Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Erik Å
#1378349
Jösses, precis samma problem hade jag när jag hämtade ut min V70 för 21 år sen. Har Volvo fortfarande inte lärt sig att balansera däck? :-D
ÅF gjorde ett par försök att balansera utan att lyckas, sen åkte jag till en liten Roy och Roger-däckfirma som fick ordning på det hela!
Kräv balansering hos någon som har road-force balanseringsmaskin om inte ÅF lyckas, kan vara skeva däck!
#1378350
Erik Å skrev:Jösses, precis samma problem hade jag när jag hämtade ut min V70 för 21 år sen. Har Volvo fortfarande inte lärt sig att balansera däck? :-D
ÅF gjorde ett par försök att balansera utan att lyckas, sen åkte jag till en liten Roy och Roger-däckfirma som fick ordning på det hela!
Kräv balansering hos någon som har road-force balanseringsmaskin om inte ÅF lyckas, kan vara skeva däck!
Verkar inte bättre, denna har dock stått i hall ett bra tag så däcken kanske blivit platta.

Teknikerna sa att det vibrerade alldeles för mycket, inte normalt. Så fick bokat in en tid då den ska in om 2 veckor, han sa att det kan bli bättre om jag kör men de ska ändå ta in den 20:e till deras "däck exepert" de ska ha även sådan road-force maskin där som jag förstått det. Toppen service hittils och snabbt agerande iallfall, han kände också i sätet det är ju 99.99% releaterat kan jag tänka mig.. Men han höll med om att det började domna rätt fort i 110..
av seqerlars
#1378696
Om vi utgår från min erfarenhet kommer de inte kunna lösa detta. Jag har haft min bil i 5månader och de får inte bort vibrationera som uppkommer. Nu efter senaste gången bilen var inne så har de lyckats flytta de riktigt jobbiga vibrationerna som känns i båda ratt/pedaler/säte till runt 120-130km/h.

Jag kommer tyvärr häva köpet, jag kan inte alls acceptera detta på en bil i den här prisklassen. De har haft flera försök på sig så jag har inga förhoppningr om att de kommer lösa det om jag lämnar in den igen. Detta i kombination med en helt usel kundservice och kunskap om de skylldigheter de har och deras tider att lösa felet på en fabriksny bil gör att det tyvärr inte finns några andra altrnativ.

Hoppas det går bättre för dig och din bil.
Användarvisningsbild
av Bosse78
#1378762
Har också problem med vibrationer. Berättade om det på första servicen och dom gjorde nån komfortbalansering. Har inte kört nån långsträcka än (Va då jag märkt det som värst) men känns betydligt bättre so far iaf.
Användarvisningsbild
av Walkmann
#1378779
Helt otroligt att Volvo har dessa problem..luktar ”problembil ”..lämna tillbaka illa kvickt..
Får Flashback av mina problem jag hade..känns väldigt likt. Tar bara massa tid och blir inte bra..
av NatureBoyyy
#1379122
seqerlars skrev: fre 08 maj 2020, 17:08 Om vi utgår från min erfarenhet kommer de inte kunna lösa detta. Jag har haft min bil i 5månader och de får inte bort vibrationera som uppkommer. Nu efter senaste gången bilen var inne så har de lyckats flytta de riktigt jobbiga vibrationerna som känns i båda ratt/pedaler/säte till runt 120-130km/h.

Jag kommer tyvärr häva köpet, jag kan inte alls acceptera detta på en bil i den här prisklassen. De har haft flera försök på sig så jag har inga förhoppningr om att de kommer lösa det om jag lämnar in den igen. Detta i kombination med en helt usel kundservice och kunskap om de skylldigheter de har och deras tider att lösa felet på en fabriksny bil gör att det tyvärr inte finns några andra altrnativ.

Hoppas det går bättre för dig och din bil.
Har nu kört 2 längre sträckor och det har blivit betydligt bättre, det lilla som är kvar borde de kunna fixa tycker jag ,på ny asfalt gick den helt vibrationsfritt så frågan är om det är 19" som ställer till det eller om det är något litet som är lite off.
Bosse78 skrev:Har också problem med vibrationer. Berättade om det på första servicen och dom gjorde nån komfortbalansering. Har inte kört nån långsträcka än (Va då jag märkt det som värst) men känns betydligt bättre so far iaf.
Skönt det känns bättre för dig, har blivit bättre på min med efter jag kört längre men ska ändå lämna in den och se om de kan göra det bättre.
Walkmann skrev:Helt otroligt att Volvo har dessa problem..luktar ”problembil ”..lämna tillbaka illa kvickt..
Får Flashback av mina problem jag hade..känns väldigt likt. Tar bara massa tid och blir inte bra..
Låter som du inte haft några bra erfarenheter, men min har blivit bättre, dock har man ju ingen rätt att bara lämna tillbaka en bil såvida de inte testat att åtgärda ett fel 3 gånger utan resultat eller vad det är..
Användarvisningsbild
av RmK
#1379155
Som kommande V60 ägare så blir man lite misstänksam (om kommande problem). Vet man om det är däcken, fälgarna eller bilen som gör att det vibrerar ?

Om det är däcken så borde ju verkstaden sätta på nya för att slippa problemet. Men det är väl en kostnad Volvo inte vill ta.
Användarvisningsbild
av epostaren
#1379158
Jag har 18" Pirelli Cinturato P7 sommardäck och 18" Hakkapeliitta 9 dubbdäck och har inga som helst vibrationer. Det verkar inte vara så vanligt på V60, men desto mer på V90. Jag skulle inte vara orolig om jag beställde en ny V60 idag... Hoppas dock att det löser sig för er som har problemet...
av NatureBoyyy
#1379177
RmK skrev: mån 11 maj 2020, 12:28 Som kommande V60 ägare så blir man lite misstänksam (om kommande problem). Vet man om det är däcken, fälgarna eller bilen som gör att det vibrerar ?

Om det är däcken så borde ju verkstaden sätta på nya för att slippa problemet. Men det är väl en kostnad Volvo inte vill ta.
Det verkar vara olika när man läst på forumet, vissa har bytt däck och fälg utan framgång, andra har bara bytt däck och det har fungerat fint. De sa till mig att om de är däcken så står dem för det då det inte ska vara så. Men får se.
epostaren skrev:Jag har 18" Pirelli Cinturato P7 sommardäck och 18" Hakkapeliitta 9 dubbdäck och har inga som helst vibrationer. Det verkar inte vara så vanligt på V60, men desto mer på V90. Jag skulle inte vara orolig om jag beställde en ny V60 idag... Hoppas dock att det löser sig för er som har problemet...


Läst om både v60,v90.xc60 och xc90, verkar vara SPA som har något som kan go knas och orsaka det. Men jag vet inte om det är kombination med 19" och sportchassit som gör att det känns tydligare, men inte fan ska det kännas mer än en budget bil.. :P
Vi som beställt EX90

Vilka konkurrenter är det? Som jag ser de[…]

Löjliga priser XC70

Hela branschen har blivit löjlig. Går j[…]

Turn casual moments into unforgettable dates &ndas[…]

@fjohan82 , Har samma märke, en 5-25 och e[…]