Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av DavidBlomqvist
#1368875
Detta är ett vanligt förekommande problem på de flesta laddhybrider då bromsarna inte aktiveras lika mycket som på vanliga bilar.
av UnleashFusion
#1368877
behöver inte vara hybrider, även vanliga diesel-, bensinbilar har dessa problem sedan handbromsen blev elektroniskt. Man får då och då dra en lång-rak sträcka och köra i 70-90km/t och sen tvärbromsa för att rensa rosten. Äldre bilar med manuell handbroms är det bästa som fanns, då kunde man dra upp handbromsen och köra i låga hastigheter medans bromsskivorna fick jobba..
av mf135
#1500962
Min -19 XC60 T5 med 4000 mil var på service igår. Man säger då att bromsskivorna är rostiga o repiga pga att jag parkerat bilen på fel underlag!! Om det finns sandkorn på marken och det regnar så hoppar dom upp på skivorna och kan skapa dessa problem. Måste alltså asfaltera eller lägga ett lager grovt singel för att uppfylla Volvos krav. Nån mer som råkat ut för detta? eller kan styrka att det är så?
Användarvisningsbild
av Perra83
#1500968
Nej inge problem än men jag håller koll. Efter att vi har kört i stan på ren el ser det ut som att skivorna blir rena och fina, V60 T8.
Gamla V60n med Brembo Xtra belägg hölls skivorna alltid rena och fina.
av valln
#1501006
Nja, vet inte om det är någon fördel att bromsa hårt ibland.

Med min S80 från april 2004 bromsade jag i princip aldrig med, när jag sålde bilen augusti 2020 hade bilen gått 25 500 mil. Aldrig bytt belägg på bilen.

Vid service och besiktning tyckte folk, aha du har bytt bromsskivor bak. Näe, inte ens bytt beläggen...
Jo, den gick också på vintern och i salt.
av perhall
#1501049
S80 gen I hade extremt bra o väldimensionerade bromsar... men över 25 000 på beläggen, då kör man lugnt... typ Ölandstaxi
av mf135
#1501193
OK, det fanns bra skivor förr men vad säger ni om att man kan få sandstänk om bilen står på underlag med sandkorn i när det regnar? Jag tycker det låter som de vanliga sagor man får ibland om man klagar och dom inte vet vad det uppenbara felet bror på. Är man envis och vill ha det fixat så blir det en "egenskap" efter ett tag och ska alltså vara så. Jag förstår att det är svårt när man byter personal ofta så någon erfarenhet byggs inte upp men va katten det är ju ingen billig bil :mad:
av KalleJ
#1501203
4 vintrar gamla bromskivor kommer vara rostiga oavsett miltal.
Släng på ATE, Textar eller Zimmermann skivor istället, ingen anledning att betala dubbla priset för Volvo skivor.
De har inget magiskt i sig. Rostar precis som alla andra stål skivor högkolat eller inte.

Tack. Jag är Norrbagge, Appen funkar inte p[…]

Troligen kommer T6 (laddhybrid) och B4 (bensin) ha[…]

I min V70 -16, så har den blandannat slutat […]

Mellangårdssyskonen