Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Bäckis
#1382370
Ja som rubriken antyder, hur laddar ni?
Laddbox, medföljande kabel och vanligt vägguttag, specialsladd, cee-uttag??
av tunnis
#1382380
Har i fyra år laddat med medföljande kabel och vanligt vägguttag. Laddning neddragen till 8A
Vår andrabil laddas via en laddbox Easee 16A.
av DajaZ3
#1382415
Laddbox, går så mycket fortare med 16A laddning, sen fast kabel i boxen så bara plugga in när man kommer hem. Sen är det framtidssäkrat lite mer med laddbox. Har i princip inte använt Schuko sladden sen jag skaffade box hemma, dom flesta laddstationer uti kring har Typ2 uttag.
Jag har en Garo 3-fas box, kostade 10kSEK ca installerad och klar efter bidrag. Då beställde jag med lite längre sladd så jag kan backa mot boxen.

Jag tycker inte om riskerna med Schuko laddning ställer så höga krav på hela vägen från central till uttag att man måste a bra kvalitet hela vägen. Då dessa ofta är "sydda" slingor med flera punkter på vägen fram till uttaget man ansluter i.
av TomasGBG
#1382461
Har använt den medföljande kabeln (Schuko) mer eller mindre dagligen sedan bilen var ny (850 dagar sedan). På landet har jag ett CEE 3x16A så där har jag skaffat en adapter till Schukon
av Lövet
#1382466
Jag har beställt elbil och till den ingår trefasladdare med hög kapacitet. Jag har trefasuttag i garaget med jordfelsbrytare. Ledare är 5x2.5 installerade 2016. Nån som kan se en uppenbar anledning till att inte använda medföljande laddare?

Jag är inte främmande för att köpa laddbox ändå eftersom nästa bil ändå kommer kräva det och jag kan passa på när laddstödet finns. Det lär ju försvinna snart.
Användarvisningsbild
av SWEiNSANE
#1382477
Jag väntar fortfarande på min bil men har monterat laddbox, Charge Amps Halo Wallbox 11kW, som jag kommer nyttja för laddning i hemmet. Har 20A huvudsäkring men då bilen enbart har en 3,7kW ombordladdare så kan jag inte nyttja laddboxen till fullo.

Kändes rätt självklart att skaffa laddbox då det är säkrare samt så vet jag inte hur länge till ladda hemmabidraget finns kvar. Klart värt att göra det nu då jag fick tillbaka 7750kr från Naturvårdsverket.

Mitt elbolag drar även av 120kr/månad på elräkningen utifrån att jag köpte laddboxen via dem, Skellefteå Kraft. Sen är det ju bra att även Volvo bjuder på el under första året.

Medföljande schukokabel kommer jag nyttja de få gånger jag har bilen till jobbet eller om vi är nånstans hemifrån och laddning krävs
av fragge
#1382489
Lövet skrev:Jag har beställt elbil och till den ingår trefasladdare med hög kapacitet. Jag har trefasuttag i garaget med jordfelsbrytare. Ledare är 5x2.5 installerade 2016. Nån som kan se en uppenbar anledning till att inte använda medföljande laddare?
Om du har en normal CEE kontakt till ditt 3-fas uttag som du ansluter laddaren till är det lugnt. Dessa kontakter är dimensionerade att hålla för belastningen. Det är vanliga Schuko kontakter som är problemet. De är inte dimensionerade för kontinuerlig och hög belastning.
Om du skall göra allt rätt skall det vara en särskild typ av jordfelsbrytare installerad också för elbilsladdare, inte den "normala" varianten. Din elektriker har koll på vad som gäller.
Yttertemperatur mätare

Hade detta på min V60 CC MY19, visade -20 n&[…]

Visa din semesterbil(d)

Förra veckan rullade bilen från Sverige[…]

@bem , Vad blir det sen då?

Utsvängda byxor