Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Klabbe65
#1379154
Har en V60 T6 TE som jag märkt av 2st problem med, först så fungerar sensorerna fram jätte dåligt, fast att man kör långsamt fram mot tex. ett staket så händer det inget men så helt plötsligt så är det helt rött på displayen och det tjuter för fullt i bilen, går man då ut och tittar så står man jätte nära det som dom varnar för, verkar ju som att sensorerna vaknar till liv alldeles för sent och nästa problem är handsfreen, dom som ringer mig får ett eko ca 1 sekund efter att dom sagt något men i bilen låter allt bra, har provat att sänka ljudet på handsfreen och det kan ibland bli lite bättre.
Har varit in till Bilia och påpekat dom här problemen men som vanligt så har dom aldrig hört talas om dom, vi är minst 6st på firman som åkt in till olika Volvo handlare och talat om problemen som vi alla har så då borde det ju registreras någon stans att problemen finns eller måste massor med bilägare klaga för att det ska hända något, kan ju inte vara så att vi 6 fått samma problem på våra bilar men ingen annan?
av fragge
#1379568
Sensorernas pip beteende är en feature, det är för att minska ner på mängden pipande. När du kör sakta, t.ex. in och ut ur en parkeringsficka så förväntas du ha koll på 360 kameran(eller vad du nu har på din bil). Där ser du färgmarkeringarna för hur nära du är saker kring dig. Det är inte förrns det är dags att stanna den behöver pipa (d.v.s. rött på avståndet, eftersom du kör sakta har du gott om tid att bromsa innan du kör på nåt).
Om du kör lite hastigare får du de gradvisa pipen för att hinna förbereda dig.

Skönt att slippa det ständiga pipandet tycker jag, jag vet att jag är nära saker kring mig när jag parkerar utan att konstant behöva höra det.
av Klabbe65
#1379667
fragge skrev: ons 13 maj 2020, 15:39 Sensorernas pip beteende är en feature, det är för att minska ner på mängden pipande. När du kör sakta, t.ex. in och ut ur en parkeringsficka så förväntas du ha koll på 360 kameran(eller vad du nu har på din bil). Där ser du färgmarkeringarna för hur nära du är saker kring dig. Det är inte förrns det är dags att stanna den behöver pipa (d.v.s. rött på avståndet, eftersom du kör sakta har du gott om tid att bromsa innan du kör på nåt).
Om du kör lite hastigare får du de gradvisa pipen för att hinna förbereda dig.

Skönt att slippa det ständiga pipandet tycker jag, jag vet att jag är nära saker kring mig när jag parkerar utan att konstant behöva höra det.
Men problemet är ju att kör jag långsamt fram mot tex en vägg så händer det inget förrän när det är jätte kort bit kvar då tänds alla staplarna upp i rött och det piper konstant, sensorerna är alldeles för sega att komma igång, körde Passat tidigare och dom fungerade klockrent utan att pipa i onödan.
Har provat att lägga i backen och sedan köra fram och då verkar det fungera bättre eller så får man stanna helt och hållet ca 2 m från väggen och köra igång på nytt, då fungerar det också bättre. Var in till Bilia igår och nu ska troligen handsfreen fungera bättre efter nya uppdateringen. Mekanikern var ut och provade mina sensorer och även han upplevde dom som sega och det gör ju mina jobbar kompisar också som har likadan bil som mig.
Får väll hoppas på att det kommer en uppdatering på dom också.
av Frazze1
#1379888
Man blir ju galen på bilar där man inte kan köra omkring i ett normalt parkeringshus utan ett konstant pipande och blinkande, så jag är nog ändå nöjd om varningarna är ganska segtriggade. Men får man ingen varning alls förrän det är för sent gör de ju ingen nytta.
av HeavyMetal
#1381464
Var bättre förr när man körde tills det tog emot i kofångaren (240 tiden). :-D
Idag vågar man ju knappt parkera mellan 2 bilar som är värda mindre än 300k. ;-)
av jaronsso
#1381668
Jag tycker min V60 fungerar klanderfritt när det gäller det här.
Den plingar, eller signalerar snarare, ”i god tid” mot ett föremål. Plingar mer och mer ju längre fram jag kommer för att till sist bli ett konstant pip.
Så som jag beskriver det är väl också tanken att det ska vara. Så har jag haft i alla mina bilar de senaste 10 åren med varnare.
Du har ju ett uppenbart fel om det endast larmar rött när du är precis framme vid hindret och inte någon varning innan dess.
av Klabbe65
#1381824
jaronsso skrev: sön 24 maj 2020, 22:13 Jag tycker min V60 fungerar klanderfritt när det gäller det här.
Den plingar, eller signalerar snarare, ”i god tid” mot ett föremål. Plingar mer och mer ju längre fram jag kommer för att till sist bli ett konstant pip.
Så som jag beskriver det är väl också tanken att det ska vara. Så har jag haft i alla mina bilar de senaste 10 åren med varnare.
Du har ju ett uppenbart fel om det endast larmar rött när du är precis framme vid hindret och inte någon varning innan dess.
Men är ju konstigt om vi är 6st inom företaget som upplever samma sak, borde ju inte vara samma fel på våra bilar. Har haft sensorer både bak och fram på mina senaste 3 bilar men inte upplevt dom här problemen med dom bilarna.
av jaronsso
#1381957
Klabbe65 skrev: mån 25 maj 2020, 20:20
jaronsso skrev: sön 24 maj 2020, 22:13 Jag tycker min V60 fungerar klanderfritt när det gäller det här.
Den plingar, eller signalerar snarare, ”i god tid” mot ett föremål. Plingar mer och mer ju längre fram jag kommer för att till sist bli ett konstant pip.
Så som jag beskriver det är väl också tanken att det ska vara. Så har jag haft i alla mina bilar de senaste 10 åren med varnare.
Du har ju ett uppenbart fel om det endast larmar rött när du är precis framme vid hindret och inte någon varning innan dess.
Men är ju konstigt om vi är 6st inom företaget som upplever samma sak, borde ju inte vara samma fel på våra bilar. Har haft sensorer både bak och fram på mina senaste 3 bilar men inte upplevt dom här problemen med dom bilarna.
Ja det låter jättekonstigt. Jag håller med dig.
Bara för att försäkra mig om att jag fattat rätt.
Om du befinner dig på en parkeringsplats t ex och du har en bil på framförvarande ruta, eller en betongvägg, kan du inte ”smyga” fram bilen närmre och närmre, och både höra ”pip-pip-pip” samtidigt det på skärmen visar att du kommer närmre och närmre?

Min bil fungerar precis så, och allt annat tycker jag låter helt galet och fel.
av fragge
#1381984
Jag tror vi behöver förtydliga också vilka som har 360 kamera och inte. Jag misstänker att beteendet kan vara olika.
Jag har 360 och om jag kör sakta bakåt eller framåt (t.ex. i en parkeringsficka) så så har jag enbart ihållande signal på rött, de lägre nivåerna har jag inget ljud på men jag ser dem utritade på 360 kameran. Eftersom jag kör sakta hinner jag lätt stanna vid rött innan jag kör på nåt.
Om jag skulle backa ut lite hastigt så har jag ljud även på de lägre nivåerna för att jag skall hinna bromsa i tid.
Tycker att det är perfekt funktion, drygt att höra en massa pip konstant åt alla håll i en parkeringsficka., det är även olika ton på signalen för de främre och de bakre sensorerna.
Om en bil eller människa dyker upp bakom medans jag backar får jag istället "cross traffic alert" signalen.
Användarvisningsbild
av leiwi
#1382001
fragge skrev:Jag tror vi behöver förtydliga också vilka som har 360 kamera och inte. Jag misstänker att beteendet kan vara olika.
Jag har 360 och om jag kör sakta bakåt eller framåt (t.ex. i en parkeringsficka) så så har jag enbart ihållande signal på rött, de lägre nivåerna har jag inget ljud på men jag ser dem utritade på 360 kameran. Eftersom jag kör sakta hinner jag lätt stanna vid rött innan jag kör på nåt.
Om jag skulle backa ut lite hastigt så har jag ljud även på de lägre nivåerna för att jag skall hinna bromsa i tid.
Tycker att det är perfekt funktion, drygt att höra en massa pip konstant åt alla håll i en parkeringsficka., det är även olika ton på signalen för de främre och de bakre sensorerna.
Om en bil eller människa dyker upp bakom medans jag backar får jag istället "cross traffic alert" signalen.
Så fungerar min med

Tackar för input! Yes det ska vara Denso och […]

Står det någonstans på Volvos he[…]

V70N 2004 2,4 140hk. Nybytt kamaxelgivare, bilen g[…]

Hej! Jag fick med problem med att bakluckan ej gic[…]