta. Inget fel hittas och programvara uppdaterades men det har hänt efter uppdateringen igen. Man har kontaktat Volvo centralt för att se om det är något dom känner till.

Är det någon annan som påtalat/gått vidare med detta?

Kommer ställa till mycket när dom st&aum[…]

MartinS V60 D4 R-Design

Sedan är det ju faktiskt lite skoj att meka s[…]

Det här är en helt annan värld &aum[…]

Har kört 200 000 mil med sin Tesla Rekordbil[…]