Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av stegev
#1388666
Hej,

Då det verkar var flera i forumet som installerat Easee laddbox så skulle jag vilja höra lite pros/cons.

Har beställt Easee och får den installerad nästa vecka och min XC60 är planerad veckan efter (29-30).

Gällande Watty som verkar vara slutsålt överallt så är jag osäker om jag behöver en. Såg även att de har installationskit som man kan förbereda med om man vill.

Slängde även på installationen så hamnar allt på en faktura.
av Leif55
#1388687
stegev skrev: lör 04 jul 2020, 10:03 Hej,

Då det verkar var flera i forumet som installerat Easee laddbox så skulle jag vilja höra lite pros/cons.

Har beställt Easee och får den installerad nästa vecka och min XC60 är planerad veckan efter (29-30).

Gällande Watty som verkar vara slutsålt överallt så är jag osäker om jag behöver en. Såg även att de har installationskit som man kan förbereda med om man vill.

Slängde även på installationen så hamnar allt på en faktura.
Jag har installerat Easee laddbox men inte testat ännu, väntar också på bilen.
Man kan ställa in max strömuttag på boxen via appen, ställde min på 14A för att inte överbelasta garaget.
Jag tog även ut en 10m typ2 kabel efteråt, fick även bidrag för den.
Det kommer ju inte med någon typ2 kabel på my20 såvitt jag vet.
av stegev
#1388691
@Leif55 Yes det läste jag att man i appen kan begränsa effekten. Låter ju smidigt.

Jag förhandlade till mig 8m typ2 kabel till bilen men beställde en extra men kortare till Easee.

Håller tummarna för att vi får bilarna snart 🙏 😀
av Lövet
#1388707
Vad ger ni för installation och varifrån har ni beställt det? De priser jag ser verkar helt bisarra. Typ 7 tusen spänn för att dra några meter kabel och installera en jordfelsbrytare.
av stegev
#1388713
Jag har köpt min på Skårebo, den kommer att levereras till installatören som kommer på onsdag. Som jag förstod så har de ett maxtak på 5200 kr för installationen.
Samt så faktureras allt till mig så jag betalar efter installation.
Känns tryggt!

De har varit riktigt trevliga och hjälpsamma mot mig, trodde seriöst inte det fanns denna typ av återförsäljare.
Bara att höra av sig till Nils från Stefan.
Användarvisningsbild
av mattes
#1388750
Lövet skrev: lör 04 jul 2020, 14:28 Vad ger ni för installation och varifrån har ni beställt det? De priser jag ser verkar helt bisarra. Typ 7 tusen spänn för att dra några meter kabel och installera en jordfelsbrytare.
Easee har inbyggd Jordfelsbrytare så du behöver ingen speciell för den. Jag kör en Easee och det fungerar fint inga problem.
av Lövet
#1388758
mattes skrev:
Lövet skrev: lör 04 jul 2020, 14:28 Vad ger ni för installation och varifrån har ni beställt det? De priser jag ser verkar helt bisarra. Typ 7 tusen spänn för att dra några meter kabel och installera en jordfelsbrytare.
Easee har inbyggd Jordfelsbrytare så du behöver ingen speciell för den. Jag kör en Easee och det fungerar fint inga problem.
Då blir jag ännu mindre sugen att betala 5k för en installation. Jag har liksom kabelkanaler färdigt till garaget, det finns central osv i garaget redan. Men de flesta verkar vilja installera till fastpris och räknar då med att dra kabel 15 minuter, borra genom två väggar och montera allt från grunden.
Användarvisningsbild
av andreas 80
#1388775
Väntar på att min elektriker ska koppla in min med.
Har redan 3fas till en dosa 1 meter ifrån så det skall förhoppningsvis gå smidigt.

Har även en tibber pulse, så ska bli intressant hur lastbalanseringen fungerar.
Sett ut vilken fas jag skall belasta och kommer nog ställa den på 13A, har 16A huvudsäkring.

Får se hur man gör den dagen man skaffar elbil som laddar 3fas dock. Men hinner väl få lite mer kunskap tills dess
av Hink84
#1388830
Jag säkrade upp huset till 20a, kör 16a på laddboxen, elekrikern ville ha 5000 efter rot. Jag har extrem lätt installation, så jag prutade ner det till 4000kr före rot inkl kabel och jordfelsbrytare
Användarvisningsbild
av EbocFear
#1388903
stegev skrev:Hej,

Då det verkar var flera i forumet som installerat Easee laddbox så skulle jag vilja höra lite pros/cons.


Har beställt Easee och får den installerad nästa vecka och min XC60 är planerad veckan efter (29-30).

Gällande Watty som verkar vara slutsålt överallt så är jag osäker om jag behöver en. Såg även att de har installationskit som man kan förbereda med om man vill.

Slängde även på installationen så hamnar allt på en faktura.
Den möjligtvis enda nackdelen är att den ”bara” har ett typ2 uttag. Annars kanon att man kan ställa maxbelastning.

Man kan halvera priset helt enkelt genom att s&a[…]

V70 startar inte (klickar)

Har fått hem en v70 d4 2011 som inte vill so[…]

Weber 32dir på en b20

Denna motorn är en utbytesmotor från vo[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]