Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Drekkus
#1367018
Freddy100 skrev: ons 26 feb 2020, 23:54
Drekkus skrev: ons 26 feb 2020, 18:43 Har nu pratat med min säljare, väldigt go kille förresten. Han blev ganska "rörd" när jag visa min andra deal och förklarade att jag tyckte att rabatten var låg. Det visar sig att procenten egentligen inte visar så jätte mycket. Han lät mig slumpmässigt trycka på 5-10 olika bilar han sålt i sin lista och det visade sig att han hade lagt ett extremt högt rabatt jämfört med dem. Han visade mig tom företagsbilar, alltså bilar med ram avtal som endast hade 10 %. Jag hade fått en bra rabatt, procenten hade bara förvirrat mig lite.
Vill också tillägga att innan jag ens tog upp det med att rabatten var låg och att jag kanske ville avbeställa utökade han rabatten. Vid den tiden hade jag bara sagt "hej".

Jag hänvisar alla till torbjörns teori om att procenten inte betyder så mycket. Det är olika för vara återförsäljare.
Nu börjar vi doktorisera på ganska enkelt ämne. Det spelar egentligen ingen roll hur vi definerar %. Viktigt är hur mkt du betalar.
Min bil skulle kosta 505k-510k beroende på ÅF. Fått olika rabatter, de flesta gett mig pris 470-480k. Bästa pris blev 452k. Sedan hur du räknar % är ointressant. Man oftast går utifrån pris på bygg din bil och det skiljer sig inte så mkt från ÅF...i mitt fall.
Det som din ÅF sagt till dig är det som han ville säga, du var säkert inte den första som han förhandlade om pris.
Men 10% rabatt för ramavtal är rent osannolikt. 15-18% gäller. Som privat får nästan alla 7-8% så hur skulle de locka företagen genom 10% rabatt. Bollskit...
Min bil skulle kosta 550k utan rabatt och fick den för 485k. Själva problemet i sig var att den totala procenten är inte riktigt det som definierar totalkostnaden. Det fanns inga kampanjer nu heller, 10 % drogs av grundpriset och sedan var det 8-12 % på resten av alla andra tillval. Slutprocenten är inte lika sannolikt som vi tror.
Sedan är det olika med procent hos varje återförsäljare, jag klickade runt på systemet i datorn och tittade på flera bilar och hur det räknas så det verkar vara ganska sannolikt.

edit: De vanliga privatbilarna han sålde låg mellan 5-6 % som max.
av Tiimpan
#1367036
Drekkus skrev: tor 27 feb 2020, 00:08
Freddy100 skrev: ons 26 feb 2020, 23:54
Drekkus skrev: ons 26 feb 2020, 18:43 Har nu pratat med min säljare, väldigt go kille förresten. Han blev ganska "rörd" när jag visa min andra deal och förklarade att jag tyckte att rabatten var låg. Det visar sig att procenten egentligen inte visar så jätte mycket. Han lät mig slumpmässigt trycka på 5-10 olika bilar han sålt i sin lista och det visade sig att han hade lagt ett extremt högt rabatt jämfört med dem. Han visade mig tom företagsbilar, alltså bilar med ram avtal som endast hade 10 %. Jag hade fått en bra rabatt, procenten hade bara förvirrat mig lite.
Vill också tillägga att innan jag ens tog upp det med att rabatten var låg och att jag kanske ville avbeställa utökade han rabatten. Vid den tiden hade jag bara sagt "hej".

Jag hänvisar alla till torbjörns teori om att procenten inte betyder så mycket. Det är olika för vara återförsäljare.
Nu börjar vi doktorisera på ganska enkelt ämne. Det spelar egentligen ingen roll hur vi definerar %. Viktigt är hur mkt du betalar.
Min bil skulle kosta 505k-510k beroende på ÅF. Fått olika rabatter, de flesta gett mig pris 470-480k. Bästa pris blev 452k. Sedan hur du räknar % är ointressant. Man oftast går utifrån pris på bygg din bil och det skiljer sig inte så mkt från ÅF...i mitt fall.
Det som din ÅF sagt till dig är det som han ville säga, du var säkert inte den första som han förhandlade om pris.
Men 10% rabatt för ramavtal är rent osannolikt. 15-18% gäller. Som privat får nästan alla 7-8% så hur skulle de locka företagen genom 10% rabatt. Bollskit...
Min bil skulle kosta 550k utan rabatt och fick den för 485k. Själva problemet i sig var att den totala procenten är inte riktigt det som definierar totalkostnaden. Det fanns inga kampanjer nu heller, 10 % drogs av grundpriset och sedan var det 8-12 % på resten av alla andra tillval. Slutprocenten är inte lika sannolikt som vi tror.
Sedan är det olika med procent hos varje återförsäljare, jag klickade runt på systemet i datorn och tittade på flera bilar och hur det räknas så det verkar vara ganska sannolikt.

edit: De vanliga privatbilarna han sålde låg mellan 5-6 % som max.
Ca: 11,8182% alltså. Vad bilen kostade och vad det står längst ner på pappret efter rabatter.
Förstår inte alls vad som skulle behövas förklaras mer??
Användarvisningsbild
av torbjorn_75
#1367059
Tiimpan skrev: Ca: 11,8182% alltså. Vad bilen kostade och vad det står längst ner på pappret efter rabatter.
Förstår inte alls vad som skulle behövas förklaras mer??
Det är väl att återförsäljare höjer priset innan de ger rabatt. Det gör att rabatten ser bra ut på pappret, men är inte så bra i verkligheten.

Samt att återförsäljare höjer priset olika mycket, så en till synes låg rabatt faktiskt kan ge en lägre slutsumma.

Ni som köper många bilar känner säkert till det här, men de som är nya i svängen kanske inte vet hur det fungerar.
Användarvisningsbild
av RmK
#1367064
En sak jag märkte hos min Volvohandlare var att paketen fick jag ingen rabatt alls på. Men jag fick rabatt på andra saker som tex akustikrutor mm.
av Tiimpan
#1367065
RmK skrev: tor 27 feb 2020, 09:31 En sak jag märkte hos min Volvohandlare var att paketen fick jag ingen rabatt alls på. Men jag fick rabatt på andra saker som tex akustikrutor mm.
Rättså vanligt men går att få rabatt på allt. Men fortfarande sista raden på pappret som räknas :-)
Användarvisningsbild
av RmK
#1367067
Tiimpan skrev: tor 27 feb 2020, 09:33
RmK skrev: tor 27 feb 2020, 09:31 En sak jag märkte hos min Volvohandlare var att paketen fick jag ingen rabatt alls på. Men jag fick rabatt på andra saker som tex akustikrutor mm.
Rättså vanligt men går att få rabatt på allt. Men fortfarande sista raden på pappret som räknas :-)
Jo. Men säljaren sa att hybriderna är väldigt rabatterade som de är. Men det är kanske något de säger :) Vi har ramavtal och har en fast rabattsats. Men det kanske går att lirka till sig lite mer rabatt på extragrejerna.
av Drekkus
#1367071
Jag tittade ifall han hade höjt på priset efter att ha rabatterat dem, vilket han inte hade gjort. Sedan är det så att ifall man tex har en kampanj på vinterdäck. Att alltså kunna få den på köpet, ser rabatten plötsligt mycket bättre ut på sista raden. Han hade en bil med 6,3 % rabatt såld men på grund av att bilen fick 100 % rabatt på vinterdäcken så hamna rabatten på sista raden på 9,88 %. Rabatten är ju inte så hög i sig själv egentligen, utan bara att dessa 100 % grejerna höjer det, samtidigt som 0 % på paketen sänker den.
av Lövet
#1367083
RmK skrev:Jo. Men säljaren sa att hybriderna är väldigt rabatterade som de är.
Det är ju precis det de inte är. Mycket högre rabatter och kampanjer på dieslarna.
Användarvisningsbild
av RmK
#1367096
Lövet skrev: tor 27 feb 2020, 11:21
RmK skrev:Jo. Men säljaren sa att hybriderna är väldigt rabatterade som de är.
Det är ju precis det de inte är. Mycket högre rabatter och kampanjer på dieslarna.
Sant. Fick någon hjärnflerp där. Att hybriderna är prispressade och inte finns så mycket utrymme till rabatter menade jag. Du har helt rätt.
av Lövet
#1367097
RmK skrev:
Lövet skrev: tor 27 feb 2020, 11:21
RmK skrev:Jo. Men säljaren sa att hybriderna är väldigt rabatterade som de är.
Det är ju precis det de inte är. Mycket högre rabatter och kampanjer på dieslarna.
Sant. Fick någon hjärnflerp där. Att hybriderna är prispressade och inte finns så mycket utrymme till rabatter menade jag. Du har helt rätt.
Ok, mera rimligt ;-)

@fjohan82 , Har samma märke, en 5-25 och e[…]

Löjliga priser XC70

Ägarna av äldre xc70 hänger p&ari[…]

Vi som beställt EX90

Vilka konkurrenter är det? Som jag ser det […]

Det var i något högre hastigheter ljud[…]