Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av mattes
#1389124
Hink84 skrev: sön 05 jul 2020, 08:40 Jag säkrade upp huset till 20a, kör 16a på laddboxen, elekrikern ville ha 5000 efter rot. Jag har extrem lätt installation, så jag prutade ner det till 4000kr före rot inkl kabel och jordfelsbrytare
Tipset är att strunta i ROT och sök bidrag direkt för box och jobb. Du får OK med vändande mail om du ansöker elektroniskt. 50% av hela kostnaden "caching". ;-)

https://www.naturvardsverket.se/Stod-i- ... tpersoner/
av Hink84
#1389189
Precis, därför jag ville ha installationen utan rot :-)
Jag har dessutom möjlighet att ta det via företaget och få tillbaka 50% av installationskostnaden, så helt plötsligt blev laddboxen superbillig :-)
av LJN
#1495869
Har en Easee Home nyinstallerad och tittar i appen att krets 1 är ställd på 10A då min huvudsäkring är på 16A. Innebär det att laddboxen reducerar laddströmmen till max 10A för att "skydda" huvudsäkringen och ge lite marginal nattetid då laddning sker?
av Lövet
#1495884
LJN skrev:Har en Easee Home nyinstallerad och tittar i appen att krets 1 är ställd på 10A då min huvudsäkring är på 16A. Innebär det att laddboxen reducerar laddströmmen till max 10A för att "skydda" huvudsäkringen och ge lite marginal nattetid då laddning sker?
Ja
av Fixter
#1496294
Precis installerat 2 stycken, en i garaget o en på andra sidan väggen utanför i carporten.
Båda står nu på 16A , har säkrat upp till 25A i huset. Väntar på bilarna, har beställt 2st NIRO EV, som bör komma i september.
Fick pynta 9200 för båda monterat o klart med mtrl o kabel etc
Användarvisningsbild
av Perra83
#1496300
Fixter skrev: mån 18 apr 2022, 09:28 Precis installerat 2 stycken, en i garaget o en på andra sidan väggen utanför i carporten.
Båda står nu på 16A , har säkrat upp till 25A i huset. Väntar på bilarna, har beställt 2st NIRO EV, som bör komma i september.
Fick pynta 9200 för båda monterat o klart med mtrl o kabel etc
Du det var billigt!! Har du tillhörande lastbalanserare?

Tänker nått liknande. En laddbox i garaget och en utanför. Fast jag tror att vi oftast kommer att stå ute.
av Fixter
#1496326
Perra83 skrev:
Fixter skrev: mån 18 apr 2022, 09:28 Precis installerat 2 stycken, en i garaget o en på andra sidan väggen utanför i carporten.
Båda står nu på 16A , har säkrat upp till 25A i huset. Väntar på bilarna, har beställt 2st NIRO EV, som bör komma i september.
Fick pynta 9200 för båda monterat o klart med mtrl o kabel etc
Du det var billigt!! Har du tillhörande lastbalanserare?

Tänker nått liknande. En laddbox i garaget och en utanför. Fast jag tror att vi oftast kommer att stå ute.
Tror det kommer bli riktigt smidigt, eftersom vi kommer ha 2 st EV. Minns inte om vi hade med last balanserare, men han har räknat på det iaf, Elektrikern är en kompis så fick bara betala för boxarna samt 3H arbete för att naturvårdsverket ska godkänna det för 50% avdraget ;-)
Användarvisningsbild
av Funk
#1496383
Jag har en sedan någon månad, maxar på 11kW (3*16A) och funkar smidigt på alla sätt. Installerat och klart för 6500:- i Göteborg.

/Thomas
Användarvisningsbild
av bem
#1496401
Funk skrev: tis 19 apr 2022, 09:23 Jag har en sedan någon månad, maxar på 11kW (3*16A) och funkar smidigt på alla sätt. Installerat och klart för 6500:- i Göteborg.

/Thomas
Har du lastbalanserare på din?
Användarvisningsbild
av Funk
#1496699
bem skrev:
Funk skrev: tis 19 apr 2022, 09:23 Jag har en sedan någon månad, maxar på 11kW (3*16A) och funkar smidigt på alla sätt. Installerat och klart för 6500:- i Göteborg.

/Thomas
Har du lastbalanserare på din?
Nej, jag behöver ingen. Jag har följt upp mina mätvärden sedan långt tillbaka. Med låg förbrukning i huset plus 25A avsäkrad matare så fungerar det.
Men för det mesta ställer jag ned laddningen ändå då det kostar extra här i Göteborg om man har höga effekttoppar.

/Thomas

Walt (Disney) https://www.google.com/[…]

Lägg dig under bilen m hasplåten borta,[…]

På frugans förra bil (VW Passat 04 AWT […]

Uppdatering på den trasiga "bränsl[…]