Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Pellix
#1370801
Geoham skrev: tor 19 mar 2020, 22:46
Pellix skrev: tor 19 mar 2020, 22:14 Hade V90 tidigare, nu XC60 med 2 småbarn (2 år och 4 år)
Redovisar det jag upplevt nedan med resp bil.
V90: längre och större kupé, mer plats för barnstolar och ben i baksätet. Något lägre kant för rutorna bak, barnen ser lättare ut även om kanten är hög mot många andra bilar. Större, framförallt längre, bagageutrymme och den lutande bakluckan stjäl inte så mycket som man tror. Stabilare på vägen. Bullrig, svårt att prata mellan fram och baksäte. Går att få med inbyggda solgardiner i bakrutorna.
XC60: lite svajig, frun har lätt att bli åksjuk bak (blev extra illa med tonade rutor). Svårt att se ut bak. Kortare bagage. Högre att lyfta in vagn bak.

Med andra ord. Vinnare V90 på knock out.
Varför bytte jag? Ville beställa en T8 och den fanns just då bara i XC60, som jag även tycker är något snyggare. Är dock nöjd med XC60 oxå men V90 var något mer praktisk.
Härligt att höra från någon som haft både bilar. Upplever du xc60n vara tystare i kupén? Det är tydligt att du tycker v90n är klart större i baksätet och mer praktiskt. Jag äger som sagt en v90 cc idag och är jättenöjd med bilen. Det enda negativa, som du själv nämner, är att bilen är bullrig. Hade önskat att det var tystare i kupén, detta upplevde jag dock endast när jag bytte till dubbdäck, hade dubbfria innan och det var det inte alls så bullrigt.
Förresten , känns v90n mer premium i interiören? Eller upplever du ingen skillnad ?
Ja jag upplever XC60 tystare, och jag gick ändå från 19” sommardäck på V90 till 22” på XC60. Dock har jag gått från diesel till el/bensin och det tror jag spelar stor roll hur de upplevs, bensinaren går tystare och mjukare, dieseln är mer rå och har ett mullrande man hör hela tiden.
Jag upplever dem som likvärdiga invändigt, båda har varit R-design och skillnader är att XC60 har läderklädd instrumentbräda, och sen hann de byta från mocka/skinnstolar till tyg/skinn och ärligt talat har jag inte ens reagerat på skillnaderna. Jag kanske inte är så känslig och man vänjer sig...
av dfa
#1370891
Har haft V90, V90CC och nu XC60. 2 barn, lämnade barnvagnsåldern för ett par år sedan så lastutrymme tänker jag inte jättemycket på då det är tillräckligt i alla bilar.
Det som talar emot XC60 tyckrer jag är insteget för barn, även de barn som är lite äldre typ 5-6-7 men lite kortare "ramlar" nästan ur bilen.
I efterhand, för mig, var V90CC en perfekt kompromiss som familjebil eftersom jag tycker om att åka lite högre själv, dock kanske lite för stor i ärlighetens namn. Hade gärna testat V60CC också, tror den hade varit bättre storlek för mig.

Hade även en XC40 tidigare och känner igen det någon skrev om att SUVarna kan upplevas som "svajjigare" i motorvägsfart - där är V90/V90CC bättre, men återigen inget stort problem för mig.
Men V09/V90CC är liiite mer riktningsstabila och känns därmed lite säkrare om det är dåligt underlag på vägen tycker jag. Har iofs FWD nu och V90CCn var ju AWD.

Tycker det är marginell skillnad i "premiumkänsla" mellan 60/90 serien. 60 har mattsvarta knappar på ratten och 90-serien har högblanka, typ så... ingen dealbreaker för mig.
av Geoham
#1370974
dfa skrev: sön 22 mar 2020, 08:18 Har haft V90, V90CC och nu XC60. 2 barn, lämnade barnvagnsåldern för ett par år sedan så lastutrymme tänker jag inte jättemycket på då det är tillräckligt i alla bilar.
Det som talar emot XC60 tyckrer jag är insteget för barn, även de barn som är lite äldre typ 5-6-7 men lite kortare "ramlar" nästan ur bilen.
I efterhand, för mig, var V90CC en perfekt kompromiss som familjebil eftersom jag tycker om att åka lite högre själv, dock kanske lite för stor i ärlighetens namn. Hade gärna testat V60CC också, tror den hade varit bättre storlek för mig.

Hade även en XC40 tidigare och känner igen det någon skrev om att SUVarna kan upplevas som "svajjigare" i motorvägsfart - där är V90/V90CC bättre, men återigen inget stort problem för mig.
Men V09/V90CC är liiite mer riktningsstabila och känns därmed lite säkrare om det är dåligt underlag på vägen tycker jag. Har iofs FWD nu och V90CCn var ju AWD.

Tycker det är marginell skillnad i "premiumkänsla" mellan 60/90 serien. 60 har mattsvarta knappar på ratten och 90-serien har högblanka, typ så... ingen dealbreaker för mig.
Hur upplever du storlekskillnsden på baksätet mellan v90cc och xc60? Samt ljudnivån i kupén?
av dfa
#1371106
Geoham skrev: Hur upplever du storlekskillnsden på baksätet mellan v90cc och xc60? Samt ljudnivån i kupén?
Svårt att ge ett ärligt svar på frågan om baksätet, åker typ alrdrig i det. Däremot tycker jag att baksätet är riktigt dåligt för vuxna på V90. Sittdynan är kort och lutar nedåt så får inget stöd för benen. Är 185cm. Möjligtvis är baksätet lite bättre för vuxna i XC60 i och med att man slitter lite mer upprätt.

Tycker att ljudnivån är lite högre på XC60. Hade 20" friktionsfria på vintern och bytte precis till 19" sommardäck på den. Hade även 20" vinter/sommar på min V90CC (dom är ju lite smalare, 245 mot XC60ns 255) men upplever kupen som lite bättre isolerad i V90(cc)) . Samtliga (sommar)däck var/är VOL märkta med skumgummi i.
V90CC funkade bra ljudmässigt med 20" på tyckte jag.
av Geoham
#1380753
Hej! Nu har jag provkört xc60n med 2 barnstolar bak och jag sittandes i mitten. Storlekskillnsden i baksätet mellan xc60 och min v90cc kändes marginell, lite skillnad i benutrymme men mycket mindre skillnad än vad jag förväntade mig. Med tanke på att xc60 en betydligt kortare bil så måste det mesta tagits ifrån bagaget. Eftersom utrymmet i baksätet inte var mycket mindre än v90cc så lutar det åt en xc60. I övrigt är den är ganska lik v90cc att köra. Den är dock mjukare i ratten och man sitter givetvis högre. Jag har nog aldrig haft så svårt att välja mellan två modeller men jag en månad kvar att fundera innan bilen ska beställas, vi får se vart detta slutar.
av fkullberg
#1380763
Vi hade en V90 innan med 2 bakåtvända bak, och som du säger det skiljer knappt inget alls. Vi har idag en XC60 och den fungerar ypperligt som familjebil. Man åker riktigt bra i en xc60.

Jag hade valt en xc60 alla dagar :-D
av cstigson
#1380779
dfa skrev: sön 22 mar 2020, 08:18 Tycker det är marginell skillnad i "premiumkänsla" mellan 60/90 serien. 60 har mattsvarta knappar på ratten och 90-serien har högblanka, typ så... ingen dealbreaker för mig.
Jag har en XC60 R-design och den har högblanka rattknappar. Momentummodellerna för både 60/90-serien har nog mattsvarta idag.

I övrigt kör även jag en XC60, med 2 barn (ena i barnvagn) samt hund. Har inga problem att få plats i bilen (även om jag är 195cm). De få tillfällen man behöver extra utrymme (sommar- och skidsemester) så åker takboxen på.
av Geoham
#1380856
fkullberg skrev: ons 20 maj 2020, 12:27 Vi hade en V90 innan med 2 bakåtvända bak, och som du säger det skiljer knappt inget alls. Vi har idag en XC60 och den fungerar ypperligt som familjebil. Man åker riktigt bra i en xc60.

Jag hade valt en xc60 alla dagar :-D
Kul att höra från någon som gått från v90 till xc60 och är nöjd. Det gör mitt val lite enklare. Jag har alltid varit svag för SUVar så man är ju sugen!
Nytt avgasrör B234F

Behövde inte dom grejerna som var slut p&arin[…]

Jeg opplever at jeg kan se ting når jeg rygg[…]

Hej Har en v70 från 2001 och har fått[…]

Vi som beställt EX90

Vilka konkurrenter är det?