Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av JanneB77
#1383416
grillchips skrev:@JanneB77, fördel att ha svarta skor! ;)
Skämt åsido, jag är jättenöjd med min semiautomatiska. Eftermonterade själv och det var värt varje krona och svordom. Saknar INTE den avtagbara jag hade på förra bilen.

Men i trådstartarens fall där meken "rättade till" bakstöten, finns det ingen risk att den hoppar tillbaka och så står man där med skrapljud igen? Lätt åtgärdat förstås men känns som en halvtaskig lösning. Förvisso kanske något man får leva med om marginalerna nu är så små och man prompt vill ha på kulskyddet, känns inte helt najs oavsett.
Ja, det var jag som startade tråden... :-D
Tänker likadant som du, gick faktiskt ut och testade att fälla ut/in den igår kväll men den löpte så fint så..! Vi får se i längden men som han sa på verkstan, det finns ingen riktig justermån varken på draget eller stötfångaren. Det är färdiga hål men han sa också att det ÄR små differenser på V60 just med plasten i stötfångaren. När han hörde om mitt problem visste han vad det var direkt och det hjälpte uppenbarligen (i alla fall för stunden).
av JanneB77
#1384193
Fick svar från Volvo Cars nu...
V60 CC har inte kulskyddet för det tar i. Konstigt att det funkar på min och flera andra här på forumet. Det finns lite ”förbättringspotential” här känns det som. Man borde väl se till att kulskyddet inte tar i istället för att rycka på axlarna och symtombehandla genom att säga; ”Nähä, den får inte riktigt plats... Då tar vi bort den så att kunderna måste skita ned sina händer eller skor ;-) vid användning”.
Pissdåligt Volvo.
555B4032-2AEE-4CEB-9073-CBEB068CEEBC.jpeg
555B4032-2AEE-4CEB-9073-CBEB068CEEBC.jpeg (98.43 KiB) Visad 627 gånger
av Lövet
#1384216
Vad är poängen med kulskydd annat än mindre smuts om man tar i kulan? Det rostar inte mindre och ingen av mina tre senaste bilar har kommit med kulskydd. Man behöver ju inte ta i kulan längre, den semielektriska petar man upp med foten en bit ner så slipper man all smuts.
av Petzzon
#1384222
Lövet skrev:Vad är poängen med kulskydd annat än mindre smuts om man tar i kulan? Det rostar inte mindre och ingen av mina tre senaste bilar har kommit med kulskydd. Man behöver ju inte ta i kulan längre, den semielektriska petar man upp med foten en bit ner så slipper man all smuts.

Själva kulan hålls ju betydligt renare upplever jag, viktigt för oss med husvagn och säkerhetsdrag, tappade bort mitt för något år sedan och det är stor skillnad. Men visst en trasa och lite bromsrengöring löser ju allt.
av Lövet
#1384223
Petzzon skrev:Själva kulan hålls ju betydligt renare upplever jag, viktigt för oss med husvagn och säkerhetsdrag, tappade bort mitt för något år sedan och det är stor skillnad. Men visst en trasa och lite bromsrengöring löser ju allt.
Förstås. Jag har bara haft "dum" släpvagnskoppling och där gör ju lite gegga ingen större skillnad.
av JanneB77
#1384256
Lövet skrev: tis 09 jun 2020, 14:36 Vad är poängen med kulskydd annat än mindre smuts om man tar i kulan? Det rostar inte mindre och ingen av mina tre senaste bilar har kommit med kulskydd. Man behöver ju inte ta i kulan längre, den semielektriska petar man upp med foten en bit ner så slipper man all smuts.
Nja, när man fäller in den bakom stötfångaren är det själva kulan man måste hålla i om man inte vill sätta sig på huk och köra upp halva armen bakom... skitig blir man oavsett och det blir inte fina skor om man ska trycka upp kulan med dem. Med kulskydd är problemet löst. OCH; det ska banne mig finnas på en så dyr bil.
av Lövet
#1384264
JanneB77 skrev:
Lövet skrev: tis 09 jun 2020, 14:36 Vad är poängen med kulskydd annat än mindre smuts om man tar i kulan? Det rostar inte mindre och ingen av mina tre senaste bilar har kommit med kulskydd. Man behöver ju inte ta i kulan längre, den semielektriska petar man upp med foten en bit ner så slipper man all smuts.
Nja, när man fäller in den bakom stötfångaren är det själva kulan man måste hålla i om man inte vill sätta sig på huk och köra upp halva armen bakom... skitig blir man oavsett och det blir inte fina skor om man ska trycka upp kulan med dem. Med kulskydd är problemet löst. OCH; det ska banne mig finnas på en så dyr bil.
Nä nä, du har bara inte rätta knycken med foten än. ;-) Det går utmärkt att sparka till den med fotsulan med lagom fart och den fastnar fint i uppfällt läge när man hittat rätt tempo.
av JanneB77
#1384647
Lövet skrev:
JanneB77 skrev:
Lövet skrev: tis 09 jun 2020, 14:36 Vad är poängen med kulskydd annat än mindre smuts om man tar i kulan? Det rostar inte mindre och ingen av mina tre senaste bilar har kommit med kulskydd. Man behöver ju inte ta i kulan längre, den semielektriska petar man upp med foten en bit ner så slipper man all smuts.
Nja, när man fäller in den bakom stötfångaren är det själva kulan man måste hålla i om man inte vill sätta sig på huk och köra upp halva armen bakom... skitig blir man oavsett och det blir inte fina skor om man ska trycka upp kulan med dem. Med kulskydd är problemet löst. OCH; det ska banne mig finnas på en så dyr bil.
Nä nä, du har bara inte rätta knycken med foten än. ;-) Det går utmärkt att sparka till den med fotsulan med lagom fart och den fastnar fint i uppfällt läge när man hittat rätt tempo.
Haha! :-D Ja, det är möjligt men tycker väl inte riktigt att man ska behöva öva in rätta knycken för att inte skita ned sig... Men jag fick mig ett gott skratt i alla fall! Kanske ska tipsa Volvo om att göra en sådan formulering i instruktionsboken; "För att fälla in dragkroken behöver du öva in en knyck med exakt rätt styrka och hastighet. Lycka till!" :-/
Användarvisningsbild
av grillchips
#1384652
@JanneB77, heeeelt långt från sanningen kanske det inte är, om man ser till "det rätta knycket" som krävs för att sensorn till bakluckan ska reagera! ;)
av JanneB77
#1384653
grillchips skrev:@JanneB77, heeeelt långt från sanningen kanske det inte är, om man ser till "det rätta knycket" som krävs för att sensorn till bakluckan ska reagera! ;)
Så sant! :-D Den kan vi skriva en egen tråd om... man står där med händerna fulla och sparkar och sparkar och inget händer. Jo, för det mesta om jag ska vara ärlig men inte när man har de där riktigt tunga prylarna i näven... Man kan nästan dra slutsatsen att utvecklingspengarna tog slut någonstans vid bagageutrymmets början så bakdelen av bilen blev inte riktigt klar. Draget, sensorn till bakluckan och det där taffliga insynsskyddet som är en billigare konstruktion än jag hade i min Skoda Octavia... :bored:

Jag köpte samma som till kupen med kantsö[…]

Köpråd

Finns flertalet V60CC lagerbilar som ryms inom din[…]

Nytt avgasrör B234F

Avgasröret sitter på plats, allt passad[…]

Service

Tjena! Precis köpt en v60 och åker trol[…]