Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Bäckis
#1380919
Är det någon som vet vad som händer om man ansluter en ren elkabel d.v.s. utan styrbox mellan vägguttag/bil.
Har droppat frågan på ett annat forum, där spekulerades det i att bilen är gjord för att ta emot 16A vid laddning vilket den gör om man ansluter en vanlig sladd. Det ”laddsladdarna” gör förutom att innehålla (oftast) jordfelsbrytare är just att begränsa strömmen.
Så Volvos medskickade 10A laddkabel begränsar egentligen bara laddströmmen till bilen.
av Monnier
#1380928
Strömbegränsning, jfb, Dc övervakning, temperaturvakt i kontakten i väggen, kommunikation med bilen om ström och ev laddfel från bilens sida.

Säkert fler saker.

Kabeländen till bilen innehåller 1-3 faser
Nolla
Jord
2 kontrollsignaler

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk



Användarvisningsbild
av Bäckis
#1380941
Jo att den innehåller diverse sådant vet jag men enigt ett amerikanskt forum består ”styrsignalen” för strömbegränsningen endast av ett motstånd kopplat mot jord. Laddfel från bilen sköts internt i bilen. Jag har mailat min servicetekniker, han skulle kolla om det finns kopplingsschema :-)
av Monnier
#1380944
Det viktigaste i den "riktiga" kabeln är nog temperaturövervakningen i vägguttaget.
DC skydd löser du med en jordfelsbrytare typ B.

Tänk dock på att om du inte har en godkänd kabel så kommer antagligen varken hemförsäkring, bilförsäkring eller bilens garantier gälla om något händer
Användarvisningsbild
av Bäckis
#1381106
Jo temperaturövervakning finns bara på modellen med vanlig stickpropp.
Anledningen till min fråga är om jag kan göra en kabel själv och ladda bilen direkt via mitt 16A uttag (3-fas handske) i garaget.
Jordfelsbrytaren sätter jag direkt i centralen för den gruppen.

Som i rubriken, någon som fått P3.0.3 […]

Nytt avgasrör B234F

745-an har rullat uppskattningsvis drygt 50000 mil[…]

Torkarblad till strålkastarna verkar ha utg&[…]

Motortvätt, vad tänka på?

Vill slänga in en varning, en ballast till […]