Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1386591
zandman skrev: mån 22 jun 2020, 00:12 Har också en XC60 T8 och har inte märkt av de där, funkar 100% för mig och jag har aldrig nyckeln i handen, endast i jackfickan eller i byxfickan. Har du mobilen i samma ficka? Har du provat med den andra nyckeln?
Har aldrig mobilen i fickan så det borde inte vara den som stör. Har inte provat andra nyckeln, får göra det. Kanske är som någon tipsade om att batteriet börjar ta bli sämre.
#1386592
DajaZ3 skrev: mån 22 jun 2020, 08:15 Upplever samma sak, oftast då mna har andra grejer i fickan. Men ibland även när nyckeln ligger själv, framför allt den automatiska öppningen av bakluckan med foten funkar dåligt, men även
dörrhandtagen. Men tar man "manuellt" och öppnar bakluckan så funkar det alltid.
Håller med där, trycker jag manuellt för att öppna bakluckan så funkar det nog alltid.
#1386623
Angående nyckel 2 i bilen så avaktiveras den om bilen låses med en annan nyckel. Den fungerar således inte alls och stör inte upplåsningen mer än om man har en annan bils nyckel i närheten.
Poängen med att ha nyckel 2 i bilen är ju lite tveksam av samma anledning. Förlorar du nyckel 1 (som du låst med) kan du alltså inte öppna bilen med telefonen och använda nyckel 2 om jag förstått manualen rätt.

Jag har också lite problem med keyless. Främst när jag har mobilen med dess skal med magnetlås nära nyckeln men även ibland när jag har nyckeln i vänster ficka vänd från bilen.
#1386632
Fjonsson skrev: tis 23 jun 2020, 08:20 Angående nyckel 2 i bilen så avaktiveras den om bilen låses med en annan nyckel. Den fungerar således inte alls och stör inte upplåsningen mer än om man har en annan bils nyckel i närheten.
Poängen med att ha nyckel 2 i bilen är ju lite tveksam av samma anledning. Förlorar du nyckel 1 (som du låst med) kan du alltså inte öppna bilen med telefonen och använda nyckel 2 om jag förstått manualen rätt.

Jag har också lite problem med keyless. Främst när jag har mobilen med dess skal med magnetlås nära nyckeln men även ibland när jag har nyckeln i vänster ficka vänd från bilen.
Tack för svar men det funkar fint att låsa upp bilen med VolvoOnCall och därefter använda den nyckel som legat i bilen så på något sätt aktiveras den även om det inte var samma nyckel som låste bilen tidigare.
#1386684
På äldre keyless innan SPA-plattformen var det väl så att när du drog i dörrhandtaget så låstes dörren upp. På nuvarande bilar skall man sticka in handen innanför dörrhandtaget så en sensor känner av handen pch låser upp låset innan du kan dra i handtaget och öppna dörren.
Är man för snabb med att rycka i handtaget så förblir bilen låst.
#1386728
Paglar skrev:På äldre keyless innan SPA-plattformen var det väl så att när du drog i dörrhandtaget så låstes dörren upp. På nuvarande bilar skall man sticka in handen innanför dörrhandtaget så en sensor känner av handen pch låser upp låset innan du kan dra i handtaget och öppna dörren.
Är man för snabb med att rycka i handtaget så förblir bilen låst.
Så är det men problemet är att man kan stå där med handen nedstucken bakom handtaget i flera sekunder utan att sensorn reagerar överhuvudtaget. Ibland får man ta bort handen och prova flera gånger. Sjukt irriterande är det, Volvo borde ha en lösning på det pronto...
#1386732
Paglar skrev:På äldre keyless innan SPA-plattformen var det väl så att när du drog i dörrhandtaget så låstes dörren upp. På nuvarande bilar skall man sticka in handen innanför dörrhandtaget så en sensor känner av handen pch låser upp låset innan du kan dra i handtaget och öppna dörren.
Är man för snabb med att rycka i handtaget så förblir bilen låst.
På min S90 hinner jag inte dra innan den låser upp. Om jag som sagt inte står med nyckelfickan vänd från bilen
#1387257
JanneB77 skrev:
Paglar skrev:På äldre keyless innan SPA-plattformen var det väl så att när du drog i dörrhandtaget så låstes dörren upp. På nuvarande bilar skall man sticka in handen innanför dörrhandtaget så en sensor känner av handen pch låser upp låset innan du kan dra i handtaget och öppna dörren.
Är man för snabb med att rycka i handtaget så förblir bilen låst.
Så är det men problemet är att man kan stå där med handen nedstucken bakom handtaget i flera sekunder utan att sensorn reagerar överhuvudtaget. Ibland får man ta bort handen och prova flera gånger. Sjukt irriterande är det, Volvo borde ha en lösning på det pronto...
Händer bara när batteriet börjar bli dåligt. Efter något år drygt. Baserat på 3000 mil per år.

Skickat från min SM-G973F via Tapatalk

Har läst igenom flera trådar om att byt[…]

Problemet är ju att sådana här app[…]

Weber 32dir på en b20

Okej, har en enkel su hs6a nu. Den fungerar fint, […]

Söker köpråd - XC90 V8

Hej, Jag satt precis och tog en våröl […]