Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1441875
Har haft min XC60 T8 en vecka nu. Har inte upplevt det du beskriver. Huset ligger rätt högt upp så börjar med att backa ner för en rätt brant backe. Skulle skita på mig om bromsarna lade av då. :-o
av Hösax
#1457191
Hej!
Precis samma sak hände mig igår. Stod parkerad i en backe och startade bilen, höll bromsen nere och lade i backen. Då rullar helt plötsligt bilen och bromsen är helt stum. Jag testade en till gång och samma sak hände igen. Tredje gången började bromsen fungera som normalt igen. Som tur var hade jag ingen bil bakom men det var en läskig känsla att inte kunna kontrollera bromsen. Jag har en v60 t8 21a.
av III
#1457231
På era beskrivningar verkar det som att vakuumet i bromsservot läckt ut av något skäl. Det är nog som manjanaz skriver. Tryck hårt så bromsar den. Bör bli samma som när man pumpar ur vakuumet genom upprepade bromsningar med avstängd motor. Testa och jämför. Har ni pumpat ut vaccuumet, håller foten på bromsen när ni startar så bör det kännas som när era bromsar börjar " ta" igen
av stegev
#1457363
Mitt problem försvann efter jag påtalat detta för ÅF och de uppdaterade ngt.
Användarvisningsbild
av bem
#1470908
Känner igen detta problem på min V90 T6 Recharge 2022. Har hänt några gånger. Var ett tag sen nu. Tryckte riktigt hårt på bromsen så ”tog” det.
Har aldrig upplevt det på nån Volvo jag haft tidigare.
/Bo
Storlek på Skivor/bromsar?

Har beställt via reg.nr. en tidigare gå[…]

Nu hittade en polare till mig en tysk åter[…]

S80 T6 AWD -08

ar en S80 awd v8 -07 med dynaudio. Kan du vara […]

@Officefb , Enklast är väl att köp[…]