Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Magistrat
#1386403
Hei.
2 mnd gammel V60 T8
Når jeg kjører lange bakker og bilen kjører kun på bensin så kjenner man at motor fjusker
Kan ikke se noe på turteller, men man kjenner tydelig at ved forsiktig pådrag så går bilen å "lugger"

Noen som har opplevd noe lignende?

2020 Mod , 250 mil
av Magistrat
#1386919
Hadde bilen inne på verksted igår, men bilen setter ingen feilkoder på PC..
Og mekaniker kunne kjenne antydning til urein forbrenning under prøvekjøring. Men ingen tips.


Så på et Norsk Facebook gruppe at det var en V90 T8 Taxi i Molde som opplevde det samme, men forhandler fant ikke ut av noe.
Användarvisningsbild
av EjS
#1386929
Motor med DI kan gå dåligt. Den sotar igen speciellt om den går korta turer med kall motor pga. PCV systemet.

Jag kör annat bilmärke med en 3.6 V6 och har lite grann samma tendens. Det blir bra igen med rens av insuget och köra motorn varm på vintern. Höga varv er bra - men var försiktig med kall motor.

Kan tänka mig att eldrift ställer till det ordentligt på vintern så det är bara att slå på bensinmotorn så ofta du kan.


Sent from my iPhone using Tapatalk
av Magistrat
#1389735
Kjørt mot Trondheim etter E6 idag, og i de tyngste bakkene lager bilen 5-6 kraftige rykk.
Farten en 80 km/t og vanlig gasspådrag for å holde tritt med trafikken ellers.
Dette skjer i 3 bakker totalt over en strekning på ca 5 mil.

Ingen forandring som mang kan se på turteller..
Inn å sjekke på verksted imorgen
Användarvisningsbild
av EjS
#1390225
Bäst att gå på verkstaden. Kan ju vara annat. Fast är det sot blir det bara värre och värre.
Jag ser till att ofta blåsa ut motorn när den är varm. Bara att busköra och låta den gå på redline. Såg också en test (danska magasinet Motor) där oktan 100 bensinen hade additiver som renat just sot i motorn (ventiler och toppen på kolven).
Jag tankar oftast detta då det också är e5 och ger lite bättre respons och bottendrag.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Användarvisningsbild
av Highlander
#1497889
Lite sent men fick du ordning på det och vad var problemet?
Jag har en xc60 t8 som går väldigt orent men unga felkoder
av perhall
#1498124
Särskilt med nya drivlinan blir det så att motorn går 30 sekunder nån gång i veckan eller två, om man inte åker långt. Inte konstigt den inte mår bra till slut...
Användarvisningsbild
av Highlander
#1498136
Nu tror jag nog att den här bilen har gått betydligt mer än så på bensindrift eftersom den förra ägaren bevisligen körde ca 2500-3000 mil/år. Det som kan vara en bov är att vi inte är säkra på att tändstiften är bytta vid senaste servicen, något som skulle gjorts vid 6000 mil servicen som gjordes på Meca precis innan den byttes in....

Jag ska in på en mer ordentlig koll nästa vecka men undrade såklart om det var någon som upplevt samma? Min tekniker var lite fundersam över vad det kunde vara, lutade lite mot tändstiften men var inte alls säker lät det som, brukar vara bra att ha med sig så mkt input som möjligt är min erfarenhet...Mjukvaran? luft i systemet? Problemet är att jag inte vet hur misständning pga dåliga stift känns...

Det enda jag vet är att bilen går klockrent i eldrift. Den går bra första kilometrarna på morgonen innan den blir varm på bensindrift. Sen började den hacka betänkligt (korta minihack som känns ungefär som om man tappar andan) i hastigheter runt 70-120, fr a när man kör i en konstant hastighet. Släpper man upp gasen eller gasar till slutar det tillfälligt.

Inga felkoder genererade som sagt

Tjena! AC i denna V70 2011 blåser ut kall lu[…]

Make dating stress-free and enjoyable with the bes[…]

Dåliga lödningar i LSM (ligt switch mod[…]

Volvo v60 2022 plåtskada

Ja men precis, det är ingen färg lä[…]