Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1387845
Rullarsving skrev:
Fjonsson skrev:
Rullarsving skrev:Om Volvo hör av sig och säger att de ska uppdateras så kostar det ingenting.
Antar att dom inte hör av sig lite slumpartat utan baserat på några kriterier?
Ja självklart. De tar inte in någon som inte behövs. Dyrt för dem.
Så det borde ju handla om någon specifik modell/modellår? Kanske försöker man uppnå en stöldskyddsrating för någon modell?
#1387882
Fjonsson skrev:
Rullarsving skrev:
Fjonsson skrev: Antar att dom inte hör av sig lite slumpartat utan baserat på några kriterier?
Ja självklart. De tar inte in någon som inte behövs. Dyrt för dem.
Så det borde ju handla om någon specifik modell/modellår? Kanske försöker man uppnå en stöldskyddsrating för någon modell?
De har som sagt förmodligen hittat en säkerhetsbrist.
#1387920
Dom nya nycklarna har inbyggd sensor som gör att nyckeln måste vara i rörelse för att låsa upp dörren. På så sätt går det inte att snappa upp signalen från en nyckel som ligger i hallen.
Jag fattade det som att man kan köpa dom nya nycklarna till en gammal bil eftersom den nya funktionaliteten ligger i nyckeln.
av Edwe
#1388144
Ja det var lite udda allt det där med nyckel uppgraderingen, de bad så jättemycket om ursäkt bla bla. Fick hyrbil men de ringde efter en ½timma å sa de va klart. Men de ville inte riktigt säga vad de gjort. Så jag gissar på någon säkerhetsbrist
#1388174
Edwe skrev:Men de ville inte riktigt säga vad de gjort. Så jag gissar på någon säkerhetsbrist
Det finns en länk tidigare i denna tråd som beskriver uppdateringen.
https://accessories.volvocars.com/sv-se ... 18815/2020

Anledningen är att de tidigare nycklarna är sårbara för en metod där kriminella skannar av ytterväggarna på ditt hus (med en särskild utrustning, oftast om natten) tills dess de hittar din bilnyckels signal när den t.ex. ligger i en skål innanför ytterdörren. Den utrustningen skickar sedan vidare signalen till en annan person med tillhörande utrustning som sänder ut din nyckels signal intill bilen. Detta låser upp bilen och tjuvarna kan starta den och åka iväg.
Flera tillverkare har drabbats av detta och de nya nycklarna sänder bara ut sin signal om de är eller har nyligen varit i rörelse. De gör att de är inaktiva när de ligger still i skålen innanför ytterdörren.
av Edwe
#1388179
fragge skrev: ons 01 jul 2020, 16:17
Edwe skrev:Men de ville inte riktigt säga vad de gjort. Så jag gissar på någon säkerhetsbrist
Det finns en länk tidigare i denna tråd som beskriver uppdateringen.
https://accessories.volvocars.com/sv-se ... 18815/2020

Anledningen är att de tidigare nycklarna är sårbara för en metod där kriminella skannar av ytterväggarna på ditt hus (med en särskild utrustning, oftast om natten) tills dess de hittar din bilnyckels signal när den t.ex. ligger i en skål innanför ytterdörren. Den utrustningen skickar sedan vidare signalen till en annan person med tillhörande utrustning som sänder ut din nyckels signal intill bilen. Detta låser upp bilen och tjuvarna kan starta den och åka iväg.
Flera tillverkare har drabbats av detta och de nya nycklarna sänder bara ut sin signal om de är eller har nyligen varit i rörelse. De gör att de är inaktiva när de ligger still i skålen innanför ytterdörren.
:-) fans ingen thumbs upp så du får den så här istället
Men när jag tittar på mina nycklar syns det tydligt att de inte är utbytta, dvs fortfarande skavda etc
#1388198
fkullberg skrev:Min xc60 byggdes 15 december förra året, har jag då de nya nycklarna eller hur vet man det?
Om du läser länken som bifogades tidigare så borde du ha de nya nycklarna.
#1388199
Edwe skrev:Men när jag tittar på mina nycklar syns det tydligt att de inte är utbytta, dvs fortfarande skavda etc
De byter nog bara innanmätet, skalet får du nog behålla.
av Edwe
#1388941
fragge skrev:
Edwe skrev:Men när jag tittar på mina nycklar syns det tydligt att de inte är utbytta, dvs fortfarande skavda etc
De byter nog bara innanmätet, skalet får du nog behålla.
:-D

Det är inte ett kass hjullager? Da pleier […]

Vi som beställt nya XC60

Skit också :-) Du hinner väl änd[…]

Storlek på Skivor/bromsar?

Nej inte hos volvo. Anledningen till att jag &au[…]

Bakfjädrar.

Jag har bytt bakfjädrar på min XC70 med[…]