Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av valln
#1383826
Derank skrev: lör 06 jun 2020, 23:10 Du ska tänka såhär, se pengarna som borta, så har jag gjort i 30år nu och det fungerar aldeles utmärkt. Den dagen jag vill byta bil sonderar jag terängen och byter alltid in mina bilar och tar det jag får, busenkelt.
Jag tycker det är helt meningslöst att sitta och fundera på värdeminskning osv, då blir det bara ett jobbigt bilägande.
Min motivering till att byta bil handlar enbart om krocksäkerhet.

Med en Volvo v60cc kommer jag att ha ytterst svårt att skadas svårt eller dö i en krock, särskilt visavi bilen jag kör nu S80 från 2004! :-)
av valln
#1383836
I det här klippet har ni anledningen till att jag har tänkt köpa ny bil. Xc70 krockar mot lastbil med släp.

Jo, klippet har varit på forumet förrut.

Nya V60cc är naturligtvis ännu säkrare!
#1383843
valln skrev: sön 07 jun 2020, 11:30
Freddy100 skrev: lör 06 jun 2020, 22:59 Jag förstår inte riktigt din fråga. Du vill tydligen köpa en begagnad bil och undrar hur mkt bilen är värt om 2-5 år. Man behöver ju inte disputera på ämnet för att beräkna genomsnittligt värde på bilen.
Sedan 2 års perspektiv är ju stor skillnad än 5 år. :-D
Näe, jag tänkte köpa en ny bil idag och undrar vad den ev. skulle kunna vara värt om 2-5 år när jag säljer den (och köper en elbil.)
Det är inte värt att sälja en ny bil efter 2 år. Du förlorar ca 35-40%. Efter 5 år förlorar du ca 50% (menar Volvo). Grovt sagt.
Behåll bilen i 5-6 år, då kommer fina elbilar. Jag tror att det blir fortfarande efterfrågan för klassisk diesel eller bensinare efter 5 år. Själv köpte jag V90CC T5 ifjol och tänker behålla den i 10 år, kanske längre.
#1384071
Krocksäker?
Jo, i Euro ncap är den väl bättre än snittet. Tänk även på att den tekniska säkerhetsutrustningen kostar extra på Volvo och är lite efter tyskarna. Dyrare parkeringsskador ger i alla fall bra resultat hos Folksam.
av valln
#1384468
Jag tror att v60cc kostar 60 000 kr per år i värdeminsknig och (fiktiv) kapitalkostnad på 4 procent.

Om jag behåller bilen jag har nu kan jag nästa höst lägga 75 000 kr på Polestar 2. Får då också el-bonus på 60 000 kr. Slipper också betala skatten under 3 år på 30 000 kr för v60cc.

Tillsammans kan jag lägga 165 000 kronor på Polestar 2.
När jag bygger en P2 blir det 710 000 kr minus 165 000 kr som blir 545 000 kr för en elbil. Riktigt intressant!

Är det någon som förstår hur jag tänker?
av valln
#1384747
Nu har jag provkört en v60cc T5 awd, riktigt fin drivlina! :-) 😀
Tyvärr var det 19 tum och ganska låg profil.

Istället för att vänta och köpa en Polestar 2 nästa år kanske det är bättre att köpa v60cc nu i sommar och vänta på att Volvo eller Polestar får en ren elbils-plattform?

Vad tror ni om det?

Rensat och impregnerat läder stolar och inter[…]

Har en Volvo S80 II årsmodell 2011. Den har […]

C003107 -Hjulhastighetsgivare

Ganska stort. Fram är den inte integterad som[…]

740 generator laddar dålig

Kolla och lossa, smörj in, spänn fast al[…]