Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Geoham
#1370240
Hej på er!

Ni som har familj och kör en xc60, hur upplever ni bilen som familjebil?

Jag har tre barn (alla sitter i barnstol, 2st framåtvända och en bakåtvänd). Jag har alltid tyckt om SUVar och xc90 är helt enkelt för dyr. Hur tror ni en xc60 skulle funka? Kör idag en v90 cc men ska byta jobb och ska då ta ut en ny tjänstebil. Det ska vara en volvo, MVP är inget alternativt.

Ska man hålla sig till v90 cc eller tror ni en xc60 funkar? Skulle vara kul att köra SUV :)
Användarvisningsbild
av hållundan
#1370246
Har kört XC60 sedan 2018, och hade då två barn i framåtvända stolar. Nu sedan några månader en tredje, som sitter bakåtvänt i babyskydd fram.

Vad ska man säga, det funkar ju absolut, men när jag ska byta nästa gång är det inget snack om att det blir en V90, sannolikt CC. Varför? Det är smalt i baksätet, även om de större ungarna (5,5 och 6,5) nu sitter på vanliga bältesstolar, men fortsatt trångt. Vidare är det ju gött med högt insteg, men det är lite bökigt för ungarna att komma i och ur, åtminstone utan att kladda ner precis ALLTING.

Så, absolut, den funkar, men hade jag haft möjligheten att välja om, från början, skulle jag faktiskt inte gå på XC60 igen.
Kanske om vi bara varit 4 pers, men inte 5.
av Geoham
#1370247
hållundan skrev: ons 18 mar 2020, 10:47 Har kört XC60 sedan 2018, och hade då två barn i framåtvända stolar. Nu sedan några månader en tredje, som sitter bakåtvänt i babyskydd fram.

Vad ska man säga, det funkar ju absolut, men när/om jag ska byta nästa gång är det inget snack om att det blir en V90, sannolikt CC. Varför? Det är smalt i baksätet, även om de större ungarna (5,5 och 6,5) nu sitter på vanliga bältesstolar, men fortsatt trångt. Vidare är det ju gött med högt insteg, men det är lite bökigt för ungarna att komma i och ur, åtminstone utan att kladda ner precis ALLTING.

Så, absolut, den funkar, men hade jag haft möjligheten att välja om, från början, skulle jag faktiskt inte gå på XC60 igen.
Kanske om vi bara varit 4 pers, men inte 5.
Jättebra input, tack. Jag har för mig att xc60 är invändigt bredare än v90 cc, knappt med 1cm. Dock är v90cc längre, man har alltså betydligt mer benutrymme. Tack igen för bra information, vill ju inte byta något som känns mindre och ångra mig sedan. Jag har tänkt att ta med alla barnstolar för att testa i en xc60 men det är väldigt värdefullt att höra vad människor som faktiskt har levt med bilen ett tag tycker:)
Användarvisningsbild
av hållundan
#1370248
Geoham skrev:Jättebra input, tack. Jag har för mig att xc60 är invändigt bredare än v90 cc, knappt med 1cm. Dock är v90cc längre, man har alltså betydligt mer benutrymme. Tack igen för bra information, vill ju inte byta något som känns mindre och ångra mig sedan. Jag har tänkt att ta med alla barnstolar för att testa i en xc60 men det är väldigt värdefullt att höra vad människor som faktiskt har levt med bilen ett tag tycker:)
No problem. Nu ska jag erkänna att jag inte lusläst och nageflart att V90 är per default större och löser allt, men det är min upplevda känsla åtminstone. :) Jag har inte heller gjort samma övning som du avser att göra med XC60n, att checka med faktiska stolar i bilen osv.

Men som sagt, min upplevda "vardagsedge", i synnerhet de gånger när vi åker alla fem, inbegriper en hel del pust, stonk och stön, speciellt för den av de två vuxna som får sitta i mitten bak.

Edit: Sen vill jag ju också tillägga att då man är fem, och med en liten, så tenderar ju bagaget att vara i något begränsat slag i XC60. Speciellt om man mölat in en barnvagn där. Samma sak där, vill tro att, taklinjen till trots, att V90 sväljer mer. Jag kom ju från en XC70 när jag gick till XC60, och det var en väääääldigt lång anpassningstid kring det här med att "släng in diskmaskinen där bak bara", "fäll sätet i mitten bak bara, så tar vi med hela skiten från IKEA, utan att hyra nåt jädra släp", till, "halebale, det kommer bli trångt det här, Yvonne, du får ta insynsskyddet i knät".

Edit2: Yvonne heter egentligen nåt annat.
av fragge
#1370284
Har en XC60 själv men kollade även på V90 i samband med inköpet. Baksätet skulle jag säga är likvärdigt, de i bak sitter ju högre i en XC60 och det uppskattas av passagerarna. Benutrymmet bak är inte ett problem i någon av bilarna och då har jag ändå förarstolen ganska långt bak.
Bagageutrymmet är definitivt inte lika djupt i XC60 som i V90, kanske lite högre i tak i XC60. Har man vagn och mycket packning så är V90 en fördel. Insynsskyddet ställde jag i garaget dag 1, värdelös lösning.
Bagageutrymmet har räckt mer än väl för mig i XC60 , jag har dock inga barnvagnar längre.
av Geoham
#1370295
fragge skrev: ons 18 mar 2020, 16:31 Har en XC60 själv men kollade även på V90 i samband med inköpet. Baksätet skulle jag säga är likvärdigt, de i bak sitter ju högre i en XC60 och det uppskattas av passagerarna. Benutrymmet bak är inte ett problem i någon av bilarna och då har jag ändå förarstolen ganska långt bak.
Bagageutrymmet är definitivt inte lika djupt i XC60 som i V90, kanske lite högre i tak i XC60. Har man vagn och mycket packning så är V90 en fördel. Insynsskyddet ställde jag i garaget dag 1, värdelös lösning.
Bagageutrymmet har räckt mer än väl för mig i XC60 , jag har dock inga barnvagnar längre.
Bagaget är inte prioritet nr1. Det är egentligen utrymme i baksätet. 2 barnstolar , 1 bakåtvänd, 1 framåtvänd och en vuxen i mitten. Så sitter vi idag i vår v90 cc. Men du upplevde alltså inte v90 vara större i baksätet?
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1370303
Kolla "blueprint v90 och xc60" om du vill ha det på pränt och inte enbart den upplevda skillnaden.

Te.x. såhär kan de se ut, mer eller mindre detaljerade
Unknown.png
Unknown.png (9.25 KiB) Visad 4157 gånger
Användarvisningsbild
av Pellix
#1370554
Hade V90 tidigare, nu XC60 med 2 småbarn (2 år och 4 år)
Redovisar det jag upplevt nedan med resp bil.
V90: längre och större kupé, mer plats för barnstolar och ben i baksätet. Något lägre kant för rutorna bak, barnen ser lättare ut även om kanten är hög mot många andra bilar. Större, framförallt längre, bagageutrymme och den lutande bakluckan stjäl inte så mycket som man tror. Stabilare på vägen. Bullrig, svårt att prata mellan fram och baksäte. Går att få med inbyggda solgardiner i bakrutorna.
XC60: lite svajig, frun har lätt att bli åksjuk bak (blev extra illa med tonade rutor). Svårt att se ut bak. Kortare bagage. Högre att lyfta in vagn bak.

Med andra ord. Vinnare V90 på knock out.
Varför bytte jag? Ville beställa en T8 och den fanns just då bara i XC60, som jag även tycker är något snyggare. Är dock nöjd med XC60 oxå men V90 var något mer praktisk.
av Geoham
#1370558
Pellix skrev: tor 19 mar 2020, 22:14 Hade V90 tidigare, nu XC60 med 2 småbarn (2 år och 4 år)
Redovisar det jag upplevt nedan med resp bil.
V90: längre och större kupé, mer plats för barnstolar och ben i baksätet. Något lägre kant för rutorna bak, barnen ser lättare ut även om kanten är hög mot många andra bilar. Större, framförallt längre, bagageutrymme och den lutande bakluckan stjäl inte så mycket som man tror. Stabilare på vägen. Bullrig, svårt att prata mellan fram och baksäte. Går att få med inbyggda solgardiner i bakrutorna.
XC60: lite svajig, frun har lätt att bli åksjuk bak (blev extra illa med tonade rutor). Svårt att se ut bak. Kortare bagage. Högre att lyfta in vagn bak.

Med andra ord. Vinnare V90 på knock out.
Varför bytte jag? Ville beställa en T8 och den fanns just då bara i XC60, som jag även tycker är något snyggare. Är dock nöjd med XC60 oxå men V90 var något mer praktisk.
Härligt att höra från någon som haft både bilar. Upplever du xc60n vara tystare i kupén? Det är tydligt att du tycker v90n är klart större i baksätet och mer praktiskt. Jag äger som sagt en v90 cc idag och är jättenöjd med bilen. Det enda negativa, som du själv nämner, är att bilen är bullrig. Hade önskat att det var tystare i kupén, detta upplevde jag dock endast när jag bytte till dubbdäck, hade dubbfria innan och det var det inte alls så bullrigt.
Förresten , känns v90n mer premium i interiören? Eller upplever du ingen skillnad ?

Make dating stress-free and enjoyable with the bes[…]

Dåliga lödningar i LSM (ligt switch mod[…]

Volvo v60 2022 plåtskada

Ja men precis, det är ingen färg lä[…]

Service

Vet brorsan skulle ha storservice på sin XC6[…]