Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lövet
#1393582
Elektrikern84 skrev:En undran. Har kört 600 mil med min V60 nu och AdBlue mätaren visar ännu fullt....
Jag har fyllt 1 gång på 2800 mil. Det går inte åt så mycket.
av fnatt3
#1393583
AdBluemätaren visar endast i steg om 25%. Tittar man riktigt noga vill jag minnas att man kan se dessa små markeringar.
Först när nivån sjunker under 75% kommer det synas på mätaren som då borde visa 3/4.
av Elektrikern84
#1393745
fnatt3 skrev: tor 30 jul 2020, 11:51 AdBluemätaren visar endast i steg om 25%. Tittar man riktigt noga vill jag minnas att man kan se dessa små markeringar.
Först när nivån sjunker under 75% kommer det synas på mätaren som då borde visa 3/4.
Spännande. VW larmar när det är 2400 km kvar. Inga mätare i övrigt.
Användarvisningsbild
av Koldstart
#1393923
Men kom ihåg: Det får inte finnas mer än 3/4 full AdBlue-tank, när det finns risk för temperaturer under Adblue fryspunkt (-11 grader Celsius).
av Lövet
#1393928
Koldstart skrev:Men kom ihåg: Det får inte finnas mer än 3/4 full AdBlue-tank, när det finns risk för temperaturer under Adblue fryspunkt (-11 grader Celsius).
Eh va? Tanken och slangarna är elvärmda.
Användarvisningsbild
av Koldstart
#1394137
Lövet skrev:Tanken och slangarna är elvärmda
Uppvärms också elektriskt när bilen står still? till exempel. på natten...?

AdBlue fryser vid -11 grader och innehåller 67,5% vatten. Effekt: AdBlue expanderar när det fryser ...

Ovanstående kommer från kunskap om fysik och rekommendationer på andra fora.

Jag skulle mycket gerna höra praktiska erfarenheter. Teori är bra, men praktisk erfarenhet bättre "Citat: ett humla". ;-)
av valln
#1394144
Fast vatten slutar att expandera vid vissa minusgrader, tyvärr minns jag inte talet...
av Lövet
#1394166
Koldstart skrev:
Lövet skrev:Tanken och slangarna är elvärmda
Uppvärms också elektriskt när bilen står still? till exempel. på natten...?

AdBlue fryser vid -11 grader och innehåller 67,5% vatten. Effekt: AdBlue expanderar när det fryser ...

Ovanstående kommer från kunskap om fysik och rekommendationer på andra fora.

Jag skulle mycket gerna höra praktiska erfarenheter. Teori är bra, men praktisk erfarenhet bättre "Citat: ett humla". ;-)
Det är alltså en gissning. ;-) Mot detta ska hållas att det finns inga rekommendationer någonstans i någon officiell dokumentation om detta. Tanken levereras också full från ÅF även om du hämtar ut bilen mitt i vintern. Jag tankar alltid ad-blue tanken full även vintertid. Nu har det inte varit några -30 men -15 har det varit flera gånger.
Om kriget kommer...

Visst, när vägarna blir förstö[…]

Har förberett med att beställa mjuka mat[…]

På min 745-a hade socklarna till varselljus […]

2 nya sommardäck fram 2 till på plats […]