Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av leiwi
#1370107
DajaZ3 skrev:Ok, 2019-03 så då blir det väl verkstad igen då. Var ju inne på service nyss, 5 mars. Men då visste dom väl inte om detta.....
Volvo har vetat om detta sedan före jul 2019!
av Monnier
#1370108
leiwi skrev: Volvo har vetat om detta sedan före jul 2019!
Men du måste skilja på Volvo Cars (Biltillverkaren) och Återförsäljare/Verkstad

Bara för att någon säger att det är fel på bilen så kommer inget hända.
1. Någon påpekar en allvarlig brist
2. Felet måste verifieras
3. Åtgärdsplan tas fram (antal bilas som påverkas etc)
4. Lösning tas fram (Krävs många tester och kommer ta tid. Längre tid ju allvarligare felet är)
5. Lösning implementeras i testbilar
6. Nu testas bilen i så många förhållanden som möjligt för att säkerhetsställa att inget annat påverkas negativt av lösningen (Krävs många tester och kommer ta tid. Längre tid ju allvarligare felet är)
7. Lösningsanvisningar tas fram
8. Tidigast här informeras verkstad/ÅF hur de ska åtgärda bilarna som kommer in.

Ovan steg kan ta allt från timmar till månader beroende på vad det är.
Användarvisningsbild
av leiwi
#1370109
Förstår att du gärna vill försvara Volvo,men information till bilägarna borde ju gå ut.
Och detta har ju Volvo fått kritik för
Det är ju inte ett fel av ringa karaktär
Som många andra fel som finns på bilarna som tex kameran i speglarna ,att bagagluckan stänger när man fäller ut dragkroken mm.mm
av Monnier
#1370110
leiwi skrev:Förstår att du gärna vill försvara Volvo,men information till bilägarna borde ju gå ut.
Och detta har ju Volvo fått kritik för
Det är ju inte ett fel av ringa karaktär
Som många andra fel som finns på bilarna som tex kameran i speglarna ,att bagagluckan stänger när man fäller ut dragkroken mm.mm

Det handlar inte om att försvara Volvo. Processen är lika oavsett tillverkare.

Men Vad skulle det göra för nytta att gå ut med:
"Vi har upptäckt ett fel i Autobromssystemet. Vi har i dagsläget ingen lösning på problemet utan återkommer när en sådan finns. Vänligen använd bromspedalen tills felet är åtgärdat."

Jag ser inte någon som skulle ha nytta av det. Det skulle överbelasta ÅF/Verkstäderna med onödiga samtal och på så sätt påverka servicegraden.

Det är bättre att utannonsera det när de har något konkret.

Observera att ovan är min personliga åsikt.
Användarvisningsbild
av leiwi
#1370111
Det kan ju vara bra att veta att ett säkerhetssystem i bilen inte fungerar, sedan får du vara hur förlåtande ock försående som helst
av Monnier
#1370113
leiwi skrev:Det kan ju vara bra att veta att ett säkerhetssystem i bilen inte fungerar, sedan får du vara hur förlåtande ock försående som helst
Hade den varit helt ur funktion så kan det vara en sak. Men nu var det vid en specifik temperatur. Risken att nödbromsen skulle behöva användas just då är relativt liten
Därav gör jag bedömningen att allmänt vetande hade gjort mer skada än nytta.
99% kommer antagligen inte märka av felet innan det är åtgärdat men över hälften hade ändå ringt/besökt/tjatat på sin ÅF/Verktad

Självklart är det viktiga att Volvo ändå åtgärdar det så skyndsamt de kan

Men det är som sagt mina personliga åsikter.
Användarvisningsbild
av Verkmästarn
#1370119
Det är inte självkörande bilar vi pratar om. Det är du som förare som är skyldig att vara uppmärksam och använda bromspedalen. Ett nödbromssystem är ju bara ett komplement för de som inte är tillräcklig uppmärksamma. Bilen bromsar om du trycker på pedalen.
Folk måste förstå att det är enskild förare som är ansvarig istället för att lägga över skulden på den tillverkare som försöker utveckla system som minskar risken för, eller hindrar olyckor. Var är incitamentet att tillverka och utveckla sånt om man som tillverkare ändå bara får skit för det?
av seqerlars
#1370467
Hade min bil inne för lite andra småfel och fått mjukvaran uppdaterad för att åtgärda detta fel.
av Favazza
#1370613
seqerlars skrev: tor 19 mar 2020, 16:08 Hade min bil inne för lite andra småfel och fått mjukvaran uppdaterad för att åtgärda detta fel.
Så det räcker med mjukvaruuppdatering? Trodde det krävdes en ny ruta vilket jag läst/hört någonstans..
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8
Löjliga priser XC70

Hela branschen har blivit löjlig. Går j[…]

Turn casual moments into unforgettable dates &ndas[…]

@fjohan82 , Har samma märke, en 5-25 och e[…]

Vi som beställt EX90

Vilka konkurrenter är det? Som jag ser det […]