Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jaronsso
#1386933
Hej

jag har fått torrsprickor i ratten på ett ställe som sträcker sig över någon decimeter.
Det är i "underkant" på ratten, så inget som märks vid vanligt körning framåt, men ska man svänga lite tvärt, vid korsningar, rondeller, etc. stryker handen området och det känns - kan man säga. Det känns som det sitter något där, men det är torrsprickor.

Bilen är en V60 MY20, 10 mån gammal och ca 2200 mil.

Till saken hör att det blir värre och värre. Problemet uppdagades för ett par månader sedan, och det blir bara sämre.

Någon som har liknande erfarenhet?
Borde inte vara något problem att få på garantin väl? Nu är det förvisso en tjänstebil, men jag vill inte veta hur ratten kommer att se ut inom bara kort och framför allt inte när bilen ska återlämnas efter 36 mån. Tycker det är riktigt uselt. Inte varit med om något liknande med någon enda bil jag ägt, och det är ganska många.

Mvh
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1386943
Lägg gärna upp en bild på hur det ser ut.
Användarvisningsbild
av Paglar
#1386955
Har jag haft på en tidigare V60 -15, jag trodde det kom pga rattvärmen, ratten byttes.
På min nuvarande V60 -20 upptäckte jag sprickor /skrovlighet på ett par små ställen redan efter ett par veckor men det har inte blivit värre så jag väntar till första sevice med att begära rattbyte.
av jaronsso
#1387004
fjohan82 skrev: ons 24 jun 2020, 15:27 Lägg gärna upp en bild på hur det ser ut.
Kan försöka ta en bild eller två imorgon, men utseendet är helt sekundärt här. Det är liksom inget som syns mitt på ratten. Sitter baktill.
Men det är känslan. Det känns klart och tydligt att det mer eller mindre sitter ett litet sandpapper på ratten, och tittar man mer noggrant ser man tydligt torrsprickor. Skinnet är dåligt helt enkelt, och varje gång jag drar handen över det vid en sväng känns det som jag ska dra bort skinn, även om det såklart inte sker ordagrant.
Personligen tycker jag det är helt oacceptabelt på vilken bil som helst efter så kort tid, om det så varit en Dacia, men i synnerhet i en Volvo i prisklass ca 400k.

Mest nyfiken på om någon haft liknande problem.

Jag har nyss bytt sits pga veck i skinnet. Känns trist att behöva reklamera även ratten.
Är nöjd med bilen annars, men sådana här kvalitetsbrister känns ovärdigt en premiumbil. Ratten kan ju bli ”sliten” efter X antal tusentals mil. Det blir alla rattar och det fattar jag. Men rena sprickor i skinnet efter bara månader är ju helt oacceptabelt.
Senast redigerad av 2 jaronsso, redigerad totalt 0 gång.
av jaronsso
#1387005
Paglar skrev: ons 24 jun 2020, 17:37 Har jag haft på en tidigare V60 -15, jag trodde det kom pga rattvärmen, ratten byttes.
På min nuvarande V60 -20 upptäckte jag sprickor /skrovlighet på ett par små ställen redan efter ett par veckor men det har inte blivit värre så jag väntar till första sevice med att begära rattbyte.
OK. Märkligt att du fått det på två bilar.
Men då är jag inte ensam i alla fall. Byter jag inte ratt kommer den sannolikt att se ut som f*n efter 36 mån då mitt blivit ganska mycket sämre de senaste 2-3 månaderna. Tänker att det blir ännu sämre med tiden.
av stegev
#1387013
Kan det va på följande vis....

Jag har på tidigare bilar haft detta fenomen där man ”skrapar” upp främst underdelen av ratten pga att skärpet tar i när man tar sig in i bilen. Tog mig ett bra tag att lista ut varför jag alltid fick detta.
Satt lite längre fram och högre upp förut av någon anledning 😊
Användarvisningsbild
av Wibe
#1387014
stegev skrev:Kan det va på följande vis....

Jag har på tidigare bilar haft detta fenomen där man ”skrapar” upp främst underdelen av ratten pga att skärpet tar i när man tar sig in i bilen. Tog mig ett bra tag att lista ut varför jag alltid fick detta.
Satt lite längre fram och högre upp förut av någon anledning Bild
Även dragkedjor på jackor och liknande har varit ett problem för mig...


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
av Paglar
#1387017
På två av fyra bilar med rattvärme. Den första såg rätt eländig ut. Min nuvarande har ju inte blivit värre sedan april men så är det inte säsong för rattvärme heller. Bifogar bild på ratten i min nuvarande bil.
Bilagor
20200406_175951.jpg
20200406_175951.jpg (291.06 KiB) Visad 2662 gånger
av jaronsso
#1387042
stegev skrev:Kan det va på följande vis....

Jag har på tidigare bilar haft detta fenomen där man ”skrapar” upp främst underdelen av ratten pga att skärpet tar i när man tar sig in i bilen. Tog mig ett bra tag att lista ut varför jag alltid fick detta.
Satt lite längre fram och högre upp förut av någon anledning 😊
Wibe skrev:
stegev skrev:Kan det va på följande vis....

Jag har på tidigare bilar haft detta fenomen där man ”skrapar” upp främst underdelen av ratten pga att skärpet tar i när man tar sig in i bilen. Tog mig ett bra tag att lista ut varför jag alltid fick detta.
Satt lite längre fram och högre upp förut av någon anledning
Även dragkedjor på jackor och liknande har varit ett problem för mig...


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Jag kan försäkra er om att det inte är varken skärp eller dragkedjor som tar i när jag både sätter mig i bilen, stiger ur, eller sitter däri :-) Har gott om decimetrar till ratten och inga jackor som hänger och flänger. Tvärt om är jag försiktig när jag sätter mig och stiger ur. Vill inte att jacka ska fladdra på lacken så drar alltid in jackan och håller i den när jag sätter mig.
Är nära två meter lång och sitter långt bak, och långt ner.

Rattvärmen verkar ju inte vara en otrolig felkälla dock. Jag har ägt ett par tre fabriksnya bilar, och en handfull "nära-nya" beg. Aldrig någon med rattvärme dock, förrän nu.
Bilen har ju gått en vinter med rattvärme dagligen, och problemet uppstod i feb-mars någon gång, och sedan har det eskalerat.

Ska höra med handlaren - för som sagt, jag ser det som helt oacceptabelt. Nu äger jag inte bilen utan det är en tjänstebil, men hade jag köpt den själv hade jag varit extremt mån om att få det åtgärdat.
av jaronsso
#1387044
Här är två bilder.
Men bilderna är som sagt helt sekundära. Det är inget som direkt syns. Däremot känns det, rejält också. Känns som man drar handen över ett sandpapper var gång man drar handen över det vid svängar.
Bilagor
6DF72A03-C499-4080-BF0A-0ED3E5E4767C.jpeg
6DF72A03-C499-4080-BF0A-0ED3E5E4767C.jpeg (512.76 KiB) Visad 2571 gånger
D82C8C3F-8D7B-4157-B9D1-8F2CA537CD09.jpeg
D82C8C3F-8D7B-4157-B9D1-8F2CA537CD09.jpeg (449.17 KiB) Visad 2571 gånger
Löjliga priser XC70

Den förtjänsten låter liten i samm[…]

Behöver det repareras och därefter fylla[…]

Min gamla 745 -90 behöver en del kärlek.[…]

Är ovanligt med ljudmatta i 17" men det[…]