Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Kadde
#1388798
Hej,
Har kört med Volvo on call drygt nåt år nu och gillar vad man kan göra med appen som att ha koll på status osv. Men har inte riktigt fattat grejen med VOC knappen i bilen så slänger ut frågan vad folket på forumet använder det till?

Får ni hjälp att lägga till destinationer på naven, hitta parkering, boka restaurang ;-) , nåt annat eller är den knappen mest som en nödsupport för bärgning etc.

/K
av fkullberg
#1388805
Knappen i bilen är väl till för om man behöver hjälp med bilen, punktering, tankat fel bränsle osv osv allmän support 24/7 :-)
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1388806
SOS-knappen använde jag när jag blev påkörd på motorvägen.
Den andra har jag använt nån gång för att försöka få svar på en rent teknisk fråga om bilen vid semester utomlands.
Totalt värdelöst, då det var nån telefonist i andra änden som på sin höjd kunde ringa bärgare...
Användarvisningsbild
av Derank
#1388815
VOC använder jag till att starta bränslevärmaren manuellt vintertid, SOS knappen är avaktiverad i min bil, det är inget jag någonsin kommer att använda. Fattar mig inte på de som tror att SOS är någon sorts online manual............................undrar hur många idiotiska frågor de får dagligen.......
Användarvisningsbild
av Funk
#1388826
Derank skrev:VOC använder jag till att starta bränslevärmaren manuellt vintertid, SOS knappen är avaktiverad i min bil, det är inget jag någonsin kommer att använda. Fattar mig inte på de som tror att SOS är någon sorts online manual............................undrar hur många idiotiska frågor de får dagligen.......
Det vanliga är att man har två knappar sedan ganska många år. En för uppkoppling till "helpdesk" och en ren SOS-knapp.
Varför koppla ur SOS-knappen , i bilar i alla fall de senaste 10 åren eller så tar VOC trots avslutat abbonemang kontakt med räddningstjänst och positionering av bil vid olycka med ett enkelt knapptryck. Klart mycket enklare om det händer något än mobilen, då man ibland inte ens vet exakt var man är eller rättare sagt har svårt att förklara det om man t.ex är obekant med orten.

Personligen använder jag de flesta funktionerna i appen då och då, med manövrering av värmaren som nummer ett.

/Thomas
av JanneB77
#1388853
On Call-knappen är till för att komma till Volvo Assistans vid ex behov av bärgning. I Sverige finns inte conciergetjänsten som ex kan tipsa om restauranger osv, den finns bara i vissa länder.
SOS-knappen är till för att larma om man är inblandad i en olycka eller åker in i en olycka. Det ska bli (om det inte redan är) lag på sådan funktion inom EU så att koppla bort den verkar inte helt genomtänkt?
Jag använder VOC till att starta bränslevärmaren, skicka destinationer till navigationen (väldigt smidigt att sitta hemma i lugn och ro innan avfärd och skicka destinationer så slipper man trycka runt i menyerna vid avfärd). Övrigt... den skickar pushnotis om man har glömt låsa bilen och då kan man låsa bilen via appen. Går även att fjärrstarta bilen, skönt när det är 30 grader ute. Jag gillar appen, helt klart!
av Frazze1
#1388862
Fick testa voc-knappen (den gröna, inte sos) när vi fick punka första dagen på semestern för ett par veckor sen. Snabb och smidig hjälp, operatören svarar direkt och ser exakt var vi står, inom ett par timmar var bilen utanför verkstan och familjen inkvarterad på hotell i närheten, i väntan på att däckverkstan öppnade morgonen efter. Utan att vi mer än tryckt på knappen.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1388925
Det är även bra att känna till att när "den vanliga" knappen används utomlands, så hamnar man ändå hos en svensktalande person (i Göteborg?).
Således slipper man tyskan i Tyskland, spanskan i Spanien osv.
av Larslars
#1388928
JanneB77 skrev: Jag använder VOC till att starta bränslevärmaren, skicka destinationer till navigationen (väldigt smidigt att sitta hemma i lugn och ro innan avfärd och skicka destinationer så slipper man trycka runt i menyerna vid avfärd). Övrigt... den skickar pushnotis om man har glömt låsa bilen och då kan man låsa bilen via appen. Går även att fjärrstarta bilen, skönt när det är 30 grader ute. Jag gillar appen, helt klart!
samma här skicka destination till bilen hemma i soffan ( dock så minns den bara den senaste skickade adressen...( vill man skicka fler så får man nog använda :https://wego.here.com/?map=58.00715,11.83717,14,normal men den kräver internetanslutning i bilen vilket VOC inte behöver))
låsa bilen när man glömt det och var man "glömde" bilen sist ;-)
Användarvisningsbild
av Ilduce77
#1388983
Derank skrev: sön 05 jul 2020, 00:24 VOC använder jag till att starta bränslevärmaren manuellt vintertid, SOS knappen är avaktiverad i min bil, det är inget jag någonsin kommer att använda. Fattar mig inte på de som tror att SOS är någon sorts online manual............................undrar hur många idiotiska frågor de får dagligen.......

SOS-knappen gör ju att just SOS får din exakta position vid en olycka, du slipper lägga tid på att förklara var du är.

Om du är med i olycka och du inte kan trycka på knappen, så ringer SOS upp dig via Volvo On call och kan prata med dig, så jag hade inte inaktiverat den knappen.

Får man fråga varför du inaktiverat den?
Är det bara för att du inte använder den? I så fall kan man ju inaktivera airbagen också. Den använder man ju inte heller så ofta.

Eller har den strulat, eller har någon råkat trycka på den för många gånger?
V70 motor till 850

Det är inte förens runt -00 när 140[…]

740 generator laddar dålig

Har en 740 gle med b230e som laddar dåligt […]

Associationsleken, är ni med? ;-P

Disney

Har inte kollat nu och vet inte dom tidigare d&ari[…]