Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1377780
p1ngwin skrev:Om man nu köper en beg bil som rullat 4000 mil och man hittar vecket i stolen, hur ställer sig dem till garanti tro?
Har den nybilsgaranti kver så 100% ja, annars så är en god ide att ha det som en "skriva på" punkt att fixas sätet så köper jag bilen :)
Användarvisningsbild
av Jefe
#1378552
Idag fick jag besked ifrån kundrelationsansvarig på Bilbolaget att ett veck
på sittdynan klassas som en produktegenskap. Eftersom två byten på min bil inte gjort någon skillnad
så kommer man inte att gå vidare från Volvos sida.

Här kommer brevet jag fick idag.

"Hej Stefan!
Här kommer svaret på din fråga:
Jag har kontaktat min kontakt i Göteborg angående ditt problem.
De känner till att det finns ett viss missnöje med klädseln men att de är godkända enligt specifikation och vad de känner till pågår inget arbete hos Volvo med några förändringar.
Det är alltså en egenskap att det kan uppkomma veck hos denna klädsel som det gjort i ditt fall.
Det hjälper inte att byta ut den, vilket vi vet då vi provat detta.
Om tillverkaren av klädseln tittar på några förändringar är inget vi känner till eller kan ta reda på, det får framtiden utvisa."

Det här är ytterligare en produktegenskap på nya SPA plattformen.
Undrar hur många egenskaper man kan lägga till utan att behöva göra
någonting för att lösa dom egentliga problemen?

Själv tycker jag att det är uruselt av Volvo och gömma sig bakom "produktegenskaper" istället för att
försöka lösa problemen för ägarna.

Och ni som går i tankar på att byta sittdynan så kan jag bara säga att det blir sämre än när dynan kom från fabrik då
teknikern har väldigt svårt att sträcka ut skinnet ordentligt vilket resulterar i fler veck på sidostöden på sittdynan.
av HeavyMetal
#1378609
Jefe skrev: tor 07 maj 2020, 17:17 Idag fick jag besked ifrån kundrelationsansvarig på Bilbolaget att ett veck
på sittdynan klassas som en produktegenskap. Eftersom två byten på min bil inte gjort någon skillnad
så kommer man inte att gå vidare från Volvos sida.

Här kommer brevet jag fick idag.

"Hej Stefan!
Här kommer svaret på din fråga:
Jag har kontaktat min kontakt i Göteborg angående ditt problem.
De känner till att det finns ett viss missnöje med klädseln men att de är godkända enligt specifikation och vad de känner till pågår inget arbete hos Volvo med några förändringar.
Det är alltså en egenskap att det kan uppkomma veck hos denna klädsel som det gjort i ditt fall.
Det hjälper inte att byta ut den, vilket vi vet då vi provat detta.
Om tillverkaren av klädseln tittar på några förändringar är inget vi känner till eller kan ta reda på, det får framtiden utvisa."

Det här är ytterligare en produktegenskap på nya SPA plattformen.
Undrar hur många egenskaper man kan lägga till utan att behöva göra
någonting för att lösa dom egentliga problemen?

Själv tycker jag att det är uruselt av Volvo och gömma sig bakom "produktegenskaper" istället för att
försöka lösa problemen för ägarna.

Och ni som går i tankar på att byta sittdynan så kan jag bara säga att det blir sämre än när dynan kom från fabrik då
teknikern har väldigt svårt att sträcka ut skinnet ordentligt vilket resulterar i fler veck på sidostöden på sittdynan.
Är det exakt på pricken samma veck som du hade tidigare eller skiljer det någonting? Kan du lägga upp en ny bild om du får tid.
av stegev
#1378612
Min återförsäljare erbjöd sig att att byta ut skinnet på goodwill men kunde inte garantera att det blir perfekt när man sätter tillbaka det då processen fr fabrik skiljer sig en aning. Jag tackade nej till detta men de ska iaf kolla på saken. Det räckte för mig att de var medgörliga.
av least
#1378642
Lädret är helt enkelt för mjukt för biltypen, och dess brukare.

Ett läder som är slipat och målat, samt av grövre kvalitetet kanske skulle passa svenska kunder bättre?
Det är den typ av läder som använts i bland annat Passater tidigare.

Nackdelen är att det ser inte lika fint ut, och känns inte lika levande.
av seqerlars
#1378693
Fått svar från Rejmes. Volvo påstår att det inte är något fel på klädseln och att det är ett branschfenomen som förekommer på alla bilmärken.

Allt är tydligen branchfenomen enligt Volvo, i mina öron är det bara ett försök att släta över det och hoppas kunden accepterar det som svar.

Detta är tyvärr ett icke-problem för mig från och med nu då jag kommer häva köpet. Inte pga sätena utan pga vibrationera i bilen som de aldrig får ordning på. Jag hade kunnat tänka mig att gett Volvo ytterligare chanser att lösa felet, men det bemötande de ger och deras svarstider (månader) gör att jag nu tröttnat.
#1378770
Så ser mitt veck ut. Uppkom redan efter några mil.
Kommer du häva köpet direkt till återförsäljaren eller måste du gå via ARN?
Bilagor
IMG_20200508_065855.jpg
IMG_20200508_065855.jpg (1.18 MiB) Visad 698 gånger
av HeavyMetal
#1378823
Anders Classic skrev: Så ser mitt veck ut. Uppkom redan efter några mil.
Kommer du häva köpet direkt till återförsäljaren eller måste du gå via ARN?
Verkar som att alla får detta veck nu och att det blir värre efter ett byte enligt användare här.
Jag har mitt veck på vänstra sidan av passagerar stolen på min XC40 men det långa vecket syns knappt och det lilla är mer framhävande.
Slänger upp en bild när jag får tid.
av fkullberg
#1378828
Hade samma fenomen på vår förra BMW x5 2018 och liknande på vår XC60 2020, så de uppstår på de flesta med helskinn tyvärr. Skinn är skinn :-D
Användarvisningsbild
av Jefe
#1378898
@HeavyMetal,

Första sittdynan
IMG_0689.jpg
IMG_0689.jpg (831.79 KiB) Visad 547 gånger
Andra sittdynan
IMG_0890.jpg
IMG_0890.jpg (603.3 KiB) Visad 547 gånger
Nuvarande sittdyna
IMG_1076.jpg
IMG_1076.jpg (939.42 KiB) Visad 547 gånger
  • 1
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 21

Jag gjorde en kontroll av AC på precis samma[…]

Hade min V70 på verkstaden idag och fick e[…]

Uppföljning mjukvara 2024

Jag fick ner version 3.0.3 till min bil idag. Ska […]

Minirecension av kina DICE

Jag kör med VIDA med denna kabeln - 256kr ink[…]