Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Sherlock
#1394138
Ni som har XC60 / V60 är det en bil ni skulle kunna tänka er att även köpa privat som ny och inte ha som förmånsbil? Det finns många andra bilmärken i samma prisklass och även billigare bilar. Jag har idag en bil av ett annat märke som köptes ny för tio år sedan och som snart har gått 14.000 mil med endast service och byte av ett par glödlampor samt vindrutetorkare. Jag värderar driftsäkerhet högt. ;-)
Användarvisningsbild
av Wibe
#1394147
Jag har idag en V60 privat (knappt 2 månader gammal) och innan det hade jag en V90. V90 köpte jag då den var typ ny och förväntade mig en del barnsjukdomar. Sen beror det ju på hur petig man är men de fel som var avhjälptes på garanti. Svårt och sia om driftsäkerheten på V60 men skulle tro att mkt sjukdomar är borta då det är väldigt lik v90:n. Inga som helst problem med V60n än så länge... har själv inte ägt någon bil så länge som du då jag är i loopen av ca 3 år när garantierna går ut och då har jag bytt


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
av js1
#1394242
Har aldrig haft förmånsbil och alltid kört Volvo (se signaturen) Köpte en ny V60 T5 R-design i maj och hittills mkt nöjd. Visst, det finns mkt att välja på i den prisklassen men för mig är det Volvo som gäller 😀 Kört mkt Octavia RS i jobbet, gillar bilar med fast chassi. Funderade även på Passat/Octavia/Leon (VW koncernbilar) men det slutar alltid med Volvo 😀
Inga problem hittills, tyst och fin, totalt fri från knirk och knarr i kaross/inredning.
av Primus
#1394248
Jag har beställt en XC60 privat. Man kan faktiskt ställa sig frågan om det är så smart.. :x . Men det är väldigt roligt.. :party: . Jag har haft tjänstebil i över 12 år men byter jobb nu och får inte tjänstebil i nya jobbet. Att köpa bil nu var faktiskt ganska svårt. Ville helst ha elbil, i andra hand plugg in hybrid och det slutade med att jag köptre en SUV med bensinmotor.. :-o

En orsak till detta bilval, XC60, är att många elbilar och laddhybrider är är väldigt dyra i inköp och tvingade oss till många kompromisser i bilvalet. Så jag hamnade i ett läge där ingen av de bilarna kändes rätt att köpa för så mycket pengar. Vid det läget gick jag över och kollade på fossilbilar för ungefär samma pengar och då föll valet på XC60. Det som avgjorde mitt val av just XC60 är att jag tycker det är den bil som har de bästa kompromisserna mellan pris, leveranstid(jag är i ganska stort behov av att få bilen levererad innan vintern), kvalitet, säkerhet, funktionella förarhjälpssystem, bekvämlighet och design.

Jag hittar tex en perfekt körställning i XXC60. Den är också tillräckligt tyst på vägen och har en tillräckligt stor bekvämlighet i chassi/dämpare/ljudvolym. Dessutom fungerar Volvos förarhjälpssystem relativt väl. Och till sist när jag ändå var upp på de här nivåerna i pengar ville jag gärna ha AWD. Så för mig föll allting på plats i en XC60. Jag ser väldigt mycket fram mot att få bilen levererad, men funderar samtidigt om det verkligen var rätt att överge elbil/laddhybrid..?

En sista sak som jag tror skulle kunnat påverka mitt val är om nya Octavian funnits med lite fler motor och drivningsalternativ. Jag tror nämligen att nya Octavian kommer bli svårslagen om man tittar på bil för pengarna. Nu är den dock så ny att alternativen den erbjuds i är för få och tråkiga.
av Ikke
#1394257
Köpte en ny xc60 2019 inskriptionen med alla paket och bowers wilkins kan bara säga att jag är supernöjd men den var dyr men det var det värt så den kommer jag behålla 4/5 år tills en ny xc60 kommer 🤩
av calkenneth
#1394311
Jag köpte en MY2020 V60 T8 TE Inscription för en vecka sedan.

När jag jämförde priset på en bensin version (B6 AWD) med samma utrustning så är listpriset ca 59 tkr dyrare. Efter man räknar in bonus från staten (ca 26 tkr) och den billigare fordonsskatt (360 kr vs 8009 kr år 1-3 och 1819 år 4+) så kommer jag fram till en breakeven som är ca 10 år. Det är långt, men TCO är nog lägre om man är duktig med att ladda bilen så mycket man kan.
av valln
#1394361
Primus skrev: sön 02 aug 2020, 12:12 Jag har beställt en XC60 privat. Man kan faktiskt ställa sig frågan om det är så smart.. :x . Men det är väldigt roligt.. :party: . Jag har haft tjänstebil i över 12 år men byter jobb nu och får inte tjänstebil i nya jobbet. Att köpa bil nu var faktiskt ganska svårt. Ville helst ha elbil, i andra hand plugg in hybrid och det slutade med att jag köptre en SUV med bensinmotor.. :-o

En orsak till detta bilval, XC60, är att många elbilar och laddhybrider är är väldigt dyra i inköp och tvingade oss till många kompromisser i bilvalet. Så jag hamnade i ett läge där ingen av de bilarna kändes rätt att köpa för så mycket pengar. Vid det läget gick jag över och kollade på fossilbilar för ungefär samma pengar och då föll valet på XC60. Det som avgjorde mitt val av just XC60 är att jag tycker det är den bil som har de bästa kompromisserna mellan pris, leveranstid(jag är i ganska stort behov av att få bilen levererad innan vintern), kvalitet, säkerhet, funktionella förarhjälpssystem, bekvämlighet och design.

Jag hittar tex en perfekt körställning i XXC60. Den är också tillräckligt tyst på vägen och har en tillräckligt stor bekvämlighet i chassi/dämpare/ljudvolym. Dessutom fungerar Volvos förarhjälpssystem relativt väl. Och till sist när jag ändå var upp på de här nivåerna i pengar ville jag gärna ha AWD. Så för mig föll allting på plats i en XC60. Jag ser väldigt mycket fram mot att få bilen levererad, men funderar samtidigt om det verkligen var rätt att överge elbil/laddhybrid..?

En sista sak som jag tror skulle kunnat påverka mitt val är om nya Octavian funnits med lite fler motor och drivningsalternativ. Jag tror nämligen att nya Octavian kommer bli svårslagen om man tittar på bil för pengarna. Nu är den dock så ny att alternativen den erbjuds i är för få och tråkiga.
Jag är också fundersam om jag gjorde rätt som köpte en fossilbil.
Jag köpte en ny lagerbil för 425 kkr, Volvo V60CC T5 awd.
Bilen jag har nu kände jag blev för gammal vad gäller krocksäkerhet, S80 2.5T -04. Jag åker inte buss nu under corona.
Det kändes för länge att vänta på elbil från Volvo, där bottenplattan är byggd för ren eldrift.

Vad kostade din XC60, 500 000 kronor?
av Primus
#1394423
valln skrev: sön 02 aug 2020, 21:08
Primus skrev: sön 02 aug 2020, 12:12 Jag har beställt en XC60 privat. Man kan faktiskt ställa sig frågan om det är så smart.. :x . Men det är väldigt roligt.. :party: . Jag har haft tjänstebil i över 12 år men byter jobb nu och får inte tjänstebil i nya jobbet. Att köpa bil nu var faktiskt ganska svårt. Ville helst ha elbil, i andra hand plugg in hybrid och det slutade med att jag köptre en SUV med bensinmotor.. :-o

En orsak till detta bilval, XC60, är att många elbilar och laddhybrider är är väldigt dyra i inköp och tvingade oss till många kompromisser i bilvalet. Så jag hamnade i ett läge där ingen av de bilarna kändes rätt att köpa för så mycket pengar. Vid det läget gick jag över och kollade på fossilbilar för ungefär samma pengar och då föll valet på XC60. Det som avgjorde mitt val av just XC60 är att jag tycker det är den bil som har de bästa kompromisserna mellan pris, leveranstid(jag är i ganska stort behov av att få bilen levererad innan vintern), kvalitet, säkerhet, funktionella förarhjälpssystem, bekvämlighet och design.

Jag hittar tex en perfekt körställning i XXC60. Den är också tillräckligt tyst på vägen och har en tillräckligt stor bekvämlighet i chassi/dämpare/ljudvolym. Dessutom fungerar Volvos förarhjälpssystem relativt väl. Och till sist när jag ändå var upp på de här nivåerna i pengar ville jag gärna ha AWD. Så för mig föll allting på plats i en XC60. Jag ser väldigt mycket fram mot att få bilen levererad, men funderar samtidigt om det verkligen var rätt att överge elbil/laddhybrid..?

En sista sak som jag tror skulle kunnat påverka mitt val är om nya Octavian funnits med lite fler motor och drivningsalternativ. Jag tror nämligen att nya Octavian kommer bli svårslagen om man tittar på bil för pengarna. Nu är den dock så ny att alternativen den erbjuds i är för få och tråkiga.
Jag är också fundersam om jag gjorde rätt som köpte en fossilbil.
Jag köpte en ny lagerbil för 425 kkr, Volvo V60CC T5 awd.
Bilen jag har nu kände jag blev för gammal vad gäller krocksäkerhet, S80 2.5T -04. Jag åker inte buss nu under corona.
Det kändes för länge att vänta på elbil från Volvo, där bottenplattan är byggd för ren eldrift.

Vad kostade din XC60, 500 000 kronor?
455' inkl vinterdäck. Biltillverkare och försäljare är ett lustigt folk. Jag hade räknat på en massa olika bilar via tillverkarnas hemsidor. På Volvo hade jag främst kollat på XC40 och XC60. XC60 bedömde jag hela tiden som för dyr. Sedan var jag hos en handlare och diskuterade lite. Då frågade han, "varför kollar du på en XC40 utan fyrhjulsdrift? Det är nog en XC60 som passar dig med tanke på vad du berättar." För dyr sa jag. Han svarade "För dyr? En XC60 är inte mer än 20-25" dyrare än XC40. XC40 är ny så den tar vi fullpris för medan XC60 har smarta och ekonomiska paket" Okej sa jag, visa mig en offert. Och till slut landade offerten på 455'. Jag var intresserad av XC60 men när jag byggde den på hemsidan blev den alltid runt 500'-520' och då hade min nivå passerats. Men det fanns/finns något paket kopplat till Momentum som inte marknadsförs/lyfts fram på hemsidan som ändrar kalkylen ganska tydligt. Jag hittade aldrig det paketet när jag satt hemma och byggde. Så man kan inte säga att biltillverkarna är särskilt duktiga på att lyfta fram sina olika bilar och lösningar. De säljer fortfarande för bra för det verkar det som.

Jag resonerade kring elbil som du. Man får nog vänta ett par år till innan valmöjligheterna på modeler och varianter är tillräckligt stort. Jag började denna resa med en önskan om att köpa en Tessla 3, men den blev för dyr.
av Malmstroem
#1394434
Jag har möjlighet att ta ut en förmånsbil om jag vill. Den är för företaget (relativt) kostnadsneutral så den blir inte direkt gratis. Det finns också diverse regler som måste följas angående pris, utrustning etc. Det gör att jag inte alltid kan välja den bil jag vill ha som förmånsbil. Då har jag istället valt att köpa bil privat. Den XC70 D5 -12 jag hade tidigare var för dyr för att få in som förmånsbil, därmed köptes den privat. Efter tre år fick jag ett inbytespris och räknande på den "riktiga" månadskostnaden. Det visade sig då att den hade varit billigare som privatbil än som kostnadsneutral förmånsbil...

Ny bil köper jag för att jag vill och har råd. Det kommer aldrig att vara en bra affär ekonomiskt. Det vet jag redan när jag köper bilen. Jag brukar välja vad jag är villig att ha som månadskostnad, och sedan arbeta därifrån. Ibland hittar jag en bil som passar, ibland ökar jag vad jag är villig att betala. Ibland behållare jag existerande bil ett tag till.

Om det är vettigt med elbil idag beror rätt mycket på körprofil. Jag har rätt mycket långkörningar, och ser inte direkt fram emot att stanna och ladda ett par gånger på vägen upp till sommarstugan. Däremot skulle en elbil fungera som 2:a bil.

Man kan halvera priset helt enkelt genom att s&a[…]

V70 startar inte (klickar)

Har fått hem en v70 d4 2011 som inte vill so[…]

Weber 32dir på en b20

Denna motorn är en utbytesmotor från vo[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]