Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lövet
#1437413
Göte skrev:Man kan ju inte veta förrän man provat, kanske man inte tänker på det efter ett tag. Folk kan störa sig på betydligt mindre saker än så i allafall.
Snabbsvar
Lovar. Det kommer inte bli ett problem ;-)
av Geezer
#1557234
Ni som ägt/äger XC60 T5 och D4 vad har ni för snittförbrukning? Bör man räkna på 1,2l/mil på en T5 och 0,9l/mil på en D4 för blandad körning? Eller är det ännu högre förbrukning?
Användarvisningsbild
av Jefe
#1557251
Jag har en XC60 T5 MY20 och uppskattar förbrukningen till strax över litern blandad körning (1,2-1,3).
80% stadskörning och 20% landsväg.
av Auchar
#1558256
Har en -21:as B5 AWD bensin, kör 80% landsväg, pendlar 28km enkel väg. Har haft bilen en månad och förbrukningen ha legat mellan 0,72 och 0,83l/mil. Samt 1 tank på 1,0l/mil när jag drog husvagnen, 40 mil utan vagn och 19mil med vagn. Dessa siffror uppmätta vid pump, men färddator stämmer förvånansvärt bra.
Köpte bilen begagnad, snart 3år gammal med 3200mil på mätaren, så skatten sjunker i dec. Räknade lite när jag köpte bilen enbart på bränsle och en diesel skulle behöva ta 2 dl mindre/mil för att nolla prisskillnaden på bränsle mellan bensin och diesel, igår 5,30kr/l.
Sen skiljer väl både vägskatt och servicekostnad.
Användarvisningsbild
av Robbi
#1558710
Jag har en T5 och hade en D4 innan. Visst drar T5 mer men dieseln är dyrare. Jag jämförde bensinräkningarna och jag kör samma sträckor till jobbet. Månadsräkningarna för D4 och T5 är ungefär samma pengar. Kanske inte rättvist då bränslepriset har gått upp men det är ju till fördel för T5an.

Men, fy fasen vad T5:an är roligare och mjukare att köra!
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8

ECU:n ändrar kamaxelns läge i förh&[…]

Jag håller med vad du skriver Xanthopteryx.

Det låter som ett rätt kul projekt att […]

EGR kylare 2,0 D

Programmerar bort skiten. Blir billigare och du sl[…]