Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av stegev
#1396107
Har en T8 XC60, 3 veckor gammal.
Någon mer som upplevt att bromsverkan försvinner initialt vid uppstart en kort stund?
Trots att man står på bromsen så fortsätter bilen att rulla. Man återfår bromsverkan efter 1-2 sekund. Förvisso är det en kort stund men tillräcklig länge för att man ska drabbas av panik. Har nu hänt mig 3ggr med denna bil. Har själv aldrig varit med om det i någon av mina andra bilar. Som jag förstår så ska bromsen alltid fungera oavsett.

Igår när jag skulle backa ut från parkering så blev det så samtidigt som drive alert (eller vad den heter) varnade för bil som åkte förbi. Spännande var det :-)
av stegev
#1396116
P-broms är bortkopplat och R inkopplad, är redo att backa liksom.
#1396117
Ta upp det med säljaren, det låter verkligen som att något är knas
av stegev
#1396192
Jo det borde jag. Ska ge detta en chans till därefter lämnar jag in den. Tack för era svar.
#1396469
stegev skrev: ons 12 aug 2020, 07:10 Har en T8 XC60, 3 veckor gammal.
Någon mer som upplevt att bromsverkan försvinner initialt vid uppstart en kort stund?
Trots att man står på bromsen så fortsätter bilen att rulla. Man återfår bromsverkan efter 1-2 sekund. Förvisso är det en kort stund men tillräcklig länge för att man ska drabbas av panik. Har nu hänt mig 3ggr med denna bil. Har själv aldrig varit med om det i någon av mina andra bilar. Som jag förstår så ska bromsen alltid fungera oavsett.

Igår när jag skulle backa ut från parkering så blev det så samtidigt som drive alert (eller vad den heter) varnade för bil som åkte förbi. Spännande var det :-)
Det här var intressant. Jag har råkat ut för samma sak en gång på uppfarten hemma.
Har du hört av dig till verkstaden än? Om så, vad har du fått för respons?
#1396481
Har med varit med om att när man ska trycka på bromsen på parkeringen händer det inget, den är riktigt stum.
#1396505
Fast det är inte normalt att bromskraften försvinner.
Även om du får ett auto-broms (vilket inte verkar vara fallet i denna tråden) så fungerar din bromsverkan precis som vanligt.
Bromspedalen kan ha rört sig lite i auto broms fallet, men du ska fortfarande kunna bromsa normalt själv under eller efter ett ingrepp.

oki men den slangen har jag inte sett på min[…]

Bilens utrustning från Vin nr

Du kan kolla utrustningen igenom att trycka in reg[…]

Städat i min V70 D3 my-11. Köpte en V90[…]

Hjälp

Behöver byta denna.hur får man loss den[…]