Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Zacke62
#1388850
Hej ,
Jag går i tankarna att byta in min V60 D4 AWD -15 till en beg XC60 T5 AWD -18-19 . Pratade med en säljare på Volvo och han pratade ärligt nog om en förbrukning på 0.9 milen !! Är det så hög förbrukning ? Det står 0.73 milen ...men ytterligare ca 2dl till låter mycket ? Och då står man där om man ändå inte ska satsa på en nyare D4 AWD som drar ca 0.6 . Min nuvarande V60 ligger o snittar på 0.63 milen . Jag kör årligen ca 1500-2000 mil . Vad har ni för åsikter ?
#1388854
Din säljare är helt riktigt rätt på spåren, T5an är törstig när den är kall så korta sträckor sörplar den ganska mycket tyvärr vilket inte spelar mig någon roll men kan helt klart vara värt och tänka på.. Långkörning brukar jag ligga kring 0.78-0.80l/10km och det är med omkörningar och hastighet runt 100-110. Stora fördelen är att den går otroligt mjukt och fint, väldigt tyst på tomgång och motorn hörs knappt vilket jag gillar skarpt. Lägg sedan till Polestar så har du en väldigt fin drivlina :)

Skickat från min LYA-L29 via Tapatalk

av Lövet
#1388864
En 2 liters turbofyra med fyrhjulsdrift som släpar runt på nästan två ton, den kommer inte dra 0,7 i verkligheten. På samma sätt som att dieselmotorerna inte drar 0,5 heller trots att det står så i körcykeln.
av Zacke62
#1388873
Tack för återkoppling ! Det är skönt med ärliga säljare i allafall ! Då känns det som man ligger på 0.9 på T5 och 0.7 D4 ? Det märkliga är ju att VEA motorerna skulle vara snåla .....Min 5 cylindriga drar ju inte så mycket mera !
av Lövet
#1388874
Zacke62 skrev:Tack för återkoppling ! Det är skönt med ärliga säljare i allafall ! Då känns det som man ligger på 0.9 på T5 och 0.7 D4 ? Det märkliga är ju att VEA motorerna skulle vara snåla .....Min 5 cylindriga drar ju inte så mycket mera !
Det är realistiska förväntningar. VEA är lite snålare än de äldre, den största skillnaden är dock en 8-växlade automatlådan. Men har man en körprofil med mycket åkning i konstant fart så är skillnaden mellan femman och fyran mycket liten (under decilitern skulle jag säga). Åker man mycket stadstrafik i varierande fart är skillnaden större.
av Zacke62
#1388881
Yes , var och provkörde både en D4 och T8 (enda dom hade inne ) och aut lådan var fantastisk , vilket lyft ! Sedan är det bara att bestämma sig för hur mycket det gör i slutändan med 0.2 dl milen ! T5 är förstås bra mycket piggare också !
Användarvisningsbild
av frasse4
#1388908
En XC60 kommer ju alltid att dra mer än en V60 också.
av Bempo
#1389078
Förbrukningen av bränsle kan ha betydelse om man kör mycket men jag tycker körbarhet spelar roll. Jag valde diesel pga bättre vridmoment vid lägre varv, bensinare kändes orkeslös innan den fick upp varvet. Det är i alla fall så jag känt skillnad vid provkörning av de båda. Vi gick in i bilhallen med bestämd åsikt att köpa en bensinare men åkte hem med en diesel, igen.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8
Weber 32dir på en b20

Skumt, B20A har enkel förgasare, oftast Strom[…]

Man kan halvera priset helt enkelt genom att s&a[…]

V70 startar inte (klickar)

Har fått hem en v70 d4 2011 som inte vill so[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]