Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Ezz
#1371230
Har ett par frågor och funderingar kring min S60 som någon kanske kan hjälpa besvara.

1. Varför går det inte att låsa bilen så att den endast drivs på EL? Gått på alla andra hybridbilar jag har haft.. visst att bilen saknar värmepump så den alltid drar bensin när klimatanläggning är på, men det är en annan femma (då är det bensinvärmaren driver klimatsystemet och inte den "stora" förbränningsmotorn)..

2. Laddar bilens vanliga batteri när jag laddar bilens batteri som driver bakaxeln?

3. Har någon hittat en smidig förvarningsväska för laddkablarna? Isåfall får ni gärna länka! Använder Volvo originalkablar.
#1371236
1. Varför det inte går att låsa på el undrar jag också, kickdown i pure läget borde vara det sätt som man aktiverar bensinmotorn på . Det går att stänga av bensinvärmaren så att man kör utan bensin helt. Jag ser inget behov av att värma bilen när man åker upp till 20km stolsvärme och rattvärme räcker gott ner till en utetemp runt nollan. det är också synd att man inte bara kan förvärma ratt , säte och batterier.

2. ja
#1371243
Sebathler skrev:1. Varför det inte går att låsa på el undrar jag också, kickdown i pure läget borde vara det sätt som man aktiverar bensinmotorn på . Det går att stänga av bensinvärmaren så att man kör utan bensin helt. Jag ser inget behov av att värma bilen när man åker upp till 20km stolsvärme och rattvärme räcker gott ner till en utetemp runt nollan. det är också synd att man inte bara kan förvärma ratt , säte och batterier.

Ja om man stänger av klimatanläggningen , problemet är att det immigt väldigt snabbt.

2. ja

Tack!
#1371369
Man stänger av tillskottsvärmare under inställningar, har själv kört så hela vintern med ett fåtal undantag då det vara lite kallare. har inte haft problem med imma. AC hjälper väl till att torka luften även då det är kallt.

Man kan ju ladda batterierna när man k&ou[…]

Är det inte bara en sprucken slang? Ta bort b[…]

Den ser ganska enkel ut vad gäller att komma […]

Någon temperaturskillnad när den inte v[…]