Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Ludlob
#1388120
Som att svära i kyrkan... Men hur ska man resonera..

Jag har endast haft Volvo och tycker väl lite att man borde testa något nytt. Har idag XC60-15 d5 och vill byta till en lite mindre bil, bara hunden får plats.

Jag har fastnat för nya V60 men även sneglat på en 320 xdrive. Till saken är att jag kan få en basmodell v60 med d3 awd, kaaanske d4 awd (d3 kanske är bättre för mig då den drar lite mindre) för runt 300' men för samma prislapp för jag en fullt utrustad bmw.

Vad är det som skulle vara till V60 fördel, men än att det är en volvo? Jag har faktiskt inte kört någon av dem så det är ju steg 1, men hur upplever ni skillnaderna (ni som kan/vet)?
Volvo ligger ju före i t.ex infosystemet och att navi kan visas i mätarhuset. Dock gillar jag mer analoga knappar som BMW besitter.
Volvo ger per automatik keyless dörrar medans de flesta bmw verkar skita i det och bara ha keyless driver.
Jag har fallit för den fina blåa färgen som idag bara ges till r design, men hos bwm får jag den. Dock är färgen inget avgörande.

Några inputs om hur jag ska tänka, resonera och era egna åskter?
V60 ägare, vad är det som gör V60 så jäkla bra?

Allt gott!
av Ludlob
#1388157
AndreasThn skrev:Fullutrustad? Knappast för 300´ väll?

Har kört båda och tycker v60 helt klart känns mer modern.
Nej nu tog jag nog i lite, fullutrustad i min mening. Alltså m-sport med läder dragkrok och navi. Finns vad jag vet mer lullull att klämma in som dödavinkel, headup panorama osv.

Ska som sagt försöka köra båda under sommaren, men alltid kul och bra med input från andra
Användarvisningsbild
av Zanders
#1388165
Tycker det låter konstigt att du skulle få en högre utrustad BMW för samma peng som en snikutrustad V60. Vad är det för utrustning du värderar? Läder? AWD? Krok?
av Malmstroem
#1388169
Bägge är trevliga bilar. Jag skulle hellre ha en BMW 320 än förra generationens V60. Däremot föredrar jag nya V60 framför BMW 320. Så för mig är värderingen korrekt. Eftersom V60 är rätt ny så finns det inte så många begagnade tillgängliga, vilket torde driva upp priset.

Titta också på service och försäkringskostnad. BMW tenderar att vara dyrare här. Det var en av orsakerna att jag valde en V40 istället för 1-serie sist jag köpte bil.
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1388188
Kanske kan du hitta en trevlig merca annars? Det är nog en av få jag kan tänka mig att byta till. Lite med tanke på att bmw är sämre på vad 11 av 12 punkter här och det fick mig att reagera lite i alla fall https://www.lansforsakringar.se/globala ... t_2020.pdf
av Ludlob
#1388195
AndreasThn skrev:Alla v60 har PA/ACC vilket jag inte tror är så vanligt på BMWn, saknar det mkt i Audin jag har privat.
Jag trodde jag skulle använda den riktigt mycket, men sanningen är att jag kanske använt den max 10 ggr. Men när man väl använder den... då jäklar är det skönt.
Zanders skrev:Tycker det låter konstigt att du skulle få en högre utrustad BMW för samma peng som en snikutrustad V60. Vad är det för utrustning du värderar? Läder? AWD? Krok?
Jag kollar på nya V60 och somMalmstroem säger så är den väldigt ny vilket såklart gör att priserna är relativt höga. För mig är läder högt upp eftersom jag har hund där bak och awd.

Fördelen med BWM i ägandet är att servicen är fri upp till 4000 mil från första datumet, och de flesta BMW återförsäljare lägger ny 4000 mil/2 år på sina bättre beganande. Där sparar jag säkert 10. 000 kr mot volvon. Försäkringen är konstigt nog lika dyr så inget avgörande på ägandekalkylen. Värdeminskningen tror jag att Volvo tappar lite mer då det är en helt ny modell som kommer finnas överallt inom 1 år då leasingen på 3 år löper ut, det är dock min personliga tanke. Jag inte säga att vad jag tror bilen är värd x antal år är avgörande för ett köp, men det spelar in i det stora hela.
Micce1980 skrev:Kanske kan du hitta en trevlig merca annars? Det är nog en av få jag kan tänka mig att byta till. Lite med tanke på att bmw är sämre på vad 11 av 12 punkter här och det fick mig att reagera lite i alla fall https://www.lansforsakringar.se/globala ... t_2020.pdf
Kollade in båda CLA och c-klassen. CLA är nog lite för liten i bak, har ändå en liten björn som ska in där bak. C-klassen känns stabil och bra men får ändå en gubbaura över sig, vet inte varför.. Värt att nämna att jag inte provkört någon bil ännu, ligger just nu att jämföra tester och vad som står på pappret.

Allt gott!

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]

Tänk den dag det kunde bli så att bilti[…]